عبدالحسین فرجپهلو؛ زاهد بیگدلی؛ مظفر چشمه سهرابی؛ بهجت طاهری
چکیده
مقدمه: یکی از ابزارهای معنایی جهت بازیابی دانش از منابع پیچیده، هستینگاشت است. با پیشرفت فنآوریهای وب معنایی، ساخت و طراحی هستینگاشتها به عنوان ابزار سازماندهی و بازنمون دانش ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی هستینگاشت حوزه بیماریهای مادرزادی قلب به زبان فارسی و مراحل ساخت آن بود.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: یکی از ابزارهای معنایی جهت بازیابی دانش از منابع پیچیده، هستینگاشت است. با پیشرفت فنآوریهای وب معنایی، ساخت و طراحی هستینگاشتها به عنوان ابزار سازماندهی و بازنمون دانش ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی هستینگاشت حوزه بیماریهای مادرزادی قلب به زبان فارسی و مراحل ساخت آن بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری تحقیق را کلیه منابع اطلاعاتی فارسی و انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حوزه تخصصی بیماریهای مادرزادی قلب تشکیل داد. مبنا و هسته اولیه روش مورد استفاده برای ایجاد هستینگاشت حوزه بیماریهای مادرزادی قلب، روشهای به کار رفته در پژوهشهای Bermejo و محمدی استانی و همکاران بود. در مجموع، 9 مرحله برای ساخت این هستینگاشت در نظر گرفته شد که شامل «تعیین حوزه و پوشش هستینگاشت، شناسایی منابع اطلاعاتی (اسناد، کتب، مقالات)، شناسایی اصطلاحات و مفاهیم، تعیین پوشش موضوعی و تعیین دامنه و طبقات اصلی، تعیین سلسله مراتب اصطلاحات و مفاهیم، تعریف و تعیین روابط بین اصطلاحات و مفاهیم، توصیف ویژگیهای ردهها و روابط بین آنها، تعیین روابط میان نمونهها و ایجاد محدودیتها، توابع و قوانین» بود. به منظور تأیید روایی محتوایی، از نظر 7 متخصص قلب اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مراحل سوم تا ششم استفاده گردید. نرمافزار Protégé جهت ساخت هستینگاشت استفاده شد.یافتهها: هستینگاشت بیماریهای مادرزادی قلب کودکان شامل 6 کلاس اصلی «بیماریهای شایع مادرزادی قلب و جوارح مرتبط با بیماری، روش درمان، روشهای تشخیصی، علایم بیماریها و عامل خطرزا» بود. همچنین، به منظور تعریف ارتباط بین مفاهیم و اصطلاحات، 8 رابطه معنایی اصلی شامل «تشخیص داده میشود توسط، تغذیه میکند، درمان میشود توسط، درمان میکند، علت است، عوارض دارد، میباشد از علایم، هست عارضه» و 2 رابطه فرعی «مرتبط است با، دارد عامل خطرزا» تعیین گردید.نتیجهگیری: هستینگاشت ساخته شده در مطالعه حاضر ابزار مفید و کارامدی برای سازماندهی و بازیابی دانش در این حوزه میباشد. همچنین، این ابزار میتواند برای تحلیل و ترسیم ساختار دانش در سایر حوزهها استفاده شود.
بهجت طاهری؛ اصفه حدادپور؛ رقیه قضاوی
چکیده
مقدمه: از آنجا که پیشرفت علم نتیجه فعالیتهای جمعی است، مطالعه کمی و کیفی همکاری میان نویسندگان در سطوحی همچون کشورها، مؤسسات و مجلات، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی همکاریهای علمی بین رشتهها، مؤسسات، کشورها و نویسندگان مجله مدیریت اطلاعات سلامت بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل همتألیفی و با رویکرد ...
بیشتر
مقدمه: از آنجا که پیشرفت علم نتیجه فعالیتهای جمعی است، مطالعه کمی و کیفی همکاری میان نویسندگان در سطوحی همچون کشورها، مؤسسات و مجلات، اهمیت فراوانی دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی همکاریهای علمی بین رشتهها، مؤسسات، کشورها و نویسندگان مجله مدیریت اطلاعات سلامت بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل همتألیفی و با رویکرد علمسنجی انجام شد. بدین ترتیب، اسامی نویسندگان مقالات مجله مدیریت اطلاعات سلامت به همراه وابستگی سازمانی آنها از سال 1383 تا سال 1396 به عنوان دادههای تحقیق استخراج گردید. تحلیلهای همنویسندگی، محاسبه شاخصهای مرکزیت شبکه و همچنین، محاسبه فراوانی بر روی مؤلفههای مورد بررسی شامل نویسندگان و وابستگی سازمانی آنها صورت گرفت.یافتهها: در بین رشتهها و مؤسسات، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی- علوم پزشکی اصفهان (102 مقاله)، کتابداری- علوم پزشکی اصفهان (87 مقاله) و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی- علوم پزشکی تهران (46 مقاله)، بیشترین مقالات را به خود اختصاص دادند. مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، بیشترین سطح همکاری با سایر مؤسسات را دارا بود. در مجله مدیریت اطلاعات سلامت، همکاری بینالمللی با کشورهای ایالات متحده آمریکا، اتریش، استرالیا، انگلستان، بوسنی و هرزگوین، فرانسه و مالزی وجود داشت.نتیجهگیری: با توجه به این که همکاریهای بین دانشگاهی و بینالمللی هم در ارزیابیهای ملی و هم در ارزیابیهای بینالمللی پایگاههای نمایهکننده به عنوان یک معیار مهم ارزیابی مجلات در نظر گرفته میشود، با وجود سطح مناسب همکاریهای علمی داخلی و خارجی این مجله، لازم است به صورت مداوم در پذیرش و جذب مقالات با همکاریهای نویسندگان خارج از دانشگاه، وضعیت مجله ارتقا داده شود.