حسن اشرفی ریزی؛ دلارام حسن زاده؛ زهرا کاظم پور
دوره 11، شماره 4 ، آبان 1393، ، صفحه 424-434
چکیده
مقدمه: سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر میسازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانهها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس ...
بیشتر
مقدمه: سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک مفهوم جدید مطرح شده از طرف یونسکو، کاربران را قادر میسازد تا در هنگام استفاده از اطلاعات و رسانهها قضاوت و تفسیر درست داشته باشند و در خلق و تولید اطلاعات حق مؤلف را نیز رعایت کنند. هدف این پژوهش تعیین میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو بوده است. روش بررسی: روش پژوهش، پیمایشی تحلیلی و از نوع کاربردی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بوده که بر اساس شاخصهای سواد رسانهای و اطلاعاتی یونسکو و متون علمی معتبر و نیز نیاز پژوهشگران تهیه و بومیسازی گردیده است. روایی توسط متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 75 صدم به دست آمد. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 375 نفر به دست آمد. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای میباشد. جهت تجزیه و تحلیل یافتهها از آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی ( Independent T-test و ANOVA) استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان داد میانگین سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان 338/0±86/3 میباشد که بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب میباشد. بیشترین میانگین مربوط به ارج نهادن به تولیدات علمی دیگران با 775/0±40/4 و کمترین میانگینها مربوط به انتقال اطلاعات از طریق سخنرانی رسمی با 23/1±15/3 میباشد. میانگین بعد رعایت حق مؤلف با 466/0±22/4 بیشتر از سایر ابعاد (ارزشیابی اطلاعات رسانهها، شیوه استفاده از رسانهها، استفاده هدفمند از رسانهها، ترکیب اطلاعات، تبادل اطلاعات) و کمترین بعد مربوط به تبادل اطلاعات 744/0±62/3 میباشد. مقایسه بین جنسیت و وضعیت تأهل و میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی نشان داد که بین سواد اطلاعاتی و متغیرهای مذکور تفاوت معنیداری وجود ندارد، اما با متغیر مقطع تحصیلی تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان سواد رسانهای و اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بالاتر از حد متوسط و نسبتاً مطلوب میباشد. با این وجود دانشجویان در زمینه انتقال اطلاعات از طریق سخنرانی رسمی، ارائه دانستههای علمی به شکل نوشتاری و شروع فعالیتهای جدید با اطلاعات کم وضعیت مطلوبی ندارند. در مجموع لازم است هم دانشجویان و هم دستاندرکاران امر آموزش به عوامل مؤثر در افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی به عنوان یک قابلیت اساسی در استفاده از رسانههای چاپی و الکترونیکی توجه ویژه نمایند.