ِیاسمین برومندزاد؛ مهدیه زحمتکش سردوراهی؛ محمد سیادتان؛ آرام آردیان
چکیده
مقدمه: سلامتی بزرگترین سرمایه هر فرد به شمار میرود و انتخاب یک مقصد که قرار است سلامت فرد را بهبود بخشد، فرایندی مهم و نیازمند بررسی عوامل گوناگون میباشد. به همین منظور، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مرتبط با توسعه گردشگری سلامت بود.روشها: در این مطالعه توصیفی- پیمایشی، 25 نفر از گردشگران سلامت که به استان ...
بیشتر
مقدمه: سلامتی بزرگترین سرمایه هر فرد به شمار میرود و انتخاب یک مقصد که قرار است سلامت فرد را بهبود بخشد، فرایندی مهم و نیازمند بررسی عوامل گوناگون میباشد. به همین منظور، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مرتبط با توسعه گردشگری سلامت بود.روشها: در این مطالعه توصیفی- پیمایشی، 25 نفر از گردشگران سلامت که به استان یزد سفر کرده بودند، به صورت غیر تصادفی انتخاب شدند و مورد مصاحبه قرار گرفتند. دادهها و سناریوها با استفاده از تکنیک نگاشتشناختی فازی، تحلیل و مدل تحقیق با استفاده از تحلیل شبکههای اجتماعی طراحی گردید.یافتهها: عوامل متعددی در راستای توسعه گردشگری سلامت دخیل میباشند که از میان آنها «منابع مالی، امنیت، سیستم بازاریابی و اطلاعرسانی» به ترتیب بیشترین اهمیت را داشتند؛ چرا که از مرکزیت بیشتری برخوردار بودند.نتیجهگیری: با انجام استراتژیهای افزایش کسب سهم بازار نسبت به رقبا، کاهش هزینههای درمان، تسهیل شرایط اخذ ویزای درمان در حداقل زمان ممکن، کاهش ایرانهراسی و افزایش امنیت از طریق وسایل ارتباط جمعی، رسانهها و بازاریابی، میتوان موجب افزایش تعداد گردشگران شد.