زاهد بیگدلی؛ مهستی گنجو؛ علیرضا پورشمس؛ لیلا دهقانی
دوره 13، شماره 5 ، دی 1395، ، صفحه 333-340
چکیده
مقدمه: تعیین مؤلفههای اصلی رفتار اطلاعیابی حرفهای در بافت سازمانی، از جمله موضوعاتی است که امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه میان وظایف شغلی، حرفهمندی و منابع اطلاعاتی در بافت سازمانی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهر بوشهر بود.روش بررسی: پژوهش حاضر بر اساس روش کیفی و به صورت ...
بیشتر
مقدمه: تعیین مؤلفههای اصلی رفتار اطلاعیابی حرفهای در بافت سازمانی، از جمله موضوعاتی است که امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه میان وظایف شغلی، حرفهمندی و منابع اطلاعاتی در بافت سازمانی مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهر بوشهر بود.روش بررسی: پژوهش حاضر بر اساس روش کیفی و به صورت مطالعه میدانی تفسیری انجام شد. روشهای جمعآوری اطلاعات شامل مصاحبه، مشاهده و مطالعه مستندات اورژانس بود. جهت تحلیل دادهها، ابتدا مفاهیم از مصاحبهها استخراج و سپس خوشهبندی شد. در نهایت، با توصیف رابطه بین مجموعه مفاهیم، مدلی برای رفتار اطلاعیابی تکنسینهای اورژانس شهر بوشهر ارایه گردید.یافتهها: بر اساس مدل رفتار اطلاعیابی تکنسینها، ماهیت شغلی این افراد، رفتار اطلاعیابی آنها را به رفتار اطلاعیابی در حین فرایند و پس از آن تقسیم میکند. در حین اجرای فرایندها، اطلاعیابی در زمان تصمیمگیری انجام میگیرد و مبتنی بر تجربه و مشورت گروهی است. پس از اجرای فرایند، جستجو برای منابع اطلاعاتی جهت پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی انجام میشود. شیوه تشخیص نیاز اطلاعاتی و جستجوی منابع (تجربه، مشورت گروهی، منابع رسمی و...) در حین اجرای فرایند و پس از آن، به آموزش حرفهای (یادگیری)، رفتارهای شخصی و هنجارهای سازمانی وابسته است که در بافت مطالعه حضور دارند.نتیجهگیری: مسؤولان اورژانس به این نکته توجه نمایند که رفتار اطلاعیابی تکنسینهای اورژانس باید بر اساس بافت سازمانی و ماهیت حرفه اورژانس شناسایی شود و از الگوهای مختلفی برای برآورده نمودن نیاز اطلاعاتی آنان استفاده گردد.