سجاد شکوهیار؛ آناهیتا صفاجو؛ امیر اسلامجو؛ محسن رفیعی
دوره 13، شماره 6 ، بهمن 1395، ، صفحه 388-393
چکیده
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه ارزش افزوده و قابلیتهای بسیاری دارد و با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی، انقلابی در ارایه خدمات بهداشتی- درمانی به شمار میرود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی موفقیت سیستم اطلاعات داروخانه بیمارستان شریعتی تهران بر اساس مدل DeLone و McLean صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود ...
بیشتر
مقدمه: سیستم اطلاعات داروخانه ارزش افزوده و قابلیتهای بسیاری دارد و با پشتیبانی از یک رویکرد درمانی و مدیریت مراقبت دارویی، انقلابی در ارایه خدمات بهداشتی- درمانی به شمار میرود. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی موفقیت سیستم اطلاعات داروخانه بیمارستان شریعتی تهران بر اساس مدل DeLone و McLean صورت گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی بود و به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن بر اساس نظر خبرگان و محاسبه ضریب Cronbach¢s alpha تأیید شده بود، در سال 1394 جمعآوری گردید. نمونهها را 61 نفر از کارکنان داروخانه، پرستاران و سرپرستاران بخشهای زنان، جراحی و کودکان بیمارستان شریعتی تهران تشکیل داد که از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربران هر سه به طور غیر مستقیم بر موفقیت سیستم اطلاعات داروخانه تأثیر داشت.نتیجهگیری: در سیستم اطلاعات داروخانه بیمارستان مورد مطالعه، عناصر اطلاعاتی کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و رضایت کاربران هر سه بر موفقیت سیستم اطلاعات داروخانه تأثیرگذار بود. بر اساس نتایج به دست آمده، اولویت تأثیرگذاری متغیرهای فوق به ترتیب شامل کیفیت سیستم، رضایت کاربران و کیفیت اطلاعات میباشد. بنابراین، توجه به سه متغیر فوق میتواند نقش تأثیرگذاری در ارتقا و بهبود سیستمهای فعلی و طراحی سیستمهای اطلاعاتی جدید داشته باشد.