صمد روحانی؛ خدیجه صفیزاده؛ سید نورالدین موسوینسب؛ آزیتا بالاغفاری؛ محمدرضا سعیدی کیاسری
چکیده
مقدمه: اطلاعات باکیفیت به منظور تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و همچنین، نظارت بر عملکرد سیستم سلامت، ضروری میباشد. بنابراین، سیستم مدیریت اطلاعات سلامت باید به طور مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شهرستان ساری بود.روش ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات باکیفیت به منظور تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و همچنین، نظارت بر عملکرد سیستم سلامت، ضروری میباشد. بنابراین، سیستم مدیریت اطلاعات سلامت باید به طور مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری شامل گزارشهای روتین بیماران مبتلا به دیابت در سطح کلیه مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در شهرستان ساری و حجم نمونه متشکل از 30 مرکز روستایی بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از ابزارهای بومیسازی شده PRISM (Performance of Routine Information Systems Management) که دارای چهار بعد «بههنگام بودن، صحت، کامل بودن و پردازش دادهها» میباشد، جمعآوری گردید و سپس با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 50/81 درصد از اطلاعات بههنگام بود. صحت دادهها بین 99/39 و 33/53 درصد و تطابق کلی 67/16 درصد گزارش گردید. 09/94 درصد از گزارشهای فصلی دیابت کامل بود. 66/86 درصد از مراکز، شاخصها را برای واحدهای تحت پوشش خود محاسبه، خلاصه گزارش را تهیه و وضعیت واحدهای ارایهکننده خدمت را با هم مقایسه میکردند، اما شاخصهای مقایسهای تهیه نشده بود.نتیجهگیری: صحت دادهها در مراکز بررسی شده دارای وضعیت مطلوبی نمیباشد. ضعف موجود مانع تأمین هدف از جمعآوری این اطلاعات گردیده است که در نتیجه، قابلیت استناد یا استفاده از آنها را سلب مینماید.
آزیتا بالاغفاری؛ محمد فلاح خاریکی؛ عافیه پنق
چکیده
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه راهکار توسعه سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستان HMIS (Hospital Management Information System) به عنوان زیرساخت طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی الکترونیکی eHMIS (Electronic HMIS) بود که استقرار آن موجب دستیابی به اطلاعات یکپارچه بیمارستانی و شاخصهای آماری معتبر و بههنگام حاصل از سیستم جاری اطلاعات با استفاده ...
بیشتر
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، ارایه راهکار توسعه سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستان HMIS (Hospital Management Information System) به عنوان زیرساخت طراحی و استقرار سیستم اطلاعات مدیریت بیمارستانی الکترونیکی eHMIS (Electronic HMIS) بود که استقرار آن موجب دستیابی به اطلاعات یکپارچه بیمارستانی و شاخصهای آماری معتبر و بههنگام حاصل از سیستم جاری اطلاعات با استفاده از فنآوری کارامد، نوین و مؤثر در حوزه مدیریت بیمارستانی میشود.روش بررسی: این مطالعه در دو بخش کیفی- مقایسهای و کیفی- Delphi دو مرحلهای در سال 1396 انجام گرفت. 30 نفر از صاحبنظران دانشگاه علوم پزشکی مازندران به عنوان جامعه آماری بر اساس نمونهگیری غیر تصادفی و با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند.یافتهها: اعتبارسنجی عناصر اطلاعاتی اولیه راهکار توسعه HMIS مبتنی بر معیارهای سازمان بهداشت جهانی شامل 10 مرحله میباشد که عناصر اطلاعاتی نهایی به دست آمده از 12 اصل، 62 گام و 28 کاربرگ تشکیل شده است. صاحبنظران در خصوص اصول و گامها در الگوی اولیه و حصول الگوی نهایی اتفاق نظر داشتند و هیچگونه تغییراتی اعمال نشد. اصلاحات فقط در بخش کاربرگها صورت گرفت و تعداد کاربرگها در مراحل 1، 2، 6 و 9 افزایش یافت.نتیجهگیری: جهت استقرار eHMIS، به طراحی زیرساختهای سیستم جاری اطلاعات بیمارستان نیاز است. از راهکار ارایه شده میتوان به عنوان یک مرجع کاربردی ساده و سریع به صورت دستی و مکانیزه در جهت فراهمآوری زیرساختهای سیستم جاری اطلاعات بیمارستان استفاده نمود.
صمد روحانی؛ خدیجه صفیزاده؛ سید نورالدین موسوینسب؛ آزیتا بالاغفاری؛ محمدرضا سعیدی کیاسری
چکیده
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری آن شامل گزارشهای فصلی کلیه خانههای بهداشت شهرستان ساری بود. حجم نمونه را گزارشهای فصلی دو فصل 72 خانه بهداشت تشکیل داد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس به منظور جمعآوری دادهها، از ابزار ارزیابی عملکرد مدیریت سیستم روتین اطلاعات سلامت در سطح واحدهای ارایه خدمت استفاده گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: صحت دادهها بین 96/90 و 05/18 درصد متفاوت بود. طبق بیانات بیماران مصاحبه شونده، اطلاعات مربوط به 52 درصد از آنان مبتنی بر واقعیت نبود.نتیجهگیری: اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت که اغلب یکی از ملزومات نظارت مستمر بر عملکرد واحدهای ارایه خدمت و اتخاذ تصمیمات متناسب میباشد، وضعیت مطلوبی ندارد و فاقد کیفیت لازم برای چنین منظوری است.
آزیتا بالاغفاری؛ عافیه پنق؛ پریسا صادقی طوسی؛ شقایق بای
چکیده
مقدمه: هدف از توسعه سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، ارتقای سرویس مکانیزه اطلاعات بیمار میباشد که به منظور ارتقای اثربخشی و عملکرد مطلوب خدمات، طراحی میشود. در این راستا، استقرار سیستمهای اطلاعات مدیریت، نقش بسزایی را در اتخاذ تصمیمات و تعیین استراتژی توسط مدیران ایفا مینماید.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود و ...
بیشتر
مقدمه: هدف از توسعه سیستمهای اطلاعات بیمارستانی، ارتقای سرویس مکانیزه اطلاعات بیمار میباشد که به منظور ارتقای اثربخشی و عملکرد مطلوب خدمات، طراحی میشود. در این راستا، استقرار سیستمهای اطلاعات مدیریت، نقش بسزایی را در اتخاذ تصمیمات و تعیین استراتژی توسط مدیران ایفا مینماید.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- مقطعی بود و به صورت موردی در مرکز آموزشی- درمانی بوعلی سینای شهر ساری در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری مطالعه را 111 نفر از کاربران سیستم اطلاعات بیمارستانی آن مرکز تشکیل داد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای شامل 9 مؤلفه (78 عامل) بود. دادهها در نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تحلیل وضعیت عوامل مؤثر بر مهندسی مجدد از دیدگاه کاربران نشان داد که سطح وضعیت مؤلفهها، 8/65 درصد متوسط، 8/19 درصد نامطلوب و 4/10 درصد مطلوب بود.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده برای مدیران در سطوح مختلف جهت بهبود عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی در راستای استقرار سیستمهای اطلاعات مدیریت قابل استفاده است.