نوشین زارعی؛ علی یاراحمدی؛ نسرین معتضدیان
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 328-337
چکیده
مقدمه: تواناییهای ذاتی وسایل ارتباط جمعی در جریان سازیهای فرهنگی، تأثیر آنها بر شیوههای رفتاری و سلیقههای عمومی و جایگاه آنها به عنوان منبعی مسلط برای ارائه تصاویر ذهنی از نمودهای فرهنگی، غیرقابل انکار است. رسانههای فراملی به عنوان نمودی عینی از جهانی شدن چالش جدیدی را در زمینههای مختلف، پیش روی سیاستگذاران سلامت ...
بیشتر
مقدمه: تواناییهای ذاتی وسایل ارتباط جمعی در جریان سازیهای فرهنگی، تأثیر آنها بر شیوههای رفتاری و سلیقههای عمومی و جایگاه آنها به عنوان منبعی مسلط برای ارائه تصاویر ذهنی از نمودهای فرهنگی، غیرقابل انکار است. رسانههای فراملی به عنوان نمودی عینی از جهانی شدن چالش جدیدی را در زمینههای مختلف، پیش روی سیاستگذاران سلامت قرار داده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی نقش رسانههای فراملی در سلامت تغذیهای زنان انجام شده است.روش بررسی: این مطالعه مقطعی است. ابزار سنجش پرسشنامه است. مطالعه در سال 92 خورشیدی در میان دختران 15 تا 34 ساله و مادران 35 تا 59 ساله آنها در شهر شیراز انجام شد. حجم نمونه 618 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند، انجام شد.یافتهها:. میانگین نمره عادت غذایی دختران 54/11 و برای مادران 86/8 است که مؤید گرایش بیشتر نسل دختران به عادت غذایی مدرن و ناسالم است. میانگین روزانه استفاده از اینترنت و ماهواره ، به ترتیب 95/1 و 4/2 ساعت در نسل دختران و 17/0 و 66/2 ساعت در روز در نسل مادران است.نتیجهگیری: نتایج تفاوت معنیدار عادات غذایی نسل دختران و مادرانشان را نشان میدهد. علاوه بر آن، مؤید تأثیر مستقیم مصرف رسانههای فراملی بر تغذیه ناسالم است (05/0< P value). از این رو زنان و دخترانی که بیشتر از رسانههای فراملی استفاده میکنند، بیشتر از سایرین تحت تأثیر غربی شدن و آمریکایی شدن قرار میگیرند و لذا فرهنگ و از جمله تغذیه به عنوان یکی از مصادیق عینی فرهنگ در میان آنها انعطاف بیشتری برای تغییر دارد.