رضا دهنویه؛ حسین صابری؛ سمیه نوری حکمت؛ فرشید برخورداری؛ سعید نوروزی؛ محمد مرادی
چکیده
مقدمه: وقوع خطای بالینی از طرف کادر درمانی میتواند ایمنی بیماران را به خطر اندازد. در این بین، پرستاران هم به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز و پیدایش خطاها و هم به عنوان مانع در مقابل خطاها نقش مهمی دارند و گاهی با موانعی برای گزارشدهی خطا مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی این موانع و ارایه راهکارهای اصلاحی انجام شد.روش بررسی: ...
بیشتر
مقدمه: وقوع خطای بالینی از طرف کادر درمانی میتواند ایمنی بیماران را به خطر اندازد. در این بین، پرستاران هم به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز و پیدایش خطاها و هم به عنوان مانع در مقابل خطاها نقش مهمی دارند و گاهی با موانعی برای گزارشدهی خطا مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی این موانع و ارایه راهکارهای اصلاحی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کمی- کیفی بود که در دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول، پرسشنامه محقق ساخته توسط 214 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی شهر کرمان تکمیل شد. در مرحله دوم، جهت ارایه راهکار مناسبی به منظور افزایش گزارشدهی توسط 23 نفر از متخصصان، از روش بحث گروهی متمرکز استفاده گردید و سپس دادهها به روش تحلیل چهارچوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: در مرحله اول، ترس از پیگیری و مجازات کیفری به عنوان مهمترین مانع گزارشدهی شناسایی شد. در مرحله کیفی، سه محور اصلی «آموزشی، فرهنگی و سازمانی» و 15 محور فرعی «تغییر نگرش، انگیزه، فرهنگ شغلی، مذهب، باور مسؤولان، سیستم پاداش مناسب، استفاده از نرمافزار، برنامهریزی، حفظ حرمت، محیط، آموزشهای عمومی و رسانه، بهرهگیری از فضای مجازی، ارایه الگو، تبلیغات، مهارتهای ارتباطی مسؤولان» استخراج گردید.نتیجهگیری: با توجه به موانع و موضوعات مطرح شده بر سر راه گزارشدهی خطاهای بالینی، به نظر میرسد بیمارستانها به کمک راهکارهای فرهنگی، آموزشی و ساختاری ارایه شده در تحقیق حاضر، توانایی برطرف نمودن موانع موجود بر سر راه گزارشدهی خطاهای بالینی را دارند. با انجام این کار و افزایش گزارشدهی خطا، بیمارستانها میتوانند کیفیت خدمات سلامتی را از طریق کاهش خطاهای افراد بالا ببرند.