سید جواد قاضی میرسعید؛ فرزانه مقیمخان
چکیده
مقدمه: هسته ارایه خدمات مراقبت بهداشتی، فراهمآوری اطلاعات برای بیماران میباشد. اثرات منفی بیماری سرطان بر کیفیت زندگی مبتلایان، آنان را نیازمند به دریافت مراقبت جامعی به نام مراقبت تسکینی کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعاتی بیماران مبتلا به سرطان در زمینه مراقبتهای تسکینی در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه ...
بیشتر
مقدمه: هسته ارایه خدمات مراقبت بهداشتی، فراهمآوری اطلاعات برای بیماران میباشد. اثرات منفی بیماری سرطان بر کیفیت زندگی مبتلایان، آنان را نیازمند به دریافت مراقبت جامعی به نام مراقبت تسکینی کرده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار اطلاعاتی بیماران مبتلا به سرطان در زمینه مراقبتهای تسکینی در شهر تهران انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی و جامعه آماری آن متشکل از 100 بیمار مبتلا به سرطان بود. نمونهگیری به روش غیر تصادفی در دسترس صورت گرفت. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای که از نظر روایی توسط صاحبنظران تأیید شده بود و پایایی مناسبی داشت (89/0 = α)، جمعآوری گردید. برای توصیف دادهها از میانگین و انحراف معیار استفاده شد.یافتهها: نیاز اطلاعاتی در بعد مراقبت روانی بیش از دیگر ابعاد مراقبت تسکینی بود. بالاترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده، «صحبت با پرستار» و بیشترین تمایل بیمار به منبع اطلاعاتی، «پزشک معالج» انتخاب گردید. در قسمت موانع دسترسی به اطلاعات، «عدم وقت کافی پزشک و پرستار» بیشترین مانع را به خود اختصاص داد و خدمات «مشاورههای رایگان حضوری توسط تیم مراقبت تسکینی» نیز به عنوان بالاترین اولویت در انتخاب خدمات اطلاعرسانی از جانب بیمار ذکر گردید.نتیجهگیری: توجه تیم درمانی به ویژه پزشک و پرستار به نیازهای اطلاعاتی بیماران، رفع نگرانیها، استرسها و دیگر نیازهای بیمار، از جمله نکات مهم مطالعه حاضر بود. همچنین، همزمان با حضور این تیم، خدمات اطلاعرسانی شامل استفاده از فضاهای مجازی، تشکیل گروههای مجازی و استفاده از مشاوران اطلاعات پزشکی در مراکز درمانی برای پاسخدهی به نیازهای بیماران، از جمله مسایل مطرح شده میباشد.