مصطفی لنگری زاده؛ محمودرضا گوهری؛ آزیتا کوهستانی
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 800-809
چکیده
مقدمه: مدل پذیرش فنآوری برای توصیف رفتار افراد در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی بهکار برده میشود. در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از این مدل عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران شناسایی شوند. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال 1390 ...
بیشتر
مقدمه: مدل پذیرش فنآوری برای توصیف رفتار افراد در ارتباط با سیستمهای اطلاعاتی بهکار برده میشود. در پژوهش حاضر سعی شده است تا با استفاده از این مدل عوامل مؤثر بر پذیرش سیستم اطلاعات بیمارستان در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران شناسایی شوند. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی بود که در سال 1390 انجام گردید. جامعهی آماری آن را 185 نفر از پرسنل شاغل در ادارات مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران تشکیل میدادند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی محققساخته براساس مطالعات مشابه بودکه روایی آن توسط کمیتهی خبرگان و پایایی آن قبل از انجام مطالعه در یک نمونهی 50 نفری با استفاده از روش آلفای کرونباخ (93/0=a) بررسی و تأیید گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از آمار توصیفی (توزیع درصد فراوانی) و ضریب همبستگیSpearman در محیط نرمافزار آماری SPSS نسخهی 18 استفاده گردید. یافتهها: یافتهها نشان داد که بین برداشت ذهنی از مفید بودن و تصمیم به استفاده (521/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین برداشت ذهنی از سهولت استفاده و تصمیم به استفاده (469/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین خودکارآمدی و تصمیم به استفاده (548/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین حمایت کاربر نهایی و تصمیم به استفاده (399/0= r، 01/0Pvalue<)، بین هنجار اجتماعی و تصمیم به استفاده (383/0= r، 01/0Pvalue<)، بین اعتماد و تصمیم به استفاده (501/0=r ، 01/0Pvalue<)، بین ارتباط شغلی و تصمیم به استفاده (587/0=r ، 01/0Pvalue<) و بین آموزش و تصمیم به استفاده (263/0= r، 05/0Pvalue<) همبستگی مثبت وجود داشت، اما بین نگرانی و تصمیم به استفاده (150/0= r، 01/0Pvalue<)، بین اختیاری بودن و تصمیم به استفاده (147/0-= r، 01/0Pvalue<) و بین شرایط تسهیل کننده و تصمیم به استفاده (046/0= r، 01/0Pvalue<) همبستگی مشاهده نگردید. نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که توجه به عوامل مؤثر بر پذیرش کاربران میتواند منجر به استفاده بیشتر از فنآوریهای جدید در بخش مدارک پزشکی بیمارستانها گردد. همچنین از نتایج این پژوهش میتوان در راستای بهبود سیستمهای جدید استفاده کرد، بهطوری که با نیازهای کاربران تناسب بیشتری داشته باشند. واژههای کلیدی: سیستمهای اطلاعات بیمارستان؛ فنآوری؛ بخش مدارک پزشکی
مریم جهانبخش؛ سکینه سقاییان نژاد اصفهانی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 792-801
چکیده
مقدمه: با توجه به نقش کامپیوتر در مدیریت اطلاعات به تدریج انگیزهی سرمایهگذاری برای نرمافزارهای کاربردی در بخش مدارک پزشکی گسترش یافته است؛ اما آنچه در پذیرش و پیادهسازی موفقیتآمیز نرمافزارها حایز اهمیت است جلب نظر و حمایت کاربران میباشد. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نظرات کاربران دربارهی نرمافزارهای مورد استفاده ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به نقش کامپیوتر در مدیریت اطلاعات به تدریج انگیزهی سرمایهگذاری برای نرمافزارهای کاربردی در بخش مدارک پزشکی گسترش یافته است؛ اما آنچه در پذیرش و پیادهسازی موفقیتآمیز نرمافزارها حایز اهمیت است جلب نظر و حمایت کاربران میباشد. هدف کلی پژوهش حاضر، تعیین نظرات کاربران دربارهی نرمافزارهای مورد استفاده در بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی بود. نمونهی پژوهش با جامعهی پژوهش برابر بوده است و شامل کاربران نرمافزارهای بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای آموزشی شهر اصفهان مشتمل بر 92 نفر بود. دادهها با استفاده از پرسشنامهای خود ساخته مشتمل بر 4 بخش مبنی بر ویژگیهای نرمافزارهای واحدهای بخش مدارک پزشکی گردآوری شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید متخصص و پایایی آن از طریق آزمون مجدد با Cronbach’s alpha 98 درصد تأیید گردید و در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخهی 16 در سطح آمار توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: بیشترین رضایت کاربران با میانگین 5/76 درصد از نرمافزارهای واحدهای کدگذاری و کمترین رضایت با میانگین 3/45 درصد از نرمافزارهای واحدهای بایگانی میباشد. بیشترین رضایت کاربران در واحدهای پذیرش مربوط به سهولت استفاده از نرمافزار با میانگین 100 درصد، در واحدهای کدگذاری مربوط به حذف انواع ایندکس به شیوهی دستی با میانگین 98 درصد، در واحدهای آمار بیشترین رضایت کاربران مربوط به حفظ محرمانگی اطلاعات با میانگین 100 درصد و در واحدهای بایگانی مربوط به سهولت استفاده از نرمافزار با میانگین 5/89 درصد میباشد.
