سید محمدباقر جعفری؛ غلامرضا جندقی؛ سحر رفیعی
چکیده
مقدمه: با وجود مزایای فراوان ایران در حوزه گردشگری پزشکی، هنوز تعداد گردشگران ورودی به کشور در این زمینه بسیار ناچیز است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل خبرگان آشنا به موضوع گردشگری پزشکی بود که تعداد ...
بیشتر
مقدمه: با وجود مزایای فراوان ایران در حوزه گردشگری پزشکی، هنوز تعداد گردشگران ورودی به کشور در این زمینه بسیار ناچیز است. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی بود.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل خبرگان آشنا به موضوع گردشگری پزشکی بود که تعداد 12 نفر از آنها نمونه پژوهش را تشکیل دادند. برای سنجش اهمیت و اولویتبندی عوامل استخراج شده مؤثر بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی، از پرسشنامه استفاده شد و دادهها با روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytical Hierarchy Process) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: عوامل مؤثر بر انتخاب یک مقصد گردشگری پزشکی در 4 بعد و 24 شاخص شناسایی گردید. در میان ابعاد شناسایی شده، بعد تکنولوژی درمان از اهمیت و اولویت بیشتری نسبت به سایر ابعاد برخوردار بود.نتیجهگیری: به طور کلی میتوان گفت که عوامل مؤثر بر جذب گردشگران پزشکی به ترتیب اهمیت شامل چهار بعد «تکنولوژی درمان، کارکنان و فرایند درمان، عوامل اقتصادی و عوامل گردشگری» میباشد که توجه به این عوامل و شاخصهای هر یک از آنها، موجب جذب بیشتر گردشگری پزشکی به ایران میشود.