جعفر صادق تبریزی؛ سعیده علیدوست؛ حسین مشهدی عبدالهی؛ مصطفی فرشی خرسند
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 126-131
چکیده
مقدمه: یکی از رویکردهای مؤثر در ارتقای سلامت عمومی، مراقبتهای بهداشتی اولیه میباشد و ارایه مراقبتهای مطلوب مستلزم تأمین منابع مختلف از جمله منابع مالی است که کسورات درامدهای اختصاصی مراکز بهداشتی- درمانی یکی از مسایل قابل توجه در این حوزه به شمار میرود. از اینرو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی موارد بروز کسورات درامدهای اختصاصی ...
بیشتر
مقدمه: یکی از رویکردهای مؤثر در ارتقای سلامت عمومی، مراقبتهای بهداشتی اولیه میباشد و ارایه مراقبتهای مطلوب مستلزم تأمین منابع مختلف از جمله منابع مالی است که کسورات درامدهای اختصاصی مراکز بهداشتی- درمانی یکی از مسایل قابل توجه در این حوزه به شمار میرود. از اینرو، مطالعه حاضر با هدف شناسایی موارد بروز کسورات درامدهای اختصاصی مراکز بهداشتی- درمانی انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی در استان آذربایجان شرقی و در سال 1393 انجام شد. نمونهگیری به صورت مبتنی بر هدف بود و برای جمعآوری دادهها از روش بحث گروهی متمرکز و مصاحبه استفاده شد. بحث گروهی و مصاحبهها بر اساس راهنمای تهیه شده توسط محققان تا زمان اشباع دادهها ادامه یافت. روایی راهنما توسط متخصصان کیفی مورد تأیید قرار گرفت و دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: بر اساس تجارب و دیدگاه شرکت کنندگان، دو درونمایه با عنوان «کسورات نقدی و غیر نقدی» استخراج گردید. کسورات نقدی شامل «کسورات مربوط به تخفیفات، کسورات مربوط به واریز درامدهای نقدی از مراکز بهداشتی و کسورات ناشی از ثبت» بود و کسورات غیر نقدی نیز در قالب سه زیرطبقه «کسورات مربوط به ارسال مستندات،کسورات بیمهای و کسورات سرانهای» مورد بررسی قرار گرفت. نتیجهگیری: کسورات مراکز بهداشتی در درامدهای نقدی و غیر نقدی و همچنین، در همه مراحل تبدیل خدمت به درامد صورت میگیرد و مستلزم توجه ویژه و انجام اقداماتی جهت کاهش آن میباشد.