محمدرضا سلیمانی؛ لیلا شهرزادی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 741-747
چکیده
مقدمه: نفوذ فنآوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، نقشها و نیازهای کتابداران را با چالشهای زیادی مواجه نموده و امروزه بیش از هر زمان دیگری، آنها را نیازمند آموزشهای ضمن خدمت و سازگاری با تحولات جاری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت برگزار شده برای کتابداران شاغل در کتابخانههای ...
بیشتر
مقدمه: نفوذ فنآوری در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، نقشها و نیازهای کتابداران را با چالشهای زیادی مواجه نموده و امروزه بیش از هر زمان دیگری، آنها را نیازمند آموزشهای ضمن خدمت و سازگاری با تحولات جاری ساخته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی دورههای آموزش ضمن خدمت برگزار شده برای کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طی سالهای 92-1391 بر اساس مدل Kirkpatrick بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش شامل 70 نفر از کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1393 بود که به دلیل محدود بودن تعداد آنها، نمونهگیری صورت نگرفت. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل اثربخشی دورههای آموزشی Kirkpatrick بود. روایی ابزار توسط متخصصان حوزه مدیریت آموزشی، کتابداری و اطلاعرسانی تأیید و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha برابر با 88/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای One-sample t و Independent t و ANOVA) در نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: میزان اثربخشی دورههای آموزشی برگزار شده از دیدگاه کتابداران، در هر چهار سطح و نیز در مجموع، بالاتر از سطح متوسط (7/3) به دست آمد، هرچند که میزان اثربخشی در دو سطح واکنش و یادگیری، بالاتر از دو سطح دیگر بود. تفاوت معنیداری بین دیدگاه کتابداران زن و مرد و نیز کتابداران دارای مدرک تحصیلی کتابداری و غیر کتابداری، در خصوص اثربخشی دورههای آموزشی مشاهده نشد. به غیر از سطح یادگیری، در سایر سطوح و نیز در مجموع، رابطه معنیداری بین سابقه خدمت کتابداران و دیدگاه آنها در خصوص اثربخشی دورههای آموزشی وجود نداشت. نتیجهگیری: کتابداران، دورههای آموزشی برگزار شده را در هر چهار سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج، اثربخش دانستند. این امر ناشی از نیازسنجی دقیق، به کارگیری استادان مجرب، استفاده از تجهیزات آموزشی کافی و شرایط مناسب محیط کار برای به کارگیری آموختهها توسط کتابداران میباشد. واژههای کلیدی: اثربخشی؛ کارآموزی ضمن خدمت؛ مدل Kirkpatrick؛ کتابداران؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان