محبوبه حجتی؛ وجیهه حجتی؛ اسداله شمس
چکیده
مقدمه: صنعت سلامت در سالهای اخیر با اجرای پرونده الکترونیک سلامت EHR (Electronic Health Record)، باعث ایجاد تغییرات شگرفی در اجرای خدمات خود شده است و متخصصان بر این باور هستند که بهرهگیری کامل از EHRs، بهترین راه بهبود کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی میباشد و کاهش اشتباهات پزشکی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش EHR در ...
بیشتر
مقدمه: صنعت سلامت در سالهای اخیر با اجرای پرونده الکترونیک سلامت EHR (Electronic Health Record)، باعث ایجاد تغییرات شگرفی در اجرای خدمات خود شده است و متخصصان بر این باور هستند که بهرهگیری کامل از EHRs، بهترین راه بهبود کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی میباشد و کاهش اشتباهات پزشکی را به دنبال خواهد داشت. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش EHR در ارایه خدمات مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان نجفآباد انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی و جامعه آماری آن شامل دریافتکنندگان خدمات شبکه بهداشت و درمان شهرستان نجفآباد بود که 400 نفر با استفاده از جدول Morgan به روش در دسترس انتخاب شدند و سرعت ارایه خدمات و زمان انتظار برای آنها به روش کاغذی و الکترونیک ثبت گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای t و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: مقایسه ثبت خدمات کاغذی و الکترونیک نشان داد که با اجرای EHR، تغییری در سرعت ارایه خدمات حاصل نشد، اما باعث افزایش زمان انتظار گردیده است.نتیجهگیری: دو عامل «سرعت ارایه خدمات و زمان انتظار»، نقشی اساسی در رضایت دریافتکنندگان خدمات دارد و اجرای EHR، در سرعت ارایه خدمات تغییری ایجاد نکرده، اما باعث افزایش زمان انتظار شده است. بنابراین، لازم است برنامهریزیهای لازم در مورد کاهش زمان انتظار انجام شود تا رضایت دریافتکنندگان افزایش یابد.