فرامرز سهیلی؛ سحر جسری؛ علی اکبر خاصه؛ فرشید دانش
چکیده
مقدمه: ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانهها، از جمله مباحث جدید مطالعاتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه تحقیق شامل وبسایتهای موبایلی کتابخانههای 50 دانشگاه علوم پزشکی ...
بیشتر
مقدمه: ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانهها، از جمله مباحث جدید مطالعاتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی ایران بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه تحقیق شامل وبسایتهای موبایلی کتابخانههای 50 دانشگاه علوم پزشکی ایران بود که در رتبهبندی وبومتریکس بالاترین رتبه را داشتند. به منظور ارزیابی کیفیت، از 14 شاخص در قالب سیاهه وارسی استفاده گردید. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون Friedman مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: شاخصهای «دسترسی سریع به پایگاههای اطلاعاتی»، «تماس با ما»، «مشاهده و جستجوی کاتالوگ کتابخانه» با میانگین رتبه 01/10، بهترین وضعیت را کسب کردند. «رزرو سالن مطالعه» با میانگین رتبه 01/3 و «نقشه یا پلان طبقات کتابخانه» با میانگین رتبه 99/3 به ترتیب بدترین وضعیت را در بین شاخصهای مورد بررسی به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که برخی از شاخصها مانند «دسترسی سریع به پایگاههای اطلاعاتی»، «مشاهده و جستجوی کاتالوگ کتابخانه» و «اخبار و رویدادهای کتابخانه» کاربردیتر از سایر شاخصها میباشند و کاربران وبسایتهای موبایلی کتابخانهها به آنها نیاز دارد. مدیران و طراحان انفورماتیک دانشگاههای علوم پزشکی میتوانند از نتایج پژوهش حاضر در راستای بهبود کیفیت وبسایتهای موبایلی کتابخانهها بهرهبرداری نمایند.
یوسف رمضانی؛ فریبرز رحیمنیا
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 110-115
چکیده
مقدمه: بسیاری از سازمانهای عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره میبرند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستانهای شهر مشهد ...
بیشتر
مقدمه: بسیاری از سازمانهای عمومی و خدماتی، از اینترنت در جهت ارایه خدمات بهینه به ارباب رجوع بهره میبرند. بدین منظور، تحقیق حاضر با هدف بررسی عوامل مرتبط با مراجعه مجدد بیماران به خدمات اینترنتی بیمارستان انجام شد.روش بررسی: این تحقیق از نوع پیمایشی و جامعه آماری آن شامل کلیه مراجعان مجدد به خدمات اینترنتی بیمارستانهای شهر مشهد بود. بدین ترتیب، با استفاده روش نمونهگیری در دسترس، 160 نفر انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز به وسیله پرسشنامه جمعآوری گردید و سپس با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: ضریب مسیر نگرش مراجعان به استفاده از اینترنت بر گرایش آنها، 389/0 به دست آمد که تأثیر مثبت و معنیداری را نشان داد. ضریب مسیر سودمندی درک شده و سهولت درک شده توسط مراجعان به خدمات اینترنتی بیمارستانها بر نگرش به ترتیب 314/0 و 403/0 محاسبه گردید که بیانگر تأثیر مثبت و معنیداری بود. ضریب مسیر گرایش مراجعان به خدمات اینترنتی بیمارستانها بر مراجعه مجدد بیماران برای استفاده از خدمات اینترنتی، 354/0 و نشان دهنده تأثیر مثبت و معنیداری بود. همچنین، یافتههای تحقیق حاضر حاکی از تأثیر مثبت و معنیدار سهولت درک شده بر سودمندی درک شده با ضریب مسیر 563/0 بود.نتیجهگیری: تسهیل امکان استفاده از سیستمهای الکترونیکی و آموزشهایی در خصوص استفاده از این سیستمها، باعث میشود که افراد به جای مراجعه حضوری برای دریافت خدمات، از اینترنت استفاده نمایند و از مزایای آن آگاه و بهرهمند شوند.
مریم اخوتی؛ مژگان رحیمی؛ فرزانه ذوالعلی
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 903-916
چکیده
ﻣﺅثر پرسش کاربران در جستجوی اطلاعات در محیط وب وجود دارد، چراکه جمعیت متنوعی از کاربران با نیازهای اطلاعاتی و اهداف گوناگون و سطوح متفاوتی از تجربه و دانش موضوعی از وب استفاده میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار پرسش جستجوی کاربران بر اساس عوامل زمینهای مختلف توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در وب، انجام ...
