میترا هومانیراد؛ محمدرضا سلیمانی
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش ماهیتی انتشار مقالات در حوزه سلامت و سهم استادان در ایفای این نقش، پژوهش حاضر با هدف تعیین چالشهای نگارش و انتشار مقالات علمی حوزه سلامت از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه تحقیق را 250 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به نقش ماهیتی انتشار مقالات در حوزه سلامت و سهم استادان در ایفای این نقش، پژوهش حاضر با هدف تعیین چالشهای نگارش و انتشار مقالات علمی حوزه سلامت از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش پیمایشی انجام گرفت. جامعه تحقیق را 250 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تشکیل داد که به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط پژوهشگران مجرب دانشگاه و پایایی آن با استفاده از ضریب Cronbach's alpha (89/0) تأیید گردید. در نهایت، دادهها با استفاده از آزمون t مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: از شش دسته چالشهای نگارش و انتشار مقالات علمی، چالشهای حرفهای- تخصصی با میانگین 05/3، چالشهای شخصی با میانگین 00/3 و امکانات و تجهیزات با میانگین 98/2 بیشتر از سایر چالشها در نگارش و انتشار مقالات علمی تأثیرگذار بود. در مقابل، چالشهای اجتماعی- فرهنگی با میانگین 41/2، کمترین اهمیت را در نگارش و انتشار مقالات علمی داشت.نتیجهگیری: سیاستگذاران پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور میتوانند با مورد توجه قرار دادن نتایج پژوهش حاضر، مسیر تولید مقالات و شواهد معتبر در حوزه سلامت را هموار نمایند و زمینه به کارگیری پزشکی مبتنی بر شواهد را فراهم سازند.