مدینه نادری؛ محسن شفیعی نیکابادی
چکیده
مقدمه: پذیرش رایانش ابری در صنعت سلامت، یک استراتژی مهم و ضروری جهت ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و تسهیل مراقبت از بیماران و کاهش هزینههای عملیاتی بیمارستان و عملی تأثیرگذار در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه پذیرش رایانش ابری بر CRM با نقش میانجی کیفیت خدمات بهداشتی- ...
بیشتر
مقدمه: پذیرش رایانش ابری در صنعت سلامت، یک استراتژی مهم و ضروری جهت ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و تسهیل مراقبت از بیماران و کاهش هزینههای عملیاتی بیمارستان و عملی تأثیرگذار در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه پذیرش رایانش ابری بر CRM با نقش میانجی کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری متشکل از کلیه کارکنان 6 بیمارستان آموزشی شهر اهواز بود که بر اساس جدول Morgan و به صورت تصادفی سهمیهای، 306 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها برای متغیر پذیرش رایانش ابری از پرسشنامه استاندارد سرکلزایی جوان، برای CRM از پرسشنامه یعقوبی و همکاران و به منظور بررسی کیفیت خدمات درمانی از پرسشنامه Parasuraman و همکاران و Buyukozkan و همکاران استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از ارزیابی و اظهار نظر متخصصان و ضریب Cronbach's alpha مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: پذیرش رایانش ابری تأثیر معنیداری بر کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی داشت. بین پذیرش رایانش ابری و CRM و بین کیفیت خدمات درمانی و CRM رابطه معنیداری مشاهده شد. همچنین، کیفیت خدمات درمانی به عنوان نقش میانجی بین پذیرش رایانش ابری و CRM، مورد تأیید قرار گرفت.نتیجهگیری: به کارگیری رایانش ابری به طور مستقیم، منجر به ارتقا و بهبود کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی در بیمارستانهای آموزشی شهر اهواز شده است. بیمارستانها از طریق به کارگیری فنآوری رایانش ابری، میتوانند به اطلاعات مربوط به هر یک از بیماران به منظور تسهیل برنامهریزی مؤثرتر و ارایه با کیفیتتر خدمات دست یابند.