عسگر اکبری
چکیده
مقدمه: یکی از عوارض کووید-19بحران اجتماعی استفاده افراطی از شبکههای مجازی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش کووید-19 بر وابستگی به شبکههای مجازی و کیفیت روابط اجتماعی کتابداران انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعه آماری کتابداران کتابخانههای عمومی استان مرکزی بودند که باتوجه به محدود بودن جامعه، از روش سرشماری ...
بیشتر
مقدمه: یکی از عوارض کووید-19بحران اجتماعی استفاده افراطی از شبکههای مجازی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش کووید-19 بر وابستگی به شبکههای مجازی و کیفیت روابط اجتماعی کتابداران انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعه آماری کتابداران کتابخانههای عمومی استان مرکزی بودند که باتوجه به محدود بودن جامعه، از روش سرشماری استفاده شد (174 نفر). دادهها با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت، روابط اجتماعی و اثرات اجتماعی کووید-19 جمعآوری شد، سپس با استفاده از آزمونهای Correlation Coefficient & One-way ANOVA تحلیل شدند.یافتهها: بین شبکههای مجازی و روابط اجتماعی در بین کتابداران کتابخانههای عمومی استان مرکزی رابطه منفی معنیداری وجود دارد و شیوع کووید-19در رابطه بین شبکههای مجازی و روابط اجتماعی نقش تعدیلگر دارد.نتیجهگیری: شیوع کووید-19 با عاملیت شبکههای مجازی میتواند کتابداران را که در بستر اینترنت فعال و خدمات عمومی ارائه میدهند، متحمل هزینههای اجتماعی؛ کاهش تعهد فرد نسبت بهخانواده، شغل و دوستان نماید. بنابراین آگاهی از عواقب وابستگی به شبکههای مجازی میتواند فرد و خانواده را از آسیبها احتمالی دور نگه دارد.
عسگر اکبری
چکیده
مقدمه: در عصر حاضر، مدیریت دانش به یکی از راهبردهای اصلی بقای کتابخانهها تبدیل شده است که با مشکلاتی مواجه میباشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش پیمایشی- تحلیلی و جامعه آماری آن شامل 184 نفر از مدیران ...
بیشتر
مقدمه: در عصر حاضر، مدیریت دانش به یکی از راهبردهای اصلی بقای کتابخانهها تبدیل شده است که با مشکلاتی مواجه میباشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل ساختار سازمانی بر استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه به روش پیمایشی- تحلیلی و جامعه آماری آن شامل 184 نفر از مدیران پژوهش و کتابخانههای علوم پزشکی بود که از طریق تارنماهای دانشگاههای علوم پزشکی شناسایی شدند. 150 نفر از مدیران در تحقیق حاضر شرکت نمودند و به پرسشنامه محقق ساخته (ضریب Cronbach's alpha: 78/0) پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از آزمونهای t و Friedman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: تفاوت معنیداری بین عوامل ساختار سازمانی وجود نداشت. از نظر رتبهبندی، مؤلفههای انسانی با میانگین 06/2، پیرامونی با میانگین 97/1 و فنآوری با میانگین 95/1 به ترتیب بالاترین تا پایینترین تأثیرگذاری را در پیادهسازی مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: استقرار مدیریت دانش در کتابخانههای دانشگاهی قابلیتی است که میتواند سرمایههای دانشی را در مسیر ارتقای خدمات آموزشی و پژوهشی یکپارچه نماید. این قابلیت در کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی با بهرهمندی از امکانات و کمک کارکنان دانشی برای پیادهسازی مدیریت دانش فراهم است.