ملیحه دلیلی صالح؛ مریم سلامی؛ فرامرز سهیلی؛ ثریا ضیائی
چکیده
مقدمه: تاکنون فنآوریهای زیادی به جهان کتابخانهها وارد شدهاند و برای کتابداران ضروری است تا بدانند چگونه این ابزارها را برای ارتقای بیشتر خدمات کتابخانه استفاده نمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، استخراج مؤلفههای فنآوری واقعیت افزوده جهت استفاده مؤثر در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی و ارایه مدلی جهت توسعه کارایی ...
بیشتر
مقدمه: تاکنون فنآوریهای زیادی به جهان کتابخانهها وارد شدهاند و برای کتابداران ضروری است تا بدانند چگونه این ابزارها را برای ارتقای بیشتر خدمات کتابخانه استفاده نمایند. هدف از انجام پژوهش حاضر، استخراج مؤلفههای فنآوری واقعیت افزوده جهت استفاده مؤثر در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی و ارایه مدلی جهت توسعه کارایی کتابخانهها بود.روش بررسی: این مطالعه از نظر رویکرد، کیفی بود و طبق نظریه برخاسته از دادهها انجام شد. مشارکتکنندگان را 20 نفر از خبرگان حوزه واقعیت افزوده تشکیل دادند. دادهها بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق جمعآوری گردید و تا زمان اشباع نظری ادامه یافت. دادهها پس از کدگذاری باز، شکلگیری مقولات و طبقات اصلی، در قالب مدل ارایه شد.یافتهها: 14 مقوله شامل «تقویت آموزش، بهبود سواد اطلاعاتی کاربران، جستجوی منابع، هدایت کاربر، بازیوارسازی، اشتراک دانش در شبکههای پژوهشی، تعیین موقعیت مکانی کاربر، عدالت آموزشی، مدیریت منابع، استغنای محتوای منابع، ارایه خدمات نوین، کمک به افراد کمتوان، صرفهجویی اقتصادی و بهبود حرفهای فعالیت کتابداران» استخراج گردید.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، استفاده از فنآوری واقعیت افزوده در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی در راستای دستیابی به کتابخانههای نسل 4، حایز اهمیت است. کتابخانهها میتوانند با اجرای سیاستگذاریهای صحیح، استفاده از فنآوری و غنیسازی محتوای منابع، کاربران زیادی را جذب نمایند. کاربرد فنآوری واقعیت افزوده در راستای کمک به مدیریت کتابخانه، بهبود فعالیت حرفهای کتابداران و کاربران میباشد.