صمد روحانی؛ خدیجه صفیزاده؛ سید نورالدین موسوینسب؛ آزیتا بالاغفاری؛ محمدرضا سعیدی کیاسری
چکیده
مقدمه: اطلاعات باکیفیت به منظور تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و همچنین، نظارت بر عملکرد سیستم سلامت، ضروری میباشد. بنابراین، سیستم مدیریت اطلاعات سلامت باید به طور مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شهرستان ساری بود.روش ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات باکیفیت به منظور تصمیمگیری مبتنی بر شواهد و همچنین، نظارت بر عملکرد سیستم سلامت، ضروری میباشد. بنابراین، سیستم مدیریت اطلاعات سلامت باید به طور مستمر مورد ارزیابی قرار گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در مراکز خدمات جامع سلامت روستایی شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری شامل گزارشهای روتین بیماران مبتلا به دیابت در سطح کلیه مراکز خدمات جامع سلامت روستایی در شهرستان ساری و حجم نمونه متشکل از 30 مرکز روستایی بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. دادهها با استفاده از ابزارهای بومیسازی شده PRISM (Performance of Routine Information Systems Management) که دارای چهار بعد «بههنگام بودن، صحت، کامل بودن و پردازش دادهها» میباشد، جمعآوری گردید و سپس با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: 50/81 درصد از اطلاعات بههنگام بود. صحت دادهها بین 99/39 و 33/53 درصد و تطابق کلی 67/16 درصد گزارش گردید. 09/94 درصد از گزارشهای فصلی دیابت کامل بود. 66/86 درصد از مراکز، شاخصها را برای واحدهای تحت پوشش خود محاسبه، خلاصه گزارش را تهیه و وضعیت واحدهای ارایهکننده خدمت را با هم مقایسه میکردند، اما شاخصهای مقایسهای تهیه نشده بود.نتیجهگیری: صحت دادهها در مراکز بررسی شده دارای وضعیت مطلوبی نمیباشد. ضعف موجود مانع تأمین هدف از جمعآوری این اطلاعات گردیده است که در نتیجه، قابلیت استناد یا استفاده از آنها را سلب مینماید.
صمد روحانی؛ خدیجه صفیزاده؛ سید نورالدین موسوینسب؛ آزیتا بالاغفاری؛ محمدرضا سعیدی کیاسری
چکیده
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام ...
بیشتر
مقدمه: اطلاعات نادرست و فاقد کیفیت میتواند گمراهکننده باشد و منجر به تصمیمات نادرست گردد. از اینرو، کیفیت دادهها ضامن و شرط مفید بودن استفاده از آنها است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت در خانههای بهداشت شهرستان ساری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی در سال 1396 انجام شد. جامعه آماری آن شامل گزارشهای فصلی کلیه خانههای بهداشت شهرستان ساری بود. حجم نمونه را گزارشهای فصلی دو فصل 72 خانه بهداشت تشکیل داد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس به منظور جمعآوری دادهها، از ابزار ارزیابی عملکرد مدیریت سیستم روتین اطلاعات سلامت در سطح واحدهای ارایه خدمت استفاده گردید. دادههای به دست آمده با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: صحت دادهها بین 96/90 و 05/18 درصد متفاوت بود. طبق بیانات بیماران مصاحبه شونده، اطلاعات مربوط به 52 درصد از آنان مبتنی بر واقعیت نبود.نتیجهگیری: اطلاعات روتین مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت که اغلب یکی از ملزومات نظارت مستمر بر عملکرد واحدهای ارایه خدمت و اتخاذ تصمیمات متناسب میباشد، وضعیت مطلوبی ندارد و فاقد کیفیت لازم برای چنین منظوری است.