شاهین سلطانی؛ شهرام غفاری؛ مسعود صالحی؛ امین محمدی؛ کامیار ملازاده مقدم؛ فردین مرادی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 791-798
چکیده
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تداوم بقای سازمانها در آینده، شناسایی و پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای روزافزون بیماران برای دریافت خدمات سلامت با کیفیت میباشد. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب بیمارستان میلاد بر اساس عوامل آمیخته بازاریابی از دیدگاه بیماران بود.روش بررسی: مطالعه تحلیلی- مقطعی حاضر ...
بیشتر
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر تداوم بقای سازمانها در آینده، شناسایی و پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای روزافزون بیماران برای دریافت خدمات سلامت با کیفیت میباشد. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب بیمارستان میلاد بر اساس عوامل آمیخته بازاریابی از دیدگاه بیماران بود.روش بررسی: مطالعه تحلیلی- مقطعی حاضر در سال 1392، در بخشهای بستری بیمارستان میلاد انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها، از پرسشنامه یعقوبی و همکاران استفاده شد. اعتبار پرسشنامه توسط افراد صاحبنظر مورد تأیید قرار گرفت و جهت پایایی آن از ضریب Chronbach’s alpha استفاده شد (85/0 = r). جامعه مورد مطالعه را بیماران مراجعه کننده به بخشهای بستری بیمارستان میلاد تشکیل دادند. با استفاده از فرمول محاسبه حجم نمونه برای برآورد یک نسبت، حجم نمونه 421 نفر تعیین شد و شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای بود. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمونهای آماری One-sample Kolmogorov-Smirnov،ANOVA ، Independent t در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: در میان ابعاد هفتگانه بازاریابی، ابعاد خدمت و فرایند انجام کار به ترتیب با میانگین 58/18 و 27/6 امتیاز، به عنوان مهمترین و کم اهمیتترین علل انتخاب بیمارستان شناخته شد. همچنین، تخصصی بودن، کیفیت مناسب خدمات، نوع پوشش بیمه، مهارت پزشکان، خوشنام بودن بیمارستان، تجهیزات پیشرفته و توصیههای پزشکان و سایر افراد، نقش برجستهای را در انتخاب یک بیمارستان داشت.نتیجهگیری: بیماران در موقعیتهای گوناگون انتخابهای متفاوتی دارند، اما داشتن مزیتهای رقابتی متعدد، میتواند موجب افزایش تکرار مراجعات بیماران به یک مرکز درمانی گردد.واژههای کلیدی: بیمارستانها؛ بازاریابی؛ خدمات سلامت