علی نوروزی؛ مظفر چشمهسهرابی؛ عباس حری
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 334-343
چکیده
مقدمه: نمایهسازی از شیوههای نوین سازماندهی اطلاعات میباشد که با گسترش روزافزون مجراهای تولید اطلاعات و نیز لزوم افزایش سرعت و دقت دسترسی به اطلاعات تولید شده از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آشنایی و استفاده از نمایههای پایانی کتاب در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس نظریهی ...
بیشتر
مقدمه: نمایهسازی از شیوههای نوین سازماندهی اطلاعات میباشد که با گسترش روزافزون مجراهای تولید اطلاعات و نیز لزوم افزایش سرعت و دقت دسترسی به اطلاعات تولید شده از اهمیت ویژهای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان آشنایی و استفاده از نمایههای پایانی کتاب در میان اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان بر اساس نظریهی اشاعه و نشر نوآوری انجام شد. روش بررسی: روش این پژوهش توصیفی-پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی محققساخته بود. جامعهی آماری شامل 1727 نفر از اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 خورشیدی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای، حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 176 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال ریزش به دلیل عدم بازگشت، پرسشنامه برای 300 نفر ارسال شد که در مجموع 191 مورد برگشت داده شد و مورد بررسی قرار گرفتند. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصان و صاحبنظران علم اطلاعات و دانششناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، و علوم اجتماعی مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول Cronbach's alpha 6/97 به دست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (فراوانی، درصد، و میانگین) و استنباطی(ضریب همبستگی اسپیرمن) و با کمک نرمافزار SPSS-20 انجام شد. یافتهها: میزان آشنایی و استفادهی اعضای هیأتعلمی اصفهان از نمایههای پایانی کتاب، پایینتر از حد متوسط بود (37/2). بیشترین آشنایی از طریق دانشگاه و استفاده از نمایه در کتابهای فارسی و لاتین دارای اولویت دوم بود. بین میزان استفادهی اعضای هیأتعلمی مورد بررسی از انواع نمایه در بازیابی اطلاعات درون کتاب با متغیرهای جمعیتشناختی رابطهای وجود ندارد؛ بین استفادهی اعضای هیأتعلمی مورد بررسی از انواع نمایه در تالیف و ترجمهی کتاب (شیوهی چاپ) با سن، رابطهی معکوس وجود دارد (019/0 P-value=و 308/0- r=)؛ بین استفادهی اعضای هیأتعلمی مورد بررسی از انواع نمایه به طورکلی با سنوات تدریس، رابطهی معکوس وجود دارد (023/0 P-value= و 296/0- r=). نتیجهگیری: با توجه به اینکه رسالت اصلی اعضای هیأتعلمی انجام فعالیتهای آموزشی و پژوهشی میباشد و انجام این مهم نیازمند شناخت ابزارهای تحقیق است که نمایه از اساسیترین آنهاست به نظر میرسد، شناخت اندک و استفادهی محدود اعضای هیأتعلمی دانشگاههای دولتی شهر اصفهان از نمایه ممکن است فرصت انجام کارهای علمی عمیق را از آنها بگیرید. لذا در جامعهی علمی ما نیاز به متخصصان حرفهای در این زمینه میباشند و این خلل میتواند توسط کتابداران، جبران شود. واژههای کلیدی: نمایه؛ نمایه سازی؛ اشاعه اطلاعات؛ اعضای هیأتعلمی؛ دانشگاهها