محسن شفیعی نیک آبادی؛ جعفر ضامنی خجسته
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 575-583
چکیده
مقدمه: امروزه تغییر مهمترین عاملی است که سازمانها با آن مواجهاند و باید خود را برای مقابله با اثرات آن آماده نمایند. افراد با توانایی و انگیزه بالا در کنار بکارگیری ابزارهای نوبن فناوری اطلاعات، کسب و انتقال دانش در سازمان را تسهیل و یادگیری سازمانی را بهبود میبخشند. هدف این مطالعه تعیین نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در رابطه ...
بیشتر
مقدمه: امروزه تغییر مهمترین عاملی است که سازمانها با آن مواجهاند و باید خود را برای مقابله با اثرات آن آماده نمایند. افراد با توانایی و انگیزه بالا در کنار بکارگیری ابزارهای نوبن فناوری اطلاعات، کسب و انتقال دانش در سازمان را تسهیل و یادگیری سازمانی را بهبود میبخشند. هدف این مطالعه تعیین نقش ابزارهای فناوری اطلاعات در رابطه ظرفیت جذب دانش و یادگیری سازمانی در بیمارستان های تامین اجتماعی تهران بوده است.روش بررسی: این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی بود. برای جمع آوری داده های مربوط به تحلیل فرضیه های تحقیق، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که روایی صوری آن به تائید اساتید دانشگاه رسید و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب Cronbach’s alpha که 92 درصد بود، تائید شد. جامعه آماری تحقیق مدیران و سرپرستان بخشهای اداری و خدماتی بیمارستانهای تأمین اجتماعی تهران در پاییز سال 1393 خورشیدی بود که بر اساس فرمول نمونهگیری Cochran و با استفاده از روش نمونهگیری سهمیهای، نمونه آماری به حجم 113 نفر تعیین و پرسشنامه بین آن ها توزیع شد. برای تجزیه و تحلیل و آزمون فرضیه های تحقیق از روش های آمار استنباطی و به طور مشخص مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.یافتهها: یافته های تحقیق نشان داد که ظرفیت جذب دانش تاثیر مثبت و معناداری بر یادگیری سازمانی دارد و ابزارهای فناوری اطلاعات در این رابطه می توانند نقش میانجی داشته و آن را تقویت کنند.نتیجه گیری: بیمارستان های تامین اجتماعی با ارتقای انگیزه و توانایی کارکنان، یادگیری سازمانی را ارتقا و با بکارگیری ابزارهای فناوری اطلاعات و روزآمد، سطح آن را بهبود و فرآیند یادگیری سازمانی را تسریع خواهند بخشید.
محسن شفیعی نیکابادی؛ گلایول صفوی جهرمی
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 298-305
چکیده
مقدمه: دوراپزشکی استفاده از فنآوری اطلاعات برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و روشهای درمان از راه دور در حوزه پزشکی میباشد، اما این فنآوری هنوز جایگاه مناسبی در ایران ندارد. هدف این تحقیق این بود که موانع موجود برای اجرای دوراپزشکی در ایران را مورد تحلیل قرار دهد.روش بررسی: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و همچنین جزء پژوهشهای ...
بیشتر
مقدمه: دوراپزشکی استفاده از فنآوری اطلاعات برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و روشهای درمان از راه دور در حوزه پزشکی میباشد، اما این فنآوری هنوز جایگاه مناسبی در ایران ندارد. هدف این تحقیق این بود که موانع موجود برای اجرای دوراپزشکی در ایران را مورد تحلیل قرار دهد.روش بررسی: این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و همچنین جزء پژوهشهای توصیفی بود. جامعه آماری این تحقیق پزشکان سراسر ایران بودند که با برآورد انجام شده از نظام پزشکی حدود صدهزار نفر هستند و این تحقیق در اواخر سال 1392 خورشیدی و اوایل سال 1393 خورشیدی انجام گردید. نمونهگیری به صورت هدفمند و قضاوتی انجام شد و تعداد اعضای نمونه 384 نفر برآورد گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامهای محققساخته و مبتنی بر طیف لیکرت بود که بین پزشکان دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستانهای سراسر کشور توزیع گردید. روایی و پایایی این پرسشنامه به ترتیب توسط نظر خبرگان و ضریب Chronbach’s alpha که در این تحقیق برابر با 86/0 است، تأیید شد. تحلیلهای آماری این تحقیق تحلیل عاملی مرتبه اول و دوم و همچنین ضریب کفایت نمونهگیری بودند که توسط نرمافزارهای LISREL و SPSS انجام شد.یافتهها: بار عاملی همه شاخصها بیشتر از 3/0 بودند و بنابراین همه شاخصها به عنوان موانع اجرای دوراپزشکی در ایران تأیید شدند. ابعاد معرفی شده نیز در نتیجه تحلیل عاملی مرتبه دوم مورد تأیید قرار گرفتند.نتیجهگیری: با وجود موانع ذکر شده اجرای این طرح در ایران بدون فراهم آمدن زیرساختارهای لازم امکانپذیر نمیباشد و در این راستا محققین بعدی میتوانند با به کارگیری موانع معرفی شده در این تحقیق، به رفع این موانع اهتمام ورزند.