اسماعیل مزروعی نصرآبادی؛ الهام اسدی امینآبادی
چکیده
مقدمه: صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، یکی از رو به رشدترین صنایع در دنیا به شمار میرود و بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان منبع اصلی درامد و اشتغالزایی خود قرار دادهاند. بر این اساس، کشورها به دنبال پایدارسازی جریان ورودی گردشگران میباشند. هد پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع جذب و نگهداشت گردشگر سلامت در سطح زنجیره تأمین ...
بیشتر
مقدمه: صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت، یکی از رو به رشدترین صنایع در دنیا به شمار میرود و بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان منبع اصلی درامد و اشتغالزایی خود قرار دادهاند. بر این اساس، کشورها به دنبال پایدارسازی جریان ورودی گردشگران میباشند. هد پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع جذب و نگهداشت گردشگر سلامت در سطح زنجیره تأمین در شهرستان کاشان انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع کیفی بود که با به کارگیری مصاحبه نیمه ساختار یافته با 18 نفر از خبرگان صنعت گردشگری و گردشگری سلامت در شهرستان کاشان، به شیوه قضاوتی و گلوله برفی انجام گردید و تا رسیدن به اشباع نظری دادهها ادامه یافت. برای تحلیل دادهها از تحلیل مضمون استفاده شد.یافتهها: موانع جذب و نگهداشت گردشگر سلامت در سطح زنجیره تأمین سلامت در شهرستان کاشان در قالب پنج درونمایه اصلی «ضعفهای مدیریتی برون زنجیرهای، مدیریت زنجیره تأمین، شرایط آب و هوایی، ضعف مدیریت درون سازمانی و شدت رقابت در عرصه بینالمللی» شناسایی گردید.نتیجهگیری: مموانع جذب و نگهداشت گردشگر سلامت در سطح زنجیره تأمین گردشگری سلامت در شهرستان کاشان میباید مورد توجه مدیران، سیاستگذاران و فعالان صنعت گردشگری سلامت قرار گیرد. همچنین، کارشناسان و برنامهریزان حوزه گردشگری سلامت بهتر است از مزایای استفاده از رویکردهای نوین مدیریتی به ویژه مدیریت زنجیره تأمین در این حوزه غافل نشوند و از آن جهت کسب و ارتقای مزیتهای رقابتی استفاده نمایند.