مدیریت اطلاعات سلامت
آصفه حدادپور؛ ایرج سلطانی؛ اکبر نبی الهی
چکیده
مقدمه: مدلهای سرآمدی کسب وکار نقش بسیار مهمی در ارتقا عملکرد سازمان و توسعه و پیشرفت مستمر آن دارند. در پژوهش حاضر مولفههای کلیدی و شاخصهای الگوی سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده است.روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش کمی-کیفی میباشد که با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی فازی انجام شده است. جامعه ...
بیشتر
مقدمه: مدلهای سرآمدی کسب وکار نقش بسیار مهمی در ارتقا عملکرد سازمان و توسعه و پیشرفت مستمر آن دارند. در پژوهش حاضر مولفههای کلیدی و شاخصهای الگوی سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی ارائه شده است.روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش کمی-کیفی میباشد که با استفاده از روش تحلیل محتوا و تکنیک دلفی فازی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران ارشد و میانی فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کتابها و مقالات مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات بود. روش گردآوری اطلاعات بررسی متون و منابع علمی و مصاحبه نیمهساختاریافته با خبرگان بود. نتایج به دست آمده جهت محاسبه ضریب توافق خبرگان در قالب پنل دلفی و به صورت یک پرسشنامه به خبرگان و اساتید دانشگاه ارائه گردید و با اجرای دو مرحلهای پانل دلفی، ضریب توافق خبرگان در خصوص مولفههای مذکور از طریق محاسبه CVR به دست آمد. همچنین از معیار اعتبار اعضا در شیوه اعتباریابی نیومن استفاده شد.یافتهها: تعداد 14 بعد شامل 142 مولفه به عنوان ارزشهای محوری و مولفههای مدل سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی شناسایی شد. در پایان دو مولفه حذف و 140 مولفه با ضریب توافق بالای 4/0 مورد تائید قرار گرفت.نتیجهگیری: به نظر میرسد، شاخصهای انتخاب شده دراین پژوهش قادرند زمینه را جهت توسعه و تحقق سرآمدی مدیریت فناوری اطلاعات در دانشگاه علوم پزشکی فراهم نمایند. این شاخص ها سازمان را قادر می سازند تا ضمن آسیبشناسی جامع فرایندهای خود، طرحها و اقدامات بهبود را استخراج کرده و اجرا نماید.
مدینه نادری؛ محسن شفیعی نیکابادی
چکیده
مقدمه: پذیرش رایانش ابری در صنعت سلامت، یک استراتژی مهم و ضروری جهت ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و تسهیل مراقبت از بیماران و کاهش هزینههای عملیاتی بیمارستان و عملی تأثیرگذار در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه پذیرش رایانش ابری بر CRM با نقش میانجی کیفیت خدمات بهداشتی- ...
بیشتر
مقدمه: پذیرش رایانش ابری در صنعت سلامت، یک استراتژی مهم و ضروری جهت ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی و تسهیل مراقبت از بیماران و کاهش هزینههای عملیاتی بیمارستان و عملی تأثیرگذار در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه پذیرش رایانش ابری بر CRM با نقش میانجی کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری متشکل از کلیه کارکنان 6 بیمارستان آموزشی شهر اهواز بود که بر اساس جدول Morgan و به صورت تصادفی سهمیهای، 306 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها برای متغیر پذیرش رایانش ابری از پرسشنامه استاندارد سرکلزایی جوان، برای CRM از پرسشنامه یعقوبی و همکاران و به منظور بررسی کیفیت خدمات درمانی از پرسشنامه Parasuraman و همکاران و Buyukozkan و همکاران استفاده گردید. روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از ارزیابی و اظهار نظر متخصصان و ضریب Cronbach's alpha مورد بررسی قرار گرفت.یافتهها: پذیرش رایانش ابری تأثیر معنیداری بر کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی داشت. بین پذیرش رایانش ابری و CRM و بین کیفیت خدمات درمانی و CRM رابطه معنیداری مشاهده شد. همچنین، کیفیت خدمات درمانی به عنوان نقش میانجی بین پذیرش رایانش ابری و CRM، مورد تأیید قرار گرفت.نتیجهگیری: به کارگیری رایانش ابری به طور مستقیم، منجر به ارتقا و بهبود کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی در بیمارستانهای آموزشی شهر اهواز شده است. بیمارستانها از طریق به کارگیری فنآوری رایانش ابری، میتوانند به اطلاعات مربوط به هر یک از بیماران به منظور تسهیل برنامهریزی مؤثرتر و ارایه با کیفیتتر خدمات دست یابند.
