سید جواد قاضی میرسعید؛ محمود قائمیزاده
چکیده
مقدمه: امروزه خدمات و اطلاعات سلامت، از طریق اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطی الکترونیکی ارایه میشود و دستیابی به آنها، نیازمند مهارتها و قابلیتهایی است که سواد سلامت الکترونیک نامیده میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد سلامت الکترونیک در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شش رشته دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 95-1394 انجام گرفت.روش ...
بیشتر
مقدمه: امروزه خدمات و اطلاعات سلامت، از طریق اینترنت و سایر ابزارهای ارتباطی الکترونیکی ارایه میشود و دستیابی به آنها، نیازمند مهارتها و قابلیتهایی است که سواد سلامت الکترونیک نامیده میشود. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت سواد سلامت الکترونیک در دانشجویان تحصیلات تکمیلی شش رشته دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 95-1394 انجام گرفت.روش بررسی: این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیفی بود که در آن دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، از میان 700 دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی رشتههای پرستاری، بهداشت، اقتصاد سلامت، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی، فنآوری اطلاعات سلامت و مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران جمعآوری گردید. حجم نمونه با استفاده از جدول Morgan، 248 نفر برآورد شد و نمونهگیری به روش طبقهای تناسبی صورت گرفت. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha (752/0 = α) تأیید گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای t تک نمونهای و Independent t تجزیه و تحلیل شد.یافتهها: میانگین نمره سواد سلامت الکترونیک نمونههای مورد بررسی، 367/48 برآورد گردید. بر اساس نتایج آزمون t تک نمونهای، سطح سواد سلامت الکترونیک در جامعه مورد مطالعه بیشتر از میانگین به دست آمد (001/0 > P). همچنین، تفاوت معنیداری در سطح سواد سلامت الکترونیک دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود داشت، اما تفاوت معنیداری در وضعیت سواد سلامت الکترونیک مردان و زنان مشاهده نشد.نتیجهگیری: اعضای جامعه مورد بررسی، به تقویت مهارت کار با واژهپرداز و درک، ارزیابی و تفسیر یافتههای پژوهش نیاز داشتند. بالاتر بودن سواد سلامت الکترونیک از سطح متوسط در میان نمونهها، نشان دهنده آن است که این افراد با کمی آموزش، قابلیت به کارگیری در امر آموزش این مهارت در جامعه را دارند.