مرضیه گلتاجی؛ عبدالرسول جوکار
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 71-77
چکیده
مقدمه: با توجه به قابلیتهای سنجههای جایگزین و سرعت آنها در ارزیابی بروندادهای علمی و همچنین، اهمیت رسانههای اجتماعی در برقراری ارتباطات علمی و اشاعه یافتههای پژوهشی، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین بهرهمندی پژوهشگران حوزه انفورماتیک پزشکی از رسانههای اجتماعی و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک و تعیین رابطه ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به قابلیتهای سنجههای جایگزین و سرعت آنها در ارزیابی بروندادهای علمی و همچنین، اهمیت رسانههای اجتماعی در برقراری ارتباطات علمی و اشاعه یافتههای پژوهشی، هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین بهرهمندی پژوهشگران حوزه انفورماتیک پزشکی از رسانههای اجتماعی و شناسایی مقالات برتر بر اساس نمره آلتمتریک و تعیین رابطه میان وجود مقالههای پژوهشگران در رسانههای اجتماعی و عملکرد استنادی آنها بود.روش بررسی: این مطالعه به صورت توصیفی، با رویکرد علمسنجی و با استفاده از روش آلتمتریکس انجام گرفت. جامعه پژوهش را مقالات حوزه انفورماتیک پزشکی در سال 2014 که دارای شناساگر دیجیتالی اشیاء منتشر شده در چهار نشریه هسته بودند، تشکیل داد. هر مقاله با Altmetric.com مطابقت داده شد و از آزمون همبستگی Spearman جهت تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید.یافتهها: Mendeley، Twitter، Facebook، CiteULike، Blog، News outlet و Google Plus از جمله رسانههای اجتماعی بودند که بیشتر توسط پژوهشگران جهت به اشتراکگذاری بروندادهای علمی مورد استفاده قرار گرفتند. یافتهها حاکی از وجود رابطه معنیدار مثبتی بین بیشتر شاخصهای آلتمتریکس و تعداد استنادات دریافتی در Web of Science بود.نتیجهگیری: رسانههای اجتماعی میتوانند تأثیر مثبتی بر میزان استناد به مقالات علمی داشته باشند. بنابراین، محققان حوزه انفورماتیک پزشکی در جهت جستجوی بهتر اطلاعات و همچنین، افزایش استناد به فعالیتهای علمی خود، میتوانند از رسانههای اجتماعی استفاده نمایند. بدین منظور، آثار خود را در رسانههای اجتماعی مختلفی به اشتراک میگذارند.