پژمان باقری؛ راضیه خلیلی؛ سعادت سالاری
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 865-879
چکیده
مقدمه: با توجه به شرایط بیمارستانها، تفویض اختیار و تمرکززدایی جز وظایف ظریف و دقیق مدیران این سازمانها قلمداد میشود. پژوهش حاضر به تعیین میزان تمرکز سازمانی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه مدیران اجرایی بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش تحلیلی است که به روش سرشماری ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به شرایط بیمارستانها، تفویض اختیار و تمرکززدایی جز وظایف ظریف و دقیق مدیران این سازمانها قلمداد میشود. پژوهش حاضر به تعیین میزان تمرکز سازمانی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه مدیران اجرایی بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش تحلیلی است که به روش سرشماری در سال 1387 خورشیدی بر روی کلیه 15 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان و 60 نفر مدیران وابسته، به عنوان جامعه پژوهش انجام شده است. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته که روایی صوری آنها از طریق پانل متخصصین مدیریتی و اعمال نظرات اصلاحی و پایایی آنها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 76/0 و 79/0 تأیید گردید استفاده شد و همچنین جهت تحلیل دادهها، از آمارههای توصیفی و آزمونهای آماری تی، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتهها: میانگین کلی تمرکز سازمانی در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان 3/67 و به ترتیب در مدیران بیمارستانها 20/71 درصد، در مدیران پرستاری 47/66 درصد، در سوپروایزران آموزشی 87/67 درصد و در سوپروایزران بالینی 47/63 درصد بود. همچنین بین دو متغییر میزان تمرکز سازمانی با پست سازمانی رابطه معناداری مشاهده شد. از بین متغیرهای جمعیت شناختی نیز تنها ارتباط آماری معنیداری بین متغیر جنسیت و درجه تمرکز همه مدیران مشاهده شد. نتیجهگیری: به استناد یافتهها باید گفت که بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان رویهم رفته به صورت نیمه متمرکز اداره میشوند. لذا بازنگری در قوانینی که به عنوان مانع تفویض اختیار در بیمارستانها تلقی میشوند، جهت ارتقای کیفیت خدمات مدیریتی ضروریست. واژههای کلیدی: تمرکز سازمانی؛ مدیران اجرایی بیمارستان؛ دیدگاه؛بیمارستانهای دانشگاهی؛ ایران
پژمان باقری
دوره 11، شماره 3 ، شهریور 1393، ، صفحه 377-391
چکیده
به رغم تحولاتی که در سالهای اخیر در حوزهی سلامت کشور صورت پذیرفته است، صاحبنظران نظام سلامت بر این باورند که توسعهی مدیریت، چالش اصلی نظام سلامت است. در خصوص بهبود مدیریت سازمانهای سلامت، اصرار بر فرایند پزشکمحوری یک چالش است. در کشورهای در حال توسعه علاقهای به دخیل کردن مدیران تخصصی برای ادارهی سازمانهای بهداشتی وجود ...
بیشتر
به رغم تحولاتی که در سالهای اخیر در حوزهی سلامت کشور صورت پذیرفته است، صاحبنظران نظام سلامت بر این باورند که توسعهی مدیریت، چالش اصلی نظام سلامت است. در خصوص بهبود مدیریت سازمانهای سلامت، اصرار بر فرایند پزشکمحوری یک چالش است. در کشورهای در حال توسعه علاقهای به دخیل کردن مدیران تخصصی برای ادارهی سازمانهای بهداشتی وجود ندارد؛ از اینرو به نظر میرسد یکی از مهمترین چالشهای کنونی نظام سلامت، عدم تناسب مسئولیت و اختیار و فقدان نظام ساختارمند انتخاب مدیران در این عرