سکینه سقائیاننژاد اصفهانی؛ سوسن بهرامی؛ صدیقه ترکی
دوره 12، شماره 6 ، اسفند 1394، ، صفحه 706-711
چکیده
مقدمه: منابع انسانی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت و شکست یک سازمان است و انگیزه خدمت، به عنوان عامل تأثیرگذاری بر کیفیت و کمیت فعالیت سازمان شناخته شده است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین توان بالقوه انگیزش (Motivational potential score یا MPS) در کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان در سالهای 91-1390 بود.روش بررسی: پژوهش کاربردی ...
بیشتر
مقدمه: منابع انسانی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر موفقیت و شکست یک سازمان است و انگیزه خدمت، به عنوان عامل تأثیرگذاری بر کیفیت و کمیت فعالیت سازمان شناخته شده است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین توان بالقوه انگیزش (Motivational potential score یا MPS) در کارکنان مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان در سالهای 91-1390 بود.روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری مطالعه را کلیه کارکنان بخش مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان تشکیل دادند. 127 نفر نمونه پژوهش، با استفاده از روش سرشماری انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه ویژگیهای شغلی Hackman و Oldham صورت گرفت که روایی محتوایی آن با نظر کارشناسان و پایایی آن با محاسبه ضریب Cronbach¢s alpha برابر با 84/0 تأیید گردید. دادههای آماری با استفاده از آمار توصیفی (درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و...) و استنباطی (آزمونهای MANOVA و Fisher's least significant difference) در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: میزان شاخص MPS با نمره 665/40، در بین کارکنان بخش مدارک پزشکی متوسط بود. بین میانگین MPS بر حسب واحد خدمت در بخش مدارک پزشکی، بین بیمارستانها تفاوت معنیداری مشاهده شد.نتیجهگیری: در حرفه مدارک پزشکی، مشاغل به گونهای طراحی شده که تا حدود متوسط به خودی خود توانسته است برای فرد انگیزه کار کردن فراهم نماید. بهبود میزان MPS، تلاش بالای مدیران همه سطوح بیمارستانها، دانشگاه علوم پزشکی و به خصوص، منابع انسانی را میطلبد.واژههای کلیدی: انگیزش؛ کارکنان؛ مدارک پزشکی؛ بیمارستان آموزشی