لیلا راننده کلانکش؛ محمد اصغری جعفرآبادی؛ زهرا نصیری
دوره 14، شماره 2 ، تیر 1396، ، صفحه 51-57
چکیده
مقدمه: مهمترین معیار در زمینه ارزیابی اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی، رضایتمندی کاربران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی به صورت مدل ساختاری انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: مهمترین معیار در زمینه ارزیابی اثربخشی سیستمهای اطلاعاتی، رضایتمندی کاربران است. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با رضایتمندی کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی به صورت مدل ساختاری انجام پذیرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعه آماری آن را کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بیمارستانهای آموزشی- درمانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز تشکیل داد. به منظور انجام مطالعه، پرسشنامهای بر اساس بررسی متون ایجاد شد و روایی آن از طریق نظرسنجی از خبرگان انفورماتیک پزشکی و مدیریت اطلاعات سلامت مورد ارزیابی و تأیید نهایی قرار گرفت. سپس در بین 384 نفر از کاربران سیستمهای اطلاعات بیمارستانی که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شده بودند، توزیع گردید. در نهایت، با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مدل معادلات ساختاری به دست آمده در 8 بعد کیفیت اطلاعات با ضریب غیر استاندارد 1، کیفیت سیستم با نسبت بحرانی 891/3، کیفیت خدمات با نسبت بحرانی 039/5، ساختار سازمانی و مدیریتی با نسبت بحرانی 648/4، مفید بودن سیستم با نسبت بحرانی 683/3، به کارگیری سیستم با نسبت بحرانی 963/4، ویژگیهای کاربر با نسبت بحرانی 043/5 و اضطراب کامپیوتری با نسبت بحرانی 963/4 تأیید شدند. تحلیل مدل معادلات ساختاری تأثیر 8 بعد مرتبط با رضایتمندی را با سطح معنیداری 001/0 > P مورد تأیید قرار داد.نتیجهگیری: مدل یکپارچه حاصل از پژوهش حاضر میتواند به عنوان ابزار مؤثری در طراحی و توسعه سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر کاربر به کار گرفته شود و بدین ترتیب به نظر میرسد در کاربران رضایتمندی بیشتری ایجاد میگردد و از به هدر رفتن سرمایهگذاری مالی و انسانی جلوگیری میشود.