میرمحمد اسعدی؛ حامد فلاح تفتی؛ مهدیه زحمتکش سردوراهی؛ مریم رؤسایی
چکیده
مقدمه: مدیریت زنجیره تأمین، یکی از رویکردهای مدیریت برای ارایه محصولات و خدمات بهموقع به کاربر است. برنامهریزی زنجیره تأمین خدمات گردشگری ﺳﻼﻣﺖ میتواند منجر به افزایش منافع اقتصادی و توسعه درمانی منطقه شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با زنجیره تأمین گردشگری سلامت انجام شد.روش بررسی: رویکرد جمعآوری و تحلیل دادههای ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت زنجیره تأمین، یکی از رویکردهای مدیریت برای ارایه محصولات و خدمات بهموقع به کاربر است. برنامهریزی زنجیره تأمین خدمات گردشگری ﺳﻼﻣﺖ میتواند منجر به افزایش منافع اقتصادی و توسعه درمانی منطقه شود. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل مرتبط با زنجیره تأمین گردشگری سلامت انجام شد.روش بررسی: رویکرد جمعآوری و تحلیل دادههای این مطالعه، توصیفی- پیمایشی و شامل استفاده از نظرات خبرگان سلامت بود. از مطالعات کتابخانهای و روش Delphi به منظور طراحی ابزار پیمایش استفاده گردید که تعداد 37 عامل نهایی جهت طراحی پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. با اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه، 330 نفر از گردشگران سلامت شهر یزد مورد پیمایش قرار گرفتند. با روش تحلیل عاملی اکتشافی، 7 مؤلفه اصلی بر اساس گویهها استخراج و نامگذاری گردید و مدل ساختاری طراحی و مورد برازش قرار گرفت و معنیداری مؤلفهها تأیید شد.یافتهها: بر حسب میزان واریانس تبیین شده، استانداردهای مراکز ارایه دهنده خدمات پزشکی با 358/32، فنآوری اطلاعات با 696/14، بانکداری با 630/7، جاذبهها با 480/5، استانداردهای بینالمللی با 612/4، تنوع خدمات درمانی با 820/2 و برنامههای دولت با 952/1 به ترتیب بیشترین تأثیر را در زنجیره تأمین گردشگری سلامت یزد نشان دادند.نتیجهگیری: خروجی نهایی تحقیق حاضر، مدل اندازهگیری زنجیره تأمین گردشگری سلامت استان یزد میباشد که برای برنامهریزان و دستاندرکاران صنعت گردشگری یزد و همچنین، کارشناسان امر سلامت به منظور برنامهریزی جهت بهبود امکانات و خدمات و جذب بیشتر گردشگر مفید خواهد بود.