الهام سلجوقی؛ ننا آقاسی؛ مهدیه اسدی؛ مریم اخوتی
دوره 13، شماره 2 ، تیر 1395، ، صفحه 108-113
چکیده
مقدمه: از آنجایی که ارتباط بین کاربر و محیط وب از طریق رابط کاربری صورت میگیرد، ضروری است که وبسایتهای سلامت، کاربر محور باشد. پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف رابط کاربری وبسایتهای سلامت در ایران انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کاربردی و از نوع توصیفی بود که در آن از روش مکاشفهای بهره گرفته شد. ...
بیشتر
مقدمه: از آنجایی که ارتباط بین کاربر و محیط وب از طریق رابط کاربری صورت میگیرد، ضروری است که وبسایتهای سلامت، کاربر محور باشد. پژوهش حاضر، با هدف ارزیابی و شناسایی نقاط قوت و ضعف رابط کاربری وبسایتهای سلامت در ایران انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش کاربردی و از نوع توصیفی بود که در آن از روش مکاشفهای بهره گرفته شد. در این پژوهش، 13 وبسایت سلامت با روش نرخ صفحات مرتبط و رتبه Alexa انتخاب گردیدند و بر اساس سیاهه وارسی مشتمل بر 5 معیار اصلی و 27 مؤلفه توسط پنج ارزیاب متخصص (3 نفر علوم کامپیوتر، 2 نفر کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آنالیز توصیفی در نرمافزار Excel تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: وبسایتهای سواد سلامت، 7/63 درصد از معیارهای سیاهه وارسی را رعایت کردهاند. معیارهای «انعطافپذیری» با 89 درصد، «نکات فنی» با 81 درصد، «وضوح و زیبایی» با 77 درصد بالاترین امتیازها و «رهنمونی و راهنمایی» با 9/36 درصد و «پاسخگویی و تعامل با کاربر» با 35 درصد کمترین امتیازها را به خود اختصاص دادند. نتیجهگیری: رابط کاربری در وبسایتهای سلامت، تا حدودی مطلوب بود و با توجه به امتیازات به دست آمده، چنین استنباط میشود که دو معیار «رهنمونی و راهنمایی» و «پاسخگویی و تعامل با کاربر» نیاز به توجه بیشتری دارد. پیشنهاد میشود که وبسایتهای مورد بررسی با رفع مشکلات شناسایی شده، شکاف خود را با کاربران به حداقل برساند و بدین ترتیب موجبات مراجعات مکرر و بعدی کاربران را فراهم نماید.