عبداله خوانزاده؛ محمد اسماعیل مطلق؛ عبدالرضا میرشکاک؛ ندا اکبری نساجی؛ مریم نیاکان؛ سید داود نصرالهپور شیروانی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 138-144
چکیده
مقدمه: جایزه ملی تعالی سازمانی ایران یکی از جوایز کیفیت است که به عنوان یک ابزار مدیریتی برای اندازهگیری عملکرد سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی آبادان بر اساس مدل جایزه ملی تعالی سازمانی ایران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی، از نوع توصیفی- تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: جایزه ملی تعالی سازمانی ایران یکی از جوایز کیفیت است که به عنوان یک ابزار مدیریتی برای اندازهگیری عملکرد سازمانها مورد استفاده قرار میگیرد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی عملکرد بیمارستانهای دانشکده علوم پزشکی آبادان بر اساس مدل جایزه ملی تعالی سازمانی ایران انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه کاربردی، از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در تابستان سال 1393 انجام گرفت. نمونه مورد پژوهش، 7 بیمارستان تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی آبادان بود که به صورت سرشماری انتخاب شدند. مدیران و کارشناسان با شرکت در یکی از سه کارگاه دو روزه و بعد از آشنایی با ساختار مدل و منطق رادار، در قالب کار گروهی اقدام به خودارزیابی کردند. ابزار جمعآوری دادهها، چکلیست استاندارد مدل با 135 سؤال در 54 صفحه بود که بر اساس معیارها و زیرمعیارهای مدل طبقهبندی شده بود. امتیازات داده شده در نرمافزارهای Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: از 7 بیمارستان مورد ارزیابی، امتیاز دو بیمارستان بالاتر از 300، دو بیمارستان بین 300-200 و امتیاز سه بیمارستان کمتر از 200 محاسبه شد. میانگین امتیاز بخش توانمندسازها (از 500 امتیاز)، نتایج (از 500 امتیاز) و میانگین کل امتیاز بیمارستانها (از 1000 امتیاز) به ترتیب 6/32 ± 8/109، 9/47 ± 8/112 و 4/71 ± 6/222 به دست آمد. بین امتیاز توانمندسازها و اندازه بیمارستان (زیر 64 تخت فعال با میانگین 4/43 ± 5/96 و بالای 64 تخت فعال با میانگین 5/23 ± 9/119) رابطه معنیداری وجود داشت (02/0 = P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بیمارستانهای مورد ارزیابی بین سازمانهای مبتدی و سازمانهای بهبود یافته قرار دارند و به بهبود و توسعه عملکرد سازمانی نیازمند هستند.