محمد هیوا عبدخدا؛ سید جواد قاضی میرسعید؛ محمد رضا علیبیک؛ رقیه ارشاد سرابی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 102-107
چکیده
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای بیمارستانی میتوانند ابزار مناسب و کارامدی برای جذب گردشگران سلامت باشند. تحقق این امر مهم، مستلزم پیروی از معیارهای ساختاری و محتوایی در طراحی آنهاست. این پژوهش با هدف ارزیابی وبسایتهای بیمارستانی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران از لحاظ ارایه اطلاعات لازم برای جذب گردشگران سلامت انجام شد. روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه پژوهش را وبسایتهای کلیه بیمارستانهای تحت پوشش سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی که در مجموع 50 بیمارستان بودند، تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه MDS-Hospital website بود که روایی و پایایی آن در مطالعات قبلی تأیید شده بود (90/0 = a). در نهایت، دادهها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها: میانگین نمرات بعد ساختاری بر اساس پرسشنامه MDS-Hospital website برای وبسایت بیمارستانهای مورد مطالعه، 5/64 درصد به دست آمد؛ در حالی که میانگین نمرات حاصل از ارزیابی وبسایتهای این بیمارستانها از لحاظ بعد محتوایی، کمتر از 0/50 درصد بود. از لحاظ بعد ساختاری، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران و از لحاظ بعد محتوایی، بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی ایران در وضعیت مطلوبتری قرار داشتند. نتیجهگیری: وبسایت بیمارستانهای مورد ارزیابی از لحاظ ساختاری در وضعیت به نسبت مطلوبی قرار دارند، اما وضعیت آنها از لحاظ محتوایی نامطلوب ارزیابی میشود. بنابراین، با توجه به نتایج پژوهش، لازم است بیمارستانها به بازطراحی وبسایتهای خود از لحاظ محتوایی بپردازند تا بتوانند جایگاه خود را در بازاریابی صنعت توریسم درمانی تثبیت نمایند.