افسانه حاضری؛ معظمه گروهی
چکیده
مقدمه: با وجود ارزش حیاتی مدیریت دانش برای فعالیتهای بهداشت و درمان، در متون مختلف از این بخش به عنوان آخرین بخشی که مدیریت دانش را پذیرفته، یاد شده است. با توجه به این که اطلاعات کافی درباره وضعیت موضوعی حوزه مدیریت دانش پزشکی در دسترس نیست، هدف از انجام پژوهش حاضر، استفاده از روشهای علمسنجی در کمک به فهم جریان دانش و شناخت مباحث ...
بیشتر
مقدمه: با وجود ارزش حیاتی مدیریت دانش برای فعالیتهای بهداشت و درمان، در متون مختلف از این بخش به عنوان آخرین بخشی که مدیریت دانش را پذیرفته، یاد شده است. با توجه به این که اطلاعات کافی درباره وضعیت موضوعی حوزه مدیریت دانش پزشکی در دسترس نیست، هدف از انجام پژوهش حاضر، استفاده از روشهای علمسنجی در کمک به فهم جریان دانش و شناخت مباحث کلیدی این حوزه و نمایان ساختن ساختار فکری این حوزه بود.روش بررسی: این مطالعه توصیفی با رویکرد علمسنجی و به روش تحلیل همواژگانی و با استفاده از فن خوشهبندی سلسله مراتبی انجام شد. جامعه آماری آن شامل 868 مدرک مرتبط با موضوع در پایگاه PubMed طی بازه زمانی سالهای 1980 تا 2017 بود. همچنین، 200 مقاله فارسی که تا سال 1396 در پایگاههای Magiran، Noormags، SID (Scientific Information Database) و نمایه استنادی علوم ایران نمایه شده بودند، بررسی گردید.یافتهها: رشد تولیدات علمی مدیریت دانش در حوزه پزشکی در فارسی و لاتین سیر صعودی داشت. ضریب رشد مقالات لاتین و فارسی به ترتیب 98/2 و 31/2 گزارش شد. با رسم نمودار خوشهبندی، کلید واژههای مقالات لاتین در 14 خوشه موضوعی و کلید واژههای مقالات فارسی در 10 خوشه موضوعی قرار گرفت. بررسی شباهت موضوعی مقالات فارسی و لاتین نشان داد که تنها 13 کلید واژه مشترک در بین اعضای خوشههای موضوعی به چشم میخورد که در خوشههای متفاوت پراکنده شده بود.نتیجهگیری: با بررسی کلید واژههای هسته و مرکزی پژوهش، چنین استنباط میشود که نگرش جامعه پزشکی به مدیریت دانش بیشتر یک نگرش خدمتگرایانه است.