الهام احمدی؛ فریده عصاره؛ غلامرضا حیدری
دوره 12، شماره 2 ، تیر 1394، ، صفحه 183-193
چکیده
مقدمه:گاهی اوقات در انجام یک پژوهش نیاز به منابعی است که دسترسی به این منابع نیاز به ائتلافی محلی، ملی و برخی موارد بینالمللی دارد. این مسائل پژوهشگران را به سمت همکاری و مشارکت در انجام کارهای پژوهشی سوق میدهد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل ترغیب کننده و بازدارندهی همکاری علمی اعضای هیأت علمی در سطوح محلی، ملی و بینالمللی ...
بیشتر
مقدمه:گاهی اوقات در انجام یک پژوهش نیاز به منابعی است که دسترسی به این منابع نیاز به ائتلافی محلی، ملی و برخی موارد بینالمللی دارد. این مسائل پژوهشگران را به سمت همکاری و مشارکت در انجام کارهای پژوهشی سوق میدهد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و تحلیل عوامل ترغیب کننده و بازدارندهی همکاری علمی اعضای هیأت علمی در سطوح محلی، ملی و بینالمللی در دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بوده است.روش بررسی: نوع پژوهش کاربردی و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامهای محقق ساخته است. جامعهی پژوهش 292 نفر از اعضای هیأت علمی دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپوراهواز در سال 91 خورشیدی بوده است. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی (صوری) و پایایی از طریق ضریب Cronbach's alpha 94=α درصد تعیین شد.به منظور بررسی عوامل ترغیب کننده و موانع بازدارندهی همکاری علمی اعضای هیأت علمی در دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سطوح محلی، ملی و بینالمللی از تحلیل عوامل اکتشافی استفاده شد. دادههای گردآوری شده به دو شکل ارائه دادهها (آمار توصیفی) و تحلیل دادهها (با استفاده از تحلیل عوامل) با استفاده از نرم افزار SPSS. نسخه 19 بررسی و تجزیه و تحلیل میشوند. یافتهها: نتیجهی اجرای تحلیل عاملی بر روی دادههای مستخرج از پرسشنامههای دریافتی منجر به استخراج 13 عامل اصلی (6 عامل ترغیب کننده و 7 موانع بازدارنده) شد. 6 عوامل ترغیبکنندهی در این پژوهش عبارتند از: عوامل ترغیبکنندهی سیاسی و علمی- پژوهشی، عوامل ترغیبکنندهی فردی، عوامل ترغیبکنندهی مهارتی، عوامل ترغیبکنندهی ارتباطی، عوامل ترغیبکنندهی فرهنگی، عوامل ترغیبکنندهی انگیزشی است و مهمترین موانع بازدارنده، موانع بازدارندهی سیاسی و علمی- پژوهشی، موانع بازدارندهی فرهنگی، موانع بازدارندهی فردی، موانع بازدارندهی مسائل بینالمللی، موانع بازدارندهی ارتباطی، موانع بازدارندهی فردگرایی، موانع بازدارندهی انگیزشی نامگذاری شدند. بالاترین میانگین (09/74) مربوط عوامل ترغیبکنندهی سیاسی و علمی- پژوهشی و پایینترین میانگین (19/7) مربوط به موانع بازدارندهی انگیزشی است. نتایج نشان داد که عوامل ترغیبکنندهی سیاسی و علمی- پژوهشی به عنوان مهمترین عامل ترغیبکننده است و موانع بازدارندهی انگیزشی کم اهمیتترین مانع همکاری علمی اعضای هیأت علمی استنتیجهگیری: پژوهش حاضر ضمن معرفی مهمترین عوامل ترغیب کننده و بازدارندهی همکاری علمی، راهکارهایی برای بهبود و توسعهی همکاریهای علمی میان پژوهشگران و رفع موانع موجود ارائه میدهد.