رضا دهنویه؛ حسین صابری؛ سمیه نوری حکمت؛ فرشید برخورداری؛ سعید نوروزی؛ محمد مرادی
چکیده
مقدمه: وقوع خطای بالینی از طرف کادر درمانی میتواند ایمنی بیماران را به خطر اندازد. در این بین، پرستاران هم به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز و پیدایش خطاها و هم به عنوان مانع در مقابل خطاها نقش مهمی دارند و گاهی با موانعی برای گزارشدهی خطا مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی این موانع و ارایه راهکارهای اصلاحی انجام شد.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: وقوع خطای بالینی از طرف کادر درمانی میتواند ایمنی بیماران را به خطر اندازد. در این بین، پرستاران هم به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز و پیدایش خطاها و هم به عنوان مانع در مقابل خطاها نقش مهمی دارند و گاهی با موانعی برای گزارشدهی خطا مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی این موانع و ارایه راهکارهای اصلاحی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که در دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول، پرسشنامه محقق ساخته توسط 214 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر کرمان تکمیل شد. در مرحله دوم، جهت ارایه راهکار مناسبی به منظور افزایش گزارشدهی توسط 23 نفر از متخصصان، از روش بحث گروهی متمرکز استفاده گردید و سپس دادهها به روش تحلیل چهارچوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در مرحله اول، ترس از پیگیری و مجازات کیفری به عنوان مهمترین مانع گزارشدهی شناسایی شد. در مرحله کیفی، سه محور اصلی «آموزشی، فرهنگی و سازمانی» و 15 محور فرعی «تغییر نگرش، انگیزه، فرهنگ شغلی، مذهب، باور مسؤولان، سیستم پاداش مناسب، استفاده از نرمافزار، برنامهریزی، حفظ حرمت، محیط، آموزشهای عمومی و رسانه، بهرهگیری از فضای مجازی، ارایه الگو، تبلیغات، مهارتهای ارتباطی مسؤولان» استخراج گردید.نتیجهگیری: با توجه به موانع و موضوعات مطرح شده بر سر راه گزارشدهی خطاهای بالینی، به نظر میرسد بیمارستانها به کمک راهکارهای فرهنگی، آموزشی و ساختاری ارایه شده در تحقیق حاضر، توانایی برطرف نمودن موانع موجود بر سر راه گزارشدهی خطاهای بالینی را دارند. با انجام این کار و افزایش گزارشدهی خطا، بیمارستانها میتوانند کیفیت خدمات سلامتی را از طریق کاهش خطاهای افراد بالا ببرند.
محمدرضا امیراسماعیلی؛ سید حسین صابری؛ فرزاد ناظمپور وزیری؛ فرشید برخورداری
چکیده
مقدمه: مراکز بهداشتی- درمانی شهری، عنوان مراکزی است که خدمات بهداشتی و درمانی اولیه را در شهرها ارایه مینمایند. در سالهای اخیر، مراکز جامع خدمات سلامت شهری تغییراتی را از نظر ساختار، کارکرد و حوزه فعالیت تجربه کردهاند. با این حال، به نظر میرسد تغییرات انجام شده نتوانسته است تمام مسایل و مشکلات این حوزه را برطرف نماید. پژوهش حاضر ...
بیشتر
مقدمه: مراکز بهداشتی- درمانی شهری، عنوان مراکزی است که خدمات بهداشتی و درمانی اولیه را در شهرها ارایه مینمایند. در سالهای اخیر، مراکز جامع خدمات سلامت شهری تغییراتی را از نظر ساختار، کارکرد و حوزه فعالیت تجربه کردهاند. با این حال، به نظر میرسد تغییرات انجام شده نتوانسته است تمام مسایل و مشکلات این حوزه را برطرف نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای پیش روی مراکز جامع خدمات سلامت شهری پس از اجرای طرح تحول سلامت صورت گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی و جامعه هدف شامل مدیران و کارکنان مراکز جامع خدمات سلامت شهر کرمان بود. بدین ترتیب، به روش نمونهگیری هدفمند، با 8 نفر از مدیران و 7 نفر از کارکنان مراکز جامع خدمات سلامت شهر کرمان مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام پذیرفت. از راهنمای مصاحبه شامل تعدادی سؤال کلی بر اساس مرور متون، برای جمعآوری اطلاعات و روشن کردن موضوعات خاص استفاده گردید. همچنین، جهت دستیابی دادهها، روش تحلیل محتوا بر اساس هفت مرحله Colaizzi مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: در تحقیق حاضر و پس از تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته، چالشهای مراکز جامع خدمات سلامت شهری در چهار طبقه اصلی «منابع انسانی، سازمانی، کارکردی و مراجعان» شناسایی گردید.نتیجهگیری: میتوان از طریق راهکارهایی همچون اصلاح نظام پرداخت و نظام انگیزش، گسترش فضاهای فیزیکی مراکز، بازنگری برنامهها و اجرای مؤثر طرح پزشک خانواده، تا حدودی این مشکلات را تخفیف داد.