میلاد شفیعی؛ روحاله عسکری؛ محمد کاظم رحیمی؛ محمد رنجبر؛ فرزان مددی زاده؛ فاطمه جعفریان
چکیده
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب میشود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام گرفت.روش بررسی: در مرحله ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بازار گردشگری پزشکی به عنوان یکی از صنایع درامدزا در دنیا مطرح شده است. برخی عوامل در صنعت گردشگری، تأثیر مستقیم و مهمی بر رونق و گسترش آن دارند و این امر موجب میشود که برخی کشورها به قطب گردشگری پزشکی تبدیل شوند. پژوهش حاضر با هدف اولویتبندی عوامل مرتبط با جذب گردشگران پزشکی شهر یزد انجام گرفت.روش بررسی: در مرحله اول، به روش مرور نظاممند و با استفاده از کلید واژههای «گردشگری پزشکی، عوامل مؤثر و عوامل جذب» در پایگاههای Web of Science، SID (Scientific Information Database)، Google Scholar، Cochrane، ProQuest، ScienceDirect، Scopus، PubMed، IranDoc، Civilica، Medlib و Magiran، عوامل مرتبط با جذب گردشگران استخراج و در مرحله دوم با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) توسط جامعه تحقیق متشکل از گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه، اولویتبندی گردید.یافتهها: « عوامل در دو حیطه کلی، 7 زیرحیطه و 27 گویه شناسایی شد که زیرحیطه «کیفیت خدمات درمانی» و گویه «کیفیت خدمات کادر درمان» از دید گردشگران پزشکی و خبرگان این حوزه از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر عوامل برخوردار بود.نتیجهگیری: یکی از راههای افزایش جذب گردشگر و تأثیرگذاری بر گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان کشور مقصد، افزایش سطح کیفیت خدمات به ویژه خدمات پزشکی همراه با کاهش هزینهها و قابل رقابت بودن آن است.
میلاد شفیعی؛ فاطمه سادات هاشمی؛ روحاله عسکری؛ محسن پاکدامن؛ سجاد بهارینیا
چکیده
مقدمه: با توجه به این که نیروی انسانی اساسیترین بخش مراقبتهای بهداشتی- درمانی را تشکیل میدهد، برنامهریزی جهت توزیع منابع انسانی در بخش سلامت، باید به عنوان یک جزء اصلی محسوب گردد. پژوهش حاضر با هدف برآورد نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستانهای منتخب شهر یزد مطابق با ضوابط و استانداردهای پرسنلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به این که نیروی انسانی اساسیترین بخش مراقبتهای بهداشتی- درمانی را تشکیل میدهد، برنامهریزی جهت توزیع منابع انسانی در بخش سلامت، باید به عنوان یک جزء اصلی محسوب گردد. پژوهش حاضر با هدف برآورد نیروی انسانی مورد نیاز بیمارستانهای منتخب شهر یزد مطابق با ضوابط و استانداردهای پرسنلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1396 انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود. نیروی انسانی بیمارستانهای شهید صدوقی و شهید رهنمون بر اساس استانداردهای وزارت بهداشت در سال 1396 برآورد و با وضعیت موجود مقایسه گردید. به منظور جمعآوری دادهها، چکلیستهای محقق ساخته مورد استفاده قرار گرفت؛ به طوری که در این چکلیستها مشخصات عمومی و شاخصهای عملکردی بیمارستان، وضعیت موجودی بخشهای بستری، اداری، مالی، پشتیبانی و پاراکلینیکی بررسی شد. پس از جمعآوری دادهها، مقایسه وضعیت موجود با استانداردهای وزارت بهداشت با یک جمع و تفریق ساده ریاضی صورت گرفت.یافتهها: از مجموع 37 بخش بستری در بیمارستانهای شهید رهنمون و شهید صدوقی، 28 بخش (75 درصد) دارای کمبود نیرو و 9 بخش (25 درصد) دارای مازاد نیرو بودند.نتیجهگیری: توزیع نیروی انسانی موجود وضعیت مناسبی نداشت. به منظور ارتقای کیفیت خدمات بیمارستانی، داشتن اطلاعات صحیح از تعداد نیروی انسانی مورد نیاز، اقدامی ضروری برای مدیران است تا برنامهریزیهای لازم در رابطه با توزیع عادلانه و مبتنی بر نیاز نیروی انسانی و رساندن بخشها به سطح استاندارد انجام شود. نتایج به دست آمده میتواند مورد استفاده مسؤولان، مدیران بیمارستانی و سیاستگذاران بخش سلامت قرار گیرد.
روح الله عسکری؛ سیدمحمد عرب فراشاهی؛ فاطمه افضلی؛ فاطمه سپاسه
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 557-566
چکیده
مقدمه: ترخیص با رضایت شخصی که یکی از معضلات سیستم درمان در کشورهای جهان در پی نارضایتی بیماران؛ فراگیر است، موجب رکود کارها و وضعیت نامناسب مالی مراکز درمانی شده است. هدف مطالعه حاضر، اولویتبندی علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای آموزشی شهرستان یزد، بوده است.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی، تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: ترخیص با رضایت شخصی که یکی از معضلات سیستم درمان در کشورهای جهان در پی نارضایتی بیماران؛ فراگیر است، موجب رکود کارها و وضعیت نامناسب مالی مراکز درمانی شده است. هدف مطالعه حاضر، اولویتبندی علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای آموزشی شهرستان یزد، بوده است.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی، تحلیلی است. تعداد نمونه 174 نفر از تعدادکل 9896 نفر بیمارانی که در بیمارستان های آموزشی شهرستان یزد در سال 1392 خورشیدی ترخیص با رضایت شخصی داشته اند به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی انتخاب شدند و هم چنین به منظور رتبه بندی علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران به روش سرشماری 6 نفر از افراد مطلع و صاحب نظر در موضوع مورد بررسی به عنوان خبره انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای جامعه بیماران از نرمافزار 16spss و آزمون Chi-Square و جهت تحلیل دادههای جامعه خبرگان از برنامه Microsoft Excel نسخهی 2010 و تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) استفاده گردید.یافتهها: مهمترین علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران به ترتیب اولویت، عبارتاند از: مشکلات مالی بیمار و هزینه درمان 2/36 درصد، احساس بهبودی 7/28 درصد و خستگی از محیط بیمارستان و طولانی شدن دوره درمان 4/18 درصد و در میان ابعاد ترخیص با رضایت شخصی، بُعد علل مرتبط به خدمه و کارکنان بیمارستان با وزن نرمال شدهی قطعی 264/ 0 درصد از دید خبرگان، در اولویت قرار گرفت.نتیجهگیری: میزان ترخیص با رضایت شخصی با توجه به مطالعات انجامشده در ایران، نسبت به سایر کشورهای پیشرفته زیاد است که دلیل عمده آن علل مرتبط به خود بیمار است. استقرار مددکاران بالینی، افزایش آگاهی بیماران از عوارض احتمالی و ایجاد فضایی مناسب در جهت کاهش میزان رضایت شخصی و افزایش رضایت بیمار، باید در اولویت قرار گیرد. همچنین مدیران با استفاده از تکنیک FAHP قادر خواهند بود علل را اولویتبندی و با توجه به اولویتها، برنامهریزی کنند.