اعظم صباحی؛ لیلا احمدیان؛ رضوان انصاری؛ فاطمه صالحی؛ مقدمه میرزایی
دوره 13، شماره 6 ، بهمن 1395، ، صفحه 394-398
چکیده
مقدمه: کسب دانش، آموزش و تعدیل عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی، نه تنها باعث کاهش هزینههای بهداشتی میگردد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی بیماران و جلوگیری از پذیرشهای مجدد نیز کمک خواهد کرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین دیدگاه بیماران قلبی در رابطه با کسب دانش سلامت و نقش آن در فرایند درمان بود.روش بررسی: این مطالعه به ...
بیشتر
مقدمه: کسب دانش، آموزش و تعدیل عوامل خطر ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی، نه تنها باعث کاهش هزینههای بهداشتی میگردد، بلکه به بهبود کیفیت زندگی بیماران و جلوگیری از پذیرشهای مجدد نیز کمک خواهد کرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین دیدگاه بیماران قلبی در رابطه با کسب دانش سلامت و نقش آن در فرایند درمان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی بر روی 200 بیمار قلبی انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهای جمعآوری گردید که روایی آن توسط صاحبنظران و پایایی آن با استفاده از روش آزمون- بازآزمون تأیید شده بود. از آمار توصیفی (فروانی و درصد) و تحلیلی (آزمونهای 2c و Marginal independence) جهت تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: پس از تشخیص بیماری، 5/80 درصد (161 نفر) از بیماران قلبی جهت ارتقای دانش خود در رابطه با بیماریشان تلاش کرده بودند که همه آنها برای کسب دانش از پزشک معالج خود به عنوان منبع کسب دانش کمک گرفتند. به طور کلی، از افرادی که کسب دانش داشتند، 7/90 درصد (146 نفر) در رابطه با دلایل ابتلا به بیماری کسب دانش کرده بودند. درصد کمی از بیماران، استفاده از لوحهای فشرده آموزشی را جهت ارتقای دانش خود مناسب دانستند.نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر میتواند به منظور برنامهریزی جهت ارتقای دانش سلامت بیماران مورد استفاده قرار گیرد. شناسایی رایجترین منابع مورد استفاده، امکان فراهمآوری دانش کافی از طریق این منابع را فراهم مینماید و موانع موجود برای عدم استفاده از سایر منابع کسب دانش را آشکار میسازد.
رضوان انصاری؛ رضا خواجویی
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 320-325
چکیده
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با ...
بیشتر
مقدمه: وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاهی، نقش مهمی در برقراری ارتباط و ارایه خدمات به کاربران خود دارند. هدف از انجام این پژوهش، تعیین کیفیت وبسایتهای پژوهشکدههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: مطالعه کاربردی حاضر به صورت مقطعی در زمستان سال 1393 انجام شد. وبسایتهای پژوهشکدههای دارای وبسایت اختصاصی، با استفاده از چکلیستی که روایی آن پیشتر تأیید شده بود، مورد ارزیابی قرار گرفت. این چکلیست شامل 4 بعد کیفیت محتوا، طراحی، سازماندهی و کاربرپسندی وبسایتها بود. برای اولویتبندی کیفیت وبسایتها، به هر معیار این ابعاد، نمرهای از 5-1 توسط متخصصان اختصاص یافت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Excel استفاده گردید.یافتهها: وبسایتهای مورد بررسی، به طور متوسط 81 درصد از معیارهای محتوا، 85 درصد از طراحی، 89 درصد از سازماندهی و 77 درصد از کاربرپسندی را در طراحی خود رعایت کرده بودند. به طور کلی، درصد نمرات کسب شده در ابعاد چهارگانه، از 74 تا 90 درصد از حداکثر نمره قابل کسب در هر بعد متغیر بود.نتیجهگیری: وبسایتهای پژوهشکدهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، از نظر رعایت ابعاد کیفیت وبسایت در وضعیت مطلوبی قرار داشتند. با این وجود، جهت افزایش کارایی و بهرهوری، پژوهشکدهها باید در طراحی وبسایتهای خود سایر معیارهای کیفی مغفول مانده را نیز رعایت نمایند.