مقدمه: صف، یکی از رایجترین سیستمهای پیچیده اجتماعی در زندگی انسانها به شمار میرود که به طور اجتنابناپذیری با حوزه فعالیت سازمانها در ارتباط است. با توجه به خصوصیات سازمانهای بهداشتی و درمانی و نقش حساسی که برنامهریزی در چنین سازمانهایی بر عهده دارد، علم تحقیق در عملیات میتواند کمک زیادی به این امر نماید. پژوهش حاضر ...
بیشتر
مقدمه: صف، یکی از رایجترین سیستمهای پیچیده اجتماعی در زندگی انسانها به شمار میرود که به طور اجتنابناپذیری با حوزه فعالیت سازمانها در ارتباط است. با توجه به خصوصیات سازمانهای بهداشتی و درمانی و نقش حساسی که برنامهریزی در چنین سازمانهایی بر عهده دارد، علم تحقیق در عملیات میتواند کمک زیادی به این امر نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر افزایش زمان انتظار بیماران و کاهش آن به حدی که کمترین اختلاف را با استاندارهای زمان انتظار داشته باشد، انجام شد. روش بررسی: این پژوهش به صورت کاربردی و از دسته مطالعات مقطعی بود که در تابستان سال 1393، در پاراکلینیک مرکز درمانی حافظ بر روی 2614 نفر از مراجعه کنندگان انجام گرفت. با ورود افراد به سیستم و ثبت کد بیمار، زمان ورود، زمان شروع به کار واحدها و زمان شروع و پایان خدمتدهی با کمک کارکنان و دو دستیار ثبت شد. با استفاده از تکنیکهای صف و شبیهسازی، جریان بیمار مدلسازی و بهینهسازی گردید. دادهها در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای تعیین توابع توزیع احتمالی از Input Analyzer استفاده گردید و با بهرهگیری از نرمافزار Arena، سیستم درمانی شبیهسازی شد. یافتهها: با ادامه روند فعلی، 30 درصد از مراجعان دیگر تمایلی به مراجعه مجدد به مرکز را ندارند. به طور متوسط 83 درصد از مراجعه کنندگان بخش سونوگرافی و 58 درصد از مراجعه کنندگان بخش رادیولوژی بیش از 30 دقیقه منتظر ویزیت از سوی پزشک معالج میمانند که این امر با استانداردهای مدت زمان انتظار اختلاف معنیداری داشت و همچنین، بر خلاف بند 1-10 منشور بیماران ایران بود. با اجرای شبیهسازی و آزمایش 6 سناریو، «سناریوی ترکیبی» مدت زمان انتظار دریافت اولین خدمت را برای مراجعه کنندگان سونوگرافی 04/75 دقیقه و برای مراجعه کنندگان رادیولوژی 57/65 دقیقه کاهش داد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که پیاده کردن سناریوی پیشنهاد شده نسبت به مدل فعلی مرکز درمانی، موجب بهبود کیفیت خدمترسانی و کاهش زمان انتظار بیماران تا دریافت اولین خدمت خواهد شد.