بیشتر
ﻣﺅثر پرسش کاربران در جستجوی اطلاعات در محیط وب وجود دارد، چراکه جمعیت متنوعی از کاربران با نیازهای اطلاعاتی و اهداف گوناگون و سطوح متفاوتی از تجربه و دانش موضوعی از وب استفاده میکنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین رفتار پرسش جستجوی کاربران بر اساس عوامل زمینهای مختلف توسط دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان در وب، انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و از رویکری ترکیبی (کمی و کیفی) صورت گرفته است. تعداد 30 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی کرمان داوطلبانه در نیمسال اول سال تحصیلی 92-91 خورشیدی در این پژوهش شرکت کردند. گردآوری دادهها از طریق دو پرسشنامه و فایل گزارش با استفاده از نرمافزار Camtasia Studio انجام شد. روایی پرسشنامهها با نظر خواهی از استادان و پایایی آنها با محاسبهی Cronbach’s alpha، پرسشنامه اول (90/0) و پرسشنامه دوم (87/0) سنجیده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آنالیز توصیفی و آنالیز استنباطی (ANOVA، آنالیز t و آزمون همبستگی اسپیرمن) با کمک نرمافزار SPSS نسخه 19 استفاده گردید. یافتهها: در مجموع 399 پرسش با میانگین تکرار 30/13 توسط کاربران در ابزارهای جستجوی وب، جستجو شد. بین تکرار پرسش جستجو با تجربهی جستجو و سطوح مختلف سهولت استفاده، سودمندی، رضایت و قضاوت ربط اختلاف معناداری مشاهده شد. در پژوهش حاضر، میانگین طول پرسش جستجوی کاربران 31/3 بود و کاربران معمولاً از دو کلیدواژه در پرسش جستجوی خود استفاده میکردند. طول پرسش جستجوی کاربران ارتباط معناداری با متغیرهای کار بازیابی (عملکرد مشاهده، مرور و ذخیره) در موتور جستجوی عمومی و موتورهای جستجوی تخصصی داشت. بین عوامل زمینهای (تجربهی جستجو و آشنایی با موضوع جستجو) با کار بازیابی (عملکرد مرور و ذخیرهی نتایج) نیز اختلاف معناداری مشاهده شد. نتیجهگیری: مطالعهی حاضر نشان داد، رفتار پرسش جستجوی کاربران در طول فرایند جستجوی اطلاعات در وب، بر اساس عوامل زمینهای مختلف متفاوت بوده است. از آنجایی که تجربهی کاربران در جستجوی اطلاعات در وب، میتواند باعث ارتقای فرایند جستجو شود، پیشنهاد میشود، آموزش لازم به دانشجویان ارایه شود و با توجه به ارتباط متغیرهای ارزیابی نتایج جستجو با رفتار پرسش جستجو، سیستمهایی با رابط کاربر بهتر و متناسب با نیاز اطلاعاتی کاربران طراحی گردد. لذا مطالعهی حاضر، حاوی مفاهیمی برای طراحان سیستمهای بازیابی اطلاعات و پایگاه دادهها میباشد. واژههای کلیدی: رفتار جستجوی اطلاعات؛ اینترنت؛ دانشجویان.
نجلا حریری؛ حسین وکیلی مفرد
دوره 10، شماره 6 ، بهمن 1392، ، صفحه 830-839
چکیده
مقدمه: حجم اطلاعات و تصاویر موجود در اینترنت و رشد روز افزون آن، کار جستجوی بهینهی اطلاعات و بهویژه تصاویر را برای کاربران مشکل کرده است. در بین ابزارهای جستجو، موتورهای کاوش، بیشتر مورد استفادهی کاربران قرار میگیرند. هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان دقت موتورهای کاوش عمومی و تخصصی پزشکی در بازیابی تصاویر پزشکی ومقایسهی آنها ...
