فاطمه زرمهر؛ حسن اشرفی ریزی؛ احمد شعبانی
چکیده
مقدمه: امروزه رسانههای اجتماعی نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی افراد به ویژه دانشجویان ایفا میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارامدی رسانههای اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood انجام شد.روش بررسی: روش این مطالعه، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه ...
بیشتر
مقدمه: امروزه رسانههای اجتماعی نقش مهمی در رفع نیازهای اطلاعاتی افراد به ویژه دانشجویان ایفا میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان کارامدی رسانههای اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس هرم نیازهای اطلاعاتی Norwood انجام شد.روش بررسی: روش این مطالعه، پیمایشی و ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته بود. جامعه آماری را دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد. نمونهها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روایی ابزار با کمک متخصصان کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و روانشناسی و پایایی آن از طریق ضریب Cronbach¢s alpha با مقدار 89/0 تأیید گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای ANOVA و t و ضریب همبستگی Pearson مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میانگین استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به طور کلی کمتر از حد متوسط برآورد گردید. میانگین استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع نیازهای اطلاعاتی پایه و اساسی، یاریرسان، روشنگرانه، اغنا کننده و تهذیب و اخلاق به ترتیب 461/2، 323/2، 147/3، 448/2 و 463/2 به دست آمد. همچنین، رشته تحصیلی در میزان استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی تأثیر داشت، اما سن اثرگذار نبود.نتیجهگیری: میزان استفاده از ابزارهای رسانه اجتماعی در رفع انواع نیازهای اطلاعاتی دانشجویان، کمتر از حد متوسط میباشد و نیاز اطلاعاتی روشنگرانه دانشجویان بیشتر از سایر نیازهای اطلاعاتی از طریق ابزارهای رسانه اجتماعی مرتفع میگردد. مسؤولان سلامت باید قابلیتهای رسانههای اجتماعی را بیشتر برای دانشجویان تبیین نمایند.