صغری گلمغانی زاده اصل؛ مجتبی امانی؛ علیرضا محمدنیا
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 748-754
چکیده
مقدمه: در عصر اطلاعات امروزی، اصلیترین شاخص تعیین جایگاه علمی کشورها و مراکز علمی، میزان مشارکت در تولید علم و فنآوری است. در این میان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، جزء اصلیترین مراکز علم محسوب میشوند. در این پژوهش، ضمن شناسایی وضعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با توجه به متغیرهای مورد بررسی در پایگاه اطلاعاتی Scopus، شاخصهای ...
بیشتر
مقدمه: در عصر اطلاعات امروزی، اصلیترین شاخص تعیین جایگاه علمی کشورها و مراکز علمی، میزان مشارکت در تولید علم و فنآوری است. در این میان، دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، جزء اصلیترین مراکز علم محسوب میشوند. در این پژوهش، ضمن شناسایی وضعیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با توجه به متغیرهای مورد بررسی در پایگاه اطلاعاتی Scopus، شاخصهای علمسنجی اعضای هیأت علمی این دانشگاه نیز تا پایان ماه جولای سال 2014 ارزیابی شد. روش بررسی: در مطالعه کاربردی حاضر که به صورت توصیفی انجام شد، اطلاعات کتابشناختی تمامی آدرسهایی که به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل مربوط میشد، از پایگاه Scopus استخراج گردید. سپس از این پایگاه، تمام اسناد تا پایان ماه جولای سال 2014 جمعآوری شد. شاخصهای میزان مشارکت در تولیدات علمی، نحوه مشارکت بر اساس نویسنده اول و نویسنده مسؤول، تعداد استنادات به مقاله و شاخص H (H-index) مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با 3 آدرس، در کل دارای 280 مقاله بود. تعداد مقالات دانشگاه، از 1 مقاله در سال 2000 به 56 مقاله در سال 2013 افزایش یافته بود. بیشترین اسناد منتشر شده و همچنین، بیشترین استناد به مدارک تولید شده، به سال 2013 اختصاص داشت. مقالات اصیل با 45 مقاله، بیشترین و نامه به سردبیر با 1 مقاله، کمترین تعداد را به خود اختصاص داد. میزان H-index دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تا پایان ماه جولای سال 2014، برابر با 19 بود. نتیجهگیری: افزایش میزان تولیدات علمی دانشگاه، بیانگر رشد تولیدات علمی و استنادهای آنها در پایگاه اطلاعاتی Scopus است. با وجود رشد زیاد در این مدت، وضعیت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بین سایر مؤسسات و دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطلوب نیست. به نظر میرسد که بالا بردن میزان تولیدات علمی دانشگاه، نیازمند توجه بیشتر مسؤولان دانشگاه میباشد. واژههای کلیدی: علمسنجی؛ پایگاههای اطلاعاتی؛ دانشگاه؛ Scopus