مهدی علیپور حافظی؛ مهشید کریمی
چکیده
مقدمه: امروزه پورتالهای بیمارستانی نقشی کلیدی در اطلاعرسانی و ارایه خدمات ویژه به مخاطبان دارند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت ساختار و محتوای پورتالهای بیمارستانهای خصوصی مستقر در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش توصیفی انجام گردید. جامعه پژوهش را تمام بیمارستانهای خصوصی ...
بیشتر
مقدمه: امروزه پورتالهای بیمارستانی نقشی کلیدی در اطلاعرسانی و ارایه خدمات ویژه به مخاطبان دارند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت ساختار و محتوای پورتالهای بیمارستانهای خصوصی مستقر در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش توصیفی انجام گردید. جامعه پژوهش را تمام بیمارستانهای خصوصی شهر تهران (تعداد 34 پورتال بیمارستان) تشکیل داد. ابزار جمعآوری اطلاعات، سیاهه وارسی بود که با استفاده از آن، مشاهده هدفمند و جمعآوری اطلاعات صورت گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از تعداد، درصد، امتیاز مؤلفه و معیار، توصیف و ارایه شد.یافتهها: پورتالها از نظر معیار اطلاعات تماس، در وضعیت مطلوب؛ از نظر معیار طراحی صفحات، در وضعیت نسبتاً مطلوب؛ از نظر معیارهای ویژگی فنی صفحات، ویژگی صفحات پورتال، روابط عمومی، اطلاعات مورد نیاز بیماران، اطلاعات عمومی و راههای دسترسی و خدمات مالی، در وضعیت نامطلوب و از نظر معیارهای خدمات به بیماران، روزآمدسازی صفحات، خدمات عمومی، خدمات دارویی، پژوهش و آموزش و پزشکی از دور، در وضعیت ضعیف قرار داشتند.نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که پورتالهای مورد ارزیابی دارای وضعیت مناسبی نیستند. بنابراین، ضروری است تا با استفاده از نتایج پژوهش مسؤولان مربوط به این حوزه، کیفیت پورتال در زمینه کاربرمداری و خدمات ارتقا یابد. در این راستا، توجه به بهرهگیری از فنآوریهای روز اطلاعات ضروری میباشد.
مهدی علیپور حافظی؛ مهشید کریمی؛ شهرام توفیقی
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 367-378
چکیده
مقدمه: ارزیابی درگاهها یکی از مباحث مهم در توسعه خدمات به کاربران است. بر این اساس هدف از مقاله حاضر پیشنهاد سیاهه ارزیابی درگاههای بیمارستانی بوده است.روش بررسی: در پژوهش حاضر ابتدا از روش مطالعه کتابخانهای و سپس از روش ارزش گذاری نظاممند استفاده شده است. بر این اساس ابتدا اقدام به مطالعه منابع و مستندات مرتبط با ارزیابی درگاهها ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی درگاهها یکی از مباحث مهم در توسعه خدمات به کاربران است. بر این اساس هدف از مقاله حاضر پیشنهاد سیاهه ارزیابی درگاههای بیمارستانی بوده است.روش بررسی: در پژوهش حاضر ابتدا از روش مطالعه کتابخانهای و سپس از روش ارزش گذاری نظاممند استفاده شده است. بر این اساس ابتدا اقدام به مطالعه منابع و مستندات مرتبط با ارزیابی درگاهها و وب سایتها و نیز سیاهههای ارزیابی متعدد موجود شده است. بنابراین جامعه پژوهش حاضر در این بخش تمامی مستندات، وب سایتهای ارزیابی درگاهها و سیاهههای ارزیابی درگاههای موجود منتشر شده در پایگاههای اطلاعاتی معتبر مانند (Science direct)، (Emerald insight)، (Google scholar) هستند که تا سال 1392 منتشر شده و یا در دسترس قرار داشتند. برای کسب روایی معیارها و مؤلفهها نیز از نظر متخصصان استفاده شده است. سپس برای ارزش گذاری معیارها و مؤلفهها از روش AHP[A1] (Analytic Hierarchy Process)[u2] استفاده شده است. در تحلیل یافتهها نیز از روش مقایسه یک به یک معیارها و مولفههای شناسایی شده با استفاده از نرمافزار (Excel) استفاده شده است.یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که در ارزیابی درگاههای بیمارستانی 14 معیار اصلی باید مد نظر قرار گیرند. معیارهای مورد نظر به همراه ارزش وزنی آنها به شرح زیر در این پژوهش محقق شدند: اطلاعات تماس (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ ویژگی صفحات درگاه (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ طراحی صفحات (با ارزش وزنی 4 امتیاز)؛ روزآمدسازی صفحات (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ اطلاعات عمومی، راههای دسترسی (با ارزش وزنی 5 امتیاز)؛ خدمات عمومی (با ارزش وزنی 20 امتیاز)، خدمات به بیماران (با ارزش وزنی 3 امتیاز)؛ اطلاعات مورد نیاز بیماران (با ارزش وزنی 7 امتیاز)؛ پژوهش و آموزش (با ارزش وزنی 3 امتیاز)؛ روابط عمومی (با ارزش وزنی 7 امتیاز)؛ ویژگیهای فنی صفحات (با ارزش وزنی 4 امتیاز)؛ پزشکی از دور (با ارزش وزنی 15 امتیاز)؛ خدمات داروئی (با ارزش وزنی 3 امتیاز)؛ و خدمات مالی (با ارزش وزنی 15 امتیاز) و 77 مؤلفه فرعی برای ارزیابی درگاههای بیمارستانینتیجهگیری: با توجه به یافتههای حاصل از این پژوهش، سیاهه وارسی ارزیابی درگاههای بیمارستانی به همراه ارزش وزنی هر یک از معیارها و مؤلفههای آنها تهیه و پیشنهاد شد.