بیشتر
مقدمه: حجم اطلاعات و تصاویر موجود در اینترنت و رشد روز افزون آن، کار جستجوی بهینهی اطلاعات و بهویژه تصاویر را برای کاربران مشکل کرده است. در بین ابزارهای جستجو، موتورهای کاوش، بیشتر مورد استفادهی کاربران قرار میگیرند. هدف از تحقیق حاضر، تعیین میزان دقت موتورهای کاوش عمومی و تخصصی پزشکی در بازیابی تصاویر پزشکی ومقایسهی آنها بوده است. روش بررسی: تحقیق حاضر، کاربردی و از نوع پیمایشی مقایسهای بود که در سال 1390 انجام شد. جامعهی مورد بررسی در این پژوهش، دو موتور کاوش عمومی Yahoo و Google و دو موتور کاوش تخصصی پزشکی OmniMedicalSearch و Trip Database بودند. بهمنظور تعیین و مقایسهی میزان دقت بازیابی تصاویر پزشکی در چهار موتور کاوش مورد بررسی، ده کلیدواژه با مشورت متخصصان پزشکی انتخاب و در این موتورهای کاوش مورد جستجو قرار گرفتند. سپس ده نتیجهی اول هر موتور کاوش استخراج شد و با اخذ نظر متخصصان پزشکی، ربط یا عدم ربط آنها با کلیدواژهی مورد نظر، با استفاده از نرمافزار SPSS، روشهای آمار توصیفی و آزمونt مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: موتور کاوش Google با دقت 90، دارای بیشترین دقت در بازیابی تصاویر مرتبط و کاملاً مرتبط و سپس موتور کاوش پزشکی OmniMedicalSearch دارای دقتی معادل 8/86 در بازیابی تصاویر پزشکی بود. تفاوت معنیداری بین میزان دقت موتورهای کاوش عمومی و موتورهای کاوش تخصصی پزشکی در بازیابی تصاویر پزشکی وجود نداشت. نتیجهگیری: علیرغم همپوشانی برخی از نتایج موتورهای کاوش، هر کدام از موتورهای کاوش مورد بررسی نتایج منحصر به فردی را نیز بازیابی کردهاند. این موضوع نشاندهندهی تفاوت در الگوریتم نمایهسازی منابع موجود در وب، توسط موتورهای کاوش مختلف است و پیشنهاد میشود که برای جستجوی تصاویر پزشکی، از چند موتور کاوش عمومی و تخصصی پزشکی بهطور همزمان استفاده شود. واژههای کلیدی: اینترنت؛ ذخیره و بازیابی اطلاعات پزشکی؛ تصاویر پزشکی؛ دقت؛ موتور کاوش
حسین قلاوند؛ رقیه اسکروچی؛ حمدرضا علی بیک
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 814-821
چکیده
مقدمه: در ارزیابی وب سایتها معیارهای بسیاری دخیل میباشد که با توجه به زمینههای موضوعی مختلف، دارای اهمیتهای متفاوتی است. هدف این پژوهش، شناسایی اهمیت معیارهای ارزیابی وب سایتهای حوزهی سلامت بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی بود که در سال 1390 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل تمامی ...
بیشتر
مقدمه: در ارزیابی وب سایتها معیارهای بسیاری دخیل میباشد که با توجه به زمینههای موضوعی مختلف، دارای اهمیتهای متفاوتی است. هدف این پژوهش، شناسایی اهمیت معیارهای ارزیابی وب سایتهای حوزهی سلامت بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی بوده است.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی بود که در سال 1390 انجام گرفت. نمونهی پژوهش شامل تمامی کتابداران 30 کتابخانهی بیمارستانهای آموزشی درمانی وابسته به دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی بود. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس مقیاس لیکرت بود که به منظور تعیین عناصر تشکیل دهندهی آن بررسی متون انجام گرفت. روایی پرسشنامه از طریق اعمال نظر استادان گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران و پایایی آن با محاسبهی ضریب Cronbach’s alpha (98/0) مورد تأیید شد. پس از جمعآوری 53 پرسشنامهی تکمیل شده، دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخهی 19 و محاسبهی میانگین، میانه، نما و انحراف معیار تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: از بین 15 کیفیت اطلاعات، "صحت" بیشترین (56/4) و معیارهای "قیمت" و "زمان پاسخدهی" کمترین درجهی اهمیت (52/2) را داشتهاند. همچنین در گروه شاخصهای ظاهری "مدارک علمی" بالاترین (73/4) و دو شاخص "نحوهی دسترسی" و "سیاست درج آگهی" کمترین (20/2) میانگین درجهی اهمیت را به دست آوردند.
نتیجهگیری: بر اساس نظرات کتابداران بیمارستانی، معیارهای ارزیابی کیفیت اطلاعات موجود در محتوای وب سایتهای حوزهی سلامت دارای درجهی اهمیت بیشتری نسبت به شاخصهای ظاهری این منابع بود.
نیره السادات سلیمانزاده؛ پریسا ملک احمدی
دوره 9، شماره 4 ، مهر و آبان 1391، ، صفحه 608-613
چکیده
رحیمی علیرضا، افشار مینا، زرمهر فاطمه. آشنایی با منابع مرجع پزشکی در اینترنت، اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- معاونت تحقیقات و فنآوری، 1389. 229 ص، شابک: 5-265-524-964-978. (در قالب CD-Rom)
بیشتر
رحیمی علیرضا، افشار مینا، زرمهر فاطمه. آشنایی با منابع مرجع پزشکی در اینترنت، اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان- معاونت تحقیقات و فنآوری، 1389. 229 ص، شابک: 5-265-524-964-978. (در قالب CD-Rom)