اسداله خدیوی
چکیده
مقدمه: سواد سلامت یک مسأله جهانی میباشد و به دلیل نقش آن در نحوه تصمیمگیری اشخاص در زمینههای مرتبط با سلامت، به عنوان یکی از ابزارهای اساسی ارتقای سطح سلامت جامعه مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی انجام شد.روش ...
بیشتر
مقدمه: سواد سلامت یک مسأله جهانی میباشد و به دلیل نقش آن در نحوه تصمیمگیری اشخاص در زمینههای مرتبط با سلامت، به عنوان یکی از ابزارهای اساسی ارتقای سطح سلامت جامعه مورد توجه سیاستگذاران قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین سطح سواد سلامت دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری آن شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز (۲۵۱۱۲ نفر) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول Morgan، ۳۸۷ نفر تعیین گردید که نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای دو مرحلهای انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه استاندارد سواد سلامت منتظری و همکاران متشکل از 5 بعد و ۳۳ گویه جمعآوری شد و سپس با استفاده از آزمون MANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین میزان نمرات سواد سلامت دانشآموزان سه گروه سنی و ابعاد آن شامل دسترسى، خواندن، فهم، ارزیابى و تصمیمگیری وجود داشت. همچنین، تفاوت معنیداری بین میزان نمرات خواندن، فهم، ارزیابی و تصمیمگیری دانشآموزان نواحی پنجگانه مشاهده گردید، اما تفاوت بین میزان نمرات دسترسی دانشآموزان نواحی مختلف معنیدار نبود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده میتواند برای برنامهریزیهای آموزش و پرورش جهت بهبود سواد سلامت دانشآموزان استفاده گردد. ضمن این که دانشآموزانی که از این طریق امکان پیشرفت تحصیلی بیشتری خواهند داشت، از جمله بهرهبرداران اصلی نتایج مطالعه حاضر میباشند.