محمد ارشدی؛ ماهنی رهکارفرشی
دوره 12، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 61-68
چکیده
مقدمه: لازمه بوجود آمدن یک جامعه مطلوب تأمین سلامت با کیفیت زندگی مطلوب است. برای نیل به این هدف، نظام سلامت کشور، نقشه جامع علمی سلامت را تدوین نمودهاست. پژوهش در زمینه بررسی حیطههای مورد پژوهش در پرستاری بسیار محدود است درحالیکه مطالعه در این زمینه میتواند گامی بزرگ در جهت ارتقا نظام سلامت کشور باشد.پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان ...
بیشتر
مقدمه: لازمه بوجود آمدن یک جامعه مطلوب تأمین سلامت با کیفیت زندگی مطلوب است. برای نیل به این هدف، نظام سلامت کشور، نقشه جامع علمی سلامت را تدوین نمودهاست. پژوهش در زمینه بررسی حیطههای مورد پژوهش در پرستاری بسیار محدود است درحالیکه مطالعه در این زمینه میتواند گامی بزرگ در جهت ارتقا نظام سلامت کشور باشد.پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان همخوانی پژوهشهای انجام شده در پرستاری با نقشه جامع علمی سلامت انجام شده است.روش بررسی: در این مطالعه توصیفی مقطعی از نوع کاربردی، پایان نامههای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری پرستاری دانشکده پرستاری مامایی تبریز در سال 1392 مورد بررسی قرار گرفت. جامعه همان نمونههای مورد پژوهش بود که تعداد 135 پایانامه به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار مورد استفاده شامل چک لیست ارزیابی پایانامهها بود. روایی ابزار به روش روایی محتوی و با نظرخواهی از اساتید دانشکده پرستاری مامایی تعیین شد. دادهها در نرم افزار spss18، بااستفاده از آمار توصیفی( فراوانی و درصد) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مطابقت یافتههای حاصل با نقشه جامع سلامت، نشان میدهد که بیشترین (60 درصد) پژوهشهای پرستاری انجام شده در سطح ارائه خدمات بود. همچنین مطالعات انجام یافته در سطوح جامعه و فرد-خانواده از نظر تعداد برابر میباشند. در بررسی حوزههای اولویتدار نیز بیشترین (7/82 درصد) پژوهشهای انجام شده مربوط به طبقه زیرساخت و کمترین (7/0 درصد) پژوهش مربوط به طبقه کمال بوده است.نتیجهگیری: بررسی پژوهشهای انجام شده در دانشکدههای علوم پزشکی و همخوانی آنها با عناصر نقشه جامع سلامت علاوه بر اینکه به عنوان شاخصی برای ارزیابی پیشرفت نقشه میباشد بلکه میتواند به عنوان یک خط مشی برای هدایت پژوهش ها انجام یافته در دانشکدههای علوم پزشکی تلقی گردد