الهام احمدی؛ فریده عصاره؛ غلامرضا حیدری
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 183-193
چکیده
مقدمه:گاهی اوقات در انجام یک پژوهش نیاز به منابعی است که دسترسی به این منابع نیاز به ائتلافی محلی، ملی و برخی موارد بینالمللی دارد. این مسائل پژوهشگران را به سمت همکاری و مشارکت در انجام کارهای پژوهشی سوق میدهد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل ترغیب کننده و بازدارندهی همکاری علمی اعضای هیأت علمی در سطوح محلی، ملی و بینالمللی ...
بیشتر
مقدمه:گاهی اوقات در انجام یک پژوهش نیاز به منابعی است که دسترسی به این منابع نیاز به ائتلافی محلی، ملی و برخی موارد بینالمللی دارد. این مسائل پژوهشگران را به سمت همکاری و مشارکت در انجام کارهای پژوهشی سوق میدهد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل ترغیب کننده و بازدارندهی همکاری علمی اعضای هیأت علمی در سطوح محلی، ملی و بینالمللی در دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته است. جامعهی پژوهش 292 نفر از اعضای هیأت علمی دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در سال 91 خورشیدی بوده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی (صوری) و پایایی از طریق ضریب Cronbach's alpha 94=α درصد تعیین شد.به منظور بررسی عوامل ترغیب کننده و موانع بازدارندهی همکاری علمی اعضای هیأت علمی در دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سطوح محلی، ملی و بینالمللی از تحلیل عوامل اکتشافی استفاده شد. دادههای گردآوری شده به دو شکل ارائه دادهها (آمار توصیفی) و تحلیل دادهها (با استفاده از تحلیل عوامل) با استفاده از نرم افزار SPSS. نسخه 19 بررسی و تجزیه و تحلیل میشوند. یافتهها: نتیجهی اجرای تحلیل عاملی بر روی دادههای مستخرج از پرسشنامههای دریافتی منجر به استخراج 13 عامل اصلی (6 عامل ترغیب کننده و 7 موانع بازدارنده) شد. 6 عوامل ترغیبکنندهی در این پژوهش عبارتند از: عوامل ترغیبکنندهی سیاسی و علمی- پژوهشی، عوامل ترغیبکنندهی فردی، عوامل ترغیبکنندهی مهارتی، عوامل ترغیبکنندهی ارتباطی، عوامل ترغیبکنندهی فرهنگی، عوامل ترغیبکنندهی انگیزشی است و مهمترین موانع بازدارنده، موانع بازدارندهی سیاسی و علمی- پژوهشی، موانع بازدارندهی فرهنگی، موانع بازدارندهی فردی، موانع بازدارندهی مسائل بینالمللی، موانع بازدارندهی ارتباطی، موانع بازدارندهی فردگرایی، موانع بازدارندهی انگیزشی نامگذاری شدند. بالاترین میانگین (09/74) مربوط عوامل ترغیبکنندهی سیاسی و علمی- پژوهشی و پایینترین میانگین (19/7) مربوط به موانع بازدارندهی انگیزشی است. نتایج نشان داد که عوامل ترغیبکنندهی سیاسی و علمی- پژوهشی به عنوان مهمترین عامل ترغیبکننده است و موانع بازدارندهی انگیزشی کم اهمیتترین مانع همکاری علمی اعضای هیأت علمی استنتیجهگیری: پژوهش حاضر ضمن معرفی مهمترین عوامل ترغیب کننده و بازدارندهی همکاری علمی، راهکارهایی برای بهبود و توسعهی همکاریهای علمی میان پژوهشگران و رفع موانع موجود ارائه میدهد.
الهام احمدی؛ اسماعیل مصطفوی؛ حمیدرضا کیانی
دوره 11، شماره 6 ، بهمن 1393، ، صفحه 728-742
چکیده
مقدمه: وبسایتهایکتابخانهای دانشگاهی نقش مهمی در برقراری ارتباط دو سویه با کاربران و ارائه خدمات مطلوبتر به آنان دارند. پشتیبانی و روزآمدسازی مستمر این نوع وبسایتهانیز راهکاری مهم برای ارائه چهرهای پویاوفعالاز کتابخانه در محیط مجازی است. هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت محتوایی درونی و بیرونی، و پشتیبانی وبسایتهای ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهایکتابخانهای دانشگاهی نقش مهمی در برقراری ارتباط دو سویه با کاربران و ارائه خدمات مطلوبتر به آنان دارند. پشتیبانی و روزآمدسازی مستمر این نوع وبسایتهانیز راهکاری مهم برای ارائه چهرهای پویاوفعالاز کتابخانه در محیط مجازی است. هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت محتوایی درونی و بیرونی، و پشتیبانی وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی ایران است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی توصیفی و نوع مطالعه کاربردی بوده است. ابزار گردآوری دادهها عبارت است از سیاههی ارزیابی معتبری که روایی و پایایی آن از طریق بررسی متون و پژوهشهای مشابه، مشورت با صاحبنظران و مقایسه با وبسایتهای کتابخانهای5 دانشگاه خارجی سنجیده شد. جامعهی پژوهش حاضر شامل وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی ایران در خرداد و تیر ماه 1392خورشیدی میباشد. از میان 49 دانشگاه، 43 دانشگاه دارای وبسایت کتابخانه هستند که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. امتیازات عناصر و ویژگیهای وبسایتهای مورد بررسی از نظر وجود (بله= 1) و عدم وجود (خیر=0) عناصر، مورد بررسی قرار گرفت.در پایان هر یک از وبسایتهای مورد بررسی بر اساس امتیازی که بدین ترتیب در هر معیار بهدست آوردهاند، رتبهبندی گردیده و مورد بحث و بررسی قرار گرفتهاند.تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و میانگین) و نرم افزار Excel صورت پذیرفته است. یافتهها: وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی ایران در کل 04/34 درصد معیارهای محتوای درونی، 40/45 درصد معیارهای محتوای بیرونی و 52/52 درصد معیارهای پشتیبانی و در مجموع 88/39 درصد معیارهای وبسایت کتابخانه را رعایت کردهاند. بهطور کلی، فقطدانشگاه علوم پزشکی شاهد بیش از 50 درصد معیارهای موجود در سیاههی بررسی (شامل معیارهای محتوای درونی، محتوای بیرونی و پشتیبانی) را در طراحی خود لحاظ کرده بود. وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی شاهد (55)، مشهد (47)، و شهید بهشتی (45) به ترتیب رتبههای اول تا سوم را به خود اختصاص دادهاند. همچنین وبسایت کتابخانه دانشگاههای علوم پزشکی بابل (18)، ارتش (17) و ارومیه (16) رتبههای 41 تا 43 را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: در مجموع وبسایتهای کتابخانهایدانشگاههای علوم پزشکی ایران بررسی شده از لحاظ کیفیت درونی و بیرونی و پشتیبانی کمتر از حد متوسط قرار داشتند. واژههای کلیدی: اینترنت؛ کتابخانهها؛ نظامهای اطلاعرسانی؛ کتابخانههای دانشگاهی؛ ایران.