نتیجهگیری: میانگین رضایت کاربران از مجموع نرمافزارهای بخش مدارک پزشکی 8/61 درصد میباشد که به طور عمده هم در راستای نقش تخصصی آنها نیست و این امر بیانگر کاستیهایی در طراحی نرمافزارهای مورد بررسی است. پیامد این کاستیها خدشهدار شدن رسالت سیستمهای کامپیوتری را در گردآوری، پردازش و توزیع دادهها به دنبال دارد و بهترین راهکار برای حل این معضل نیازسنجی از کاربران و متخصصان مدیریت اطلاعات بهداشتی قبل از طراحی و اجرای نرمافزارها در بخش مدارک پزشکی میباشد.
لیلا سید اصفهانی؛ هاله آیتاللهی؛ مصطفی لنگری زاده
دوره 9، شماره 5 ، آذر و دی 1391، ، صفحه 663-670
چکیده
مقدمه: قبل از پیادهسازی مشاغل جدید نیاز است که آمادگی کارکنان برای تصدی این مشاغل و عوامل تأثیرگذار بر آمادگی آنان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط بین آمادگی کارکنان بخش مدارک پزشکی برای تصدی مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و عوامل انگیزشی و بازدارندهی شرکت در دورههای آموزشی مستمر بود.
روش بررسی: این ...
بیشتر
مقدمه: قبل از پیادهسازی مشاغل جدید نیاز است که آمادگی کارکنان برای تصدی این مشاغل و عوامل تأثیرگذار بر آمادگی آنان مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این پژوهش، تعیین ارتباط بین آمادگی کارکنان بخش مدارک پزشکی برای تصدی مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و عوامل انگیزشی و بازدارندهی شرکت در دورههای آموزشی مستمر بود.
روش بررسی: این پژوهش، از نوع کاربردی بود که به روش تحلیلی در سال 1390 انجام شد. جامعهی پژوهش در بر گیرندهی 40 نفر از فارغ التحصیلان رشتهی مدارک پزشکی شاغل در بیمارستانهای تأمین اجتماعی شهر تهران بود که به علت محدود بودن جامعهی پژوهش، نمونهگیری انجام نشد. برای گردآوری دادهها، پرسشنامهای بر اساس سایر متون مرتبط طراحی و با مراجعهی حضوری پژوهشگر، در بین افراد شرکت کننده در پژوهش توزیع گردید. برای تأیید اعتبار محتوای پرسشنامه، نظر صاحبنظران دریافت و برای تأیید پایایی آن از روش آزمون- بازآزمون استفاده شد (945/0 = r). از آمار توصیفی و تحلیلی نظیر ضریب همبستگی (rs) Spearman rho و T-test برای تحلیل دادهها استفاده گردید.
یافتهها: بین میزان آگاهی کارکنان از مشاغل جدید حرفهی مدیریت اطلاعات سلامت و متغیرهای سن، سابقهی کار و سال فراغت از تحصیل آنان ارتباط معنیدار وجود داشت. همچنین بین میزان آگاهی کارکنان و عوامل انگیزشی برای مشارکت در دورههای آموزشی رابطهی معنیدار و معکوس مشاهده شد، در حالی که بین میزان آگاهی آنان و عوامل بازدارنده برای شرکت در دورههای آموزشی ارتباطی وجود نداشت.
نتیجهگیری: ضروری است که قبل از پیادهسازی مشاغل جدید، آموزشهای لازم جهت افزایش آگاهی و مهارت کارکنان ارایه شود. با شناسایی عوامل انگیزشی و کنترل عوامل بازدارنده، شرکت کارکنان در دورههای آموزشی تسهیل خواهد شد.
فرزانه حاتم پور؛ محمدحسین یارمحمدیان؛ ناهید توکلی؛ اسداله شمس
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 762-765
چکیده
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها تلاش میکنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند. درصد زیادی از این سازمانها به مدلهای بالندگی روی آوردهاند. PCMM (People capability maturity model) یکی از این مدلها است که بر توسعهی مهارتهای انسانی سازمان متمرکز میباشد. هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعهی مستمر مهارتهای کارکنان ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بسیاری از سازمانها تلاش میکنند تا در تکامل تدریجی فرآیندهای خویش، بلوغ بیشتری پیدا نمایند. درصد زیادی از این سازمانها به مدلهای بالندگی روی آوردهاند. PCMM (People capability maturity model) یکی از این مدلها است که بر توسعهی مهارتهای انسانی سازمان متمرکز میباشد. هدف از کاربرد PCMM در سازمان، توسعهی مستمر مهارتهای کارکنان میباشد. هدف از این پژوهش، شناسایی نیازهای سطوح بلوغ سازمانی پرسنل بخش مدارک پزشکی بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان و تعیین نقاط قوت و ضعف و مهارتهای آنان با استفاده از مدل فوق بوده است.روش بررسی: مطالعهی حاضر توصیفی- مقطعی و از نوع پژوهشهای کاربردی بود. پژوهشگر با توزیع پرسشنامه بین 34 نفر از کارکنان بخشهای مدارک پزشکی در 17 بیمارستان دولتی اصفهان، به شناسایی نیازهای سطوح اول و دوم بلوغ در آنها بر اساس PCMM در سال1387 پرداخت. برای این منظور، از پرسشنامهی استاندارد استخراج شده از مدل PCMM استفاده نمود که روایی آن توسط متخصصان و کارشناسان و پایایی آن با ضریب Chronbach's alpha 96/0 تأیید شده بود. نتایج حاصل از پاسخهای این پرسشنامه، بر طبق اهداف تحقیق و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد پردازش قرار گرفت که با استفاده از آمار توصیفی متناسب با سؤالات پژوهش تحلیل شد.یافتهها: نمرهی میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای دولتی شهر اصفهان در سطح دوم بلوغ 35 از 56 بود. کارکنان بخش مدارک پزشکی بیمارستان عیسی بن مریم (ع) با نمرهی میانگین 55 دارای بالاترین سطح بلوغ در سطح دوم یعنی سطح مدیریت شدهی مدل PCMM و کارکنان بخشهای مدارک پزشکی بیمارستانهای کاشانی و شریعتی با نمرهی میانگین 24 در پایینترین سطح قرار داشتند. بین بلوغ سازمانی و ویژگیهای کارکنان مدارک پزشکی این بیمارستانها رابطهی معنیداری وجود نداشت.نتیجهگیری: میانگین مهارت و توانمندی کارکنان بخش مدارک پزشکی اغلب بیمارستانها در حوزهی فرایندی کارگزینی در سطح بالا و در حوزهی آموزش و توسعه و محیط کار در سطح پایینی قرار دارد. استفاده از این مدل، موجب افزایش دقت مسؤولین و کارکنان در شناسایی نقاط ضعف عملیات و فعالیتهای جاری میشود. توجه دقیق بر روی فرایندها به این منظور، زمینههای بهبود و ارتقای فرایندها را فراهم میآورد.
سکینه سقاییان نژاد اصفهانی؛ جواد زارعی؛ سیما عجمی؛ سعید سعیدبخش
دوره 8، شماره 6 ، بهمن و اسفند 1390، ، صفحه 774-784
چکیده
مقدمه: دستی و کاغذی بودن فرایند تولید و نگهداری مدارک پزشکی در ایران موجب شده است که بیمارستانها با مشکلاتی در زمینهی ذخیره و بازیابی مدارک پزشکی خود روبهرو باشند. یکی از راه حلهای این مشکلات، ذخیرهسازی الکترونیکی مدارک پزشکی کاغذی است. هدف از این مطالعه، شناسایی وضعیت مدارک پزشکی کامپیوتری شده در نه بیمارستان منتخب در ...
بیشتر
مقدمه: دستی و کاغذی بودن فرایند تولید و نگهداری مدارک پزشکی در ایران موجب شده است که بیمارستانها با مشکلاتی در زمینهی ذخیره و بازیابی مدارک پزشکی خود روبهرو باشند. یکی از راه حلهای این مشکلات، ذخیرهسازی الکترونیکی مدارک پزشکی کاغذی است. هدف از این مطالعه، شناسایی وضعیت مدارک پزشکی کامپیوتری شده در نه بیمارستان منتخب در شهرهای اهواز، اصفهان و شیراز بود.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعهی مشاهدهای- توصیفی بود. مکان پژوهش شامل نه بیمارستان منتخب از شهرهای اهواز، اصفهان و شیراز بود که از شیوهی ذخیرهسازی الکترونیکی برای نگهداری مدارک پزشکی خود استفاده میکردند. ابزار جمعآوری دادهها شامل چک لیست و پرسشنامه بود، که روایی و پایایی آنها تأیید شده بود. دادهها با استفاده از مشاهدهی مستقیم و مصاحبه گردآوری و با استفاده از روشهای آمار توصیفی تحلیل گردیدند.
یافتهها: استفاده از مدارک پزشکی کامپیوتری شده مزایایی نظیر تسریع در ذخیره و بازیابی مدارک پزشکی، کاهش هزینههای نگهداری مدارک پزشکی و بهبود امنیت اطلاعات بیماران را در بیمارستانهای مورد پژوهش در پی داشت. فقدان زیر ساختهای مناسب، استفاده از تجهیزات سختافزاری نامناسب، وجود سیستمهای نرمافزاری مختلف در بیمارستان و عدم یکپارچگی دادهها از مهمترین چالشهای استفاده از مدارک پزشکی کامپیوتری شده در بیمارستانهای مورد پژوهش بودند.
نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استفاده از شیوهی مدارک پزشکی کامپیوتری شده در بیمارستان میتواند باعث تسهیل در بازیابی و دسترسی به مدارک پزشکی گردد و به حل مشکل کمبود فضا در بخش مدارک پزشکی کمک کند.