علی عابدینی؛ حمیدرضا ایرانی؛ حمیدرضا یزدانی
چکیده
مقدمه: داروهای گیاهی از ارزش و اهمیت زیادی در تأمین بهداشت و سلامت جامعه، هم به لحاظ درمان و هم از نظر پیشگیری از بیماریها برخوردار هستند. با این حال، هنوز تحولی در کانال بازاریابی و عرضه داروهای گیاهی در کشور رخ نداده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی از منظر شرکتهای تولیدکننده داروهای ...
بیشتر
مقدمه: داروهای گیاهی از ارزش و اهمیت زیادی در تأمین بهداشت و سلامت جامعه، هم به لحاظ درمان و هم از نظر پیشگیری از بیماریها برخوردار هستند. با این حال، هنوز تحولی در کانال بازاریابی و عرضه داروهای گیاهی در کشور رخ نداده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی از منظر شرکتهای تولیدکننده داروهای گیاهی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی بود و جامعه تحقیق را شرکتهای تولیدکننده داروهای گیاهی استانهای تهران و قم تشکیل دادند که از این بین، 15 تولیدکننده با روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. مصاحبههای اکتشافی با 15 نفر از مدیران عامل و مدیران بازاریابی و فروش شرکتهای تولیدکننده داروهای گیاهی انجام گرفت و سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای چارچوبدار تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی شامل از بین بردن برند محصول با تبلیغات و تخفیفهای نامناسب، مباحث مربوط به ویزیتورها و سفارشها، مدیریت ارتباط با مشتری، ویزیت علمی، روابط ناسالم بین توزیعکنندگان، سرعت، کیفیت و کمیت توزیع، مباحث مربوط به قطع همکاری و قراردادهای توزیع، زمان و نوع تسویه، مرجوعی محصول و... بود.نتیجهگیری: به منظور حل مشکلات کانال بازاریابی داروهای گیاهی، باید تمامی روشهای بازاریابی (Marketing Tactics) با یک نگاه سیستمی و یکپارچه مد نظر قرار گیرد؛ چرا که این مسایل و مشکلات تحت تأثیر و تأثر یکدیگر میباشند.
علی عابدینی؛ حمیدرضا ایرانی؛ حمیدرضا یزدانی
چکیده
مقدمه: کانال توزیع یکی از مهمترین عناصر در هر زنجیره ارزش به شمار میرود. از طرف دیگر، گیاهان نیز از اهمیت فوقالعادهای در درمان بیماریها برخوردار میباشند. ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق از جهت ضعف در عرضه و توزیع این داروها و کمبود مقالات در زمینه بازاریابی و توزیع داروهای گیاهی احساس میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی ...
بیشتر
مقدمه: کانال توزیع یکی از مهمترین عناصر در هر زنجیره ارزش به شمار میرود. از طرف دیگر، گیاهان نیز از اهمیت فوقالعادهای در درمان بیماریها برخوردار میباشند. ضرورت و اهمیت انجام این تحقیق از جهت ضعف در عرضه و توزیع این داروها و کمبود مقالات در زمینه بازاریابی و توزیع داروهای گیاهی احساس میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی مشکلات سیستم توزیع داروهای گیاهی از دیدگاه مصرفکنندگان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد و مشکلات کانال توزیع داروهای گیاهی شناسایی گردید. 40 نفر از مصرفکنندگان داروهای گیاهی به صورت هدفمند انتخاب شدند و مورد مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. پس از استخراج کدها و شناسایی عوامل، فراوانی و درصد پاسخها مشخص گردید.یافتهها: از جمله مهمترین مشکلات مصرفکنندگان میتوان به عدم انتشار نتایج و تبلیغات علمی، موجود نبودن داروهای گیاهی مورد نظر در همه داروخانهها، نسخه نشدن آنها توسط پزشک، عدم اطمینان به اثربخشی داروها، عدم رضایت از عطاریها و قیمت گران داروهای گیاهی، اشاره کرد.نتیجهگیری: نتایج به دست آمده میتواند برای شرکتهای تولیدکننده و پخشکننده داروهای گیاهی و داروخانهها از این جهت مفید باشد که بر اساس نیازها و مشکلات مشتریان، سعی در بهبود رابطه با مصرفکنندگان خود داشته باشند که این امر به بقا و سودآوری شرکتها میانجامد.