مدیریت اطلاعات سلامت
شهناز خادمی زاده؛ محمدرضا شکاری
چکیده
کتابداران سلامت، به واسطهی ماهیت کاری، تنوع درخواستهای کاربران و گوناگونی نیازهای اطلاعاتی آنها، در کنار چالشهای احتمالی پیشِ رو، لازم است که بیش از پیش از سواد هوشمصنوعی بهرهمند بوده و در این زمینه پیشرو باشند. در همینراستا، برخی محققان مدلی برای سواد هوشمصنوعی ارائهداده که متشکل از سه زیربنای سواد عملکردی، سواد ...
بیشتر
کتابداران سلامت، به واسطهی ماهیت کاری، تنوع درخواستهای کاربران و گوناگونی نیازهای اطلاعاتی آنها، در کنار چالشهای احتمالی پیشِ رو، لازم است که بیش از پیش از سواد هوشمصنوعی بهرهمند بوده و در این زمینه پیشرو باشند. در همینراستا، برخی محققان مدلی برای سواد هوشمصنوعی ارائهداده که متشکل از سه زیربنای سواد عملکردی، سواد اجتماعی و سواد فناوری است. هدف اصلی سواد عملکردی، آموزش است. یعنی اینکه او بتواند در کتابخانه آموزش دهد و برای رشد و پیشرفت خود، آموزش ببیند. با پیچیدهتر شدن جوامع و تغییر روزافزون نیازهای اطلاعاتی و متنوعشدن منابع اطلاعاتی، فراتر از رمزگشاییِ صرف از متن، خواندن و نوشتن به توانایی درک از جامعه نیاز دارد. به این ترتیب، لزوم برخورداری از سواد اجتماعی، با درک انتقادی از پدیدههای اجتماعی خود را نشان میدهد. در جامعهی مدرن، توانایی استفاده از فناوری به عنوان یک توانایی اساسیِ مورد نیاز برای ارتباطات تبدیلشدهاست. در واقع، کتابداران سلامت باید توانایی پذیرش و کاربست فناوری را داشته باشند و آنچه که در جامعه مورد اقبال قرار دارد را بپذیرند، فرابگیرند و از آن در راستای ارائهی خدمات، بهرهجویی کنند. به این ترتیب، افزایش و تقویت سواد هوشمصنوعی برای کتابداران سلامت، یک تلاش بسیار مهم برای تضمین موفقیت کتابخانههای آینده است. کتابخانههایی که با ظهور هوشمصنوعی، کموکیف ارائهی خدمات، و تواناییهای کتابداران آنها، به چالش کشیدهخواهدشد.
فریده عصاره؛ شهناز خادمیزاده؛ صدیقه طرفیپور
چکیده
مقدمه: یکی از ابزارهای ترسیم نقشه علمی، شاخص همرخدادی است که از مهمترین واژگان مدارک برای بررسی ساختار مفهومی یک حوزه تحقیقاتی استفاده میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر، تجزیه و تحلیل ساختار نقشه علمی بروندادهای حوزه اوتیسم از طریق تحلیل همرخدادی واژگان در پایگاه Web of Science بود.روش بررسی: این مطالعه به روش علمسنجی انجام شد. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: یکی از ابزارهای ترسیم نقشه علمی، شاخص همرخدادی است که از مهمترین واژگان مدارک برای بررسی ساختار مفهومی یک حوزه تحقیقاتی استفاده میکند. هدف از انجام پژوهش حاضر، تجزیه و تحلیل ساختار نقشه علمی بروندادهای حوزه اوتیسم از طریق تحلیل همرخدادی واژگان در پایگاه Web of Science بود.روش بررسی: این مطالعه به روش علمسنجی انجام شد. جامعه تحقیق شامل 14186 رکورد از تولیدات منتشر شده حوزه اوتیسم طی سالهای 2010 تا 2017 در پایگاه Web of Science بود. دادهها به روش تحلیل شبکه اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: واژگان «توانایی، ناهنجاری، سندرم، اختلال، فنوتیپ و نورون»، اصلیترین واژگان حوزه اختلال طیف اوتیسم بودند. این واژگان بیشترین امتیاز را از نظر شاخصهای مرکزیت به دست آوردند. از نظر شاخصهای کلان نیز شبکه حوزه اوتیسم شبکه منسجمی بود. در این حوزه، کشورهای آمریکا، انگلستان و کانادا نسبت به سایر کشورها تولیدات بیشتری داشتند و دانشگاهای کالیفرنیا، لندن و هاروارد پرتولیدترین دانشگاهها در عرصه بینالمللی بودند. در بین دانشگاههای ایرانی نیز دانشگاههای علوم پزشکی تهران، آزاد اسلامی و علوم پزشکی شهید بهشتی نسبت به سایر دانشگاهها تولیدات بیشتری را به خود اختصاص دادند. در بین پژوهشگران برتر از لحاظ تعداد تولیدات در سطح بینالمللی، «Zwaigenbaum L.»، «Matson JL.» و «Gillberg C.» و در میان پژوهشگران ایرانی نیز «معماری الف، مشایدی پ و احمدلو م» بهترین علمکرد را کسب کردند.نتیجهگیری: اطلاعات به دست آمده از نقشه همرخدادی واژگانی میتواند به سیاستگذاری هرچه بهتر در حوزههای علمی کمک کند؛ چرا که در این نقشه، هر واژه یا گروه واژگان به نوعی معرف یک حوزه ویژه است. بدین ترتیب، میتوان تصمیمات کارامدی برای تخصیص و توزیع منابع اتخاذ کرد. همچنین، پژوهشگران میتوانند با موضوعات تازه و محققان برتر هر حوزه آشنا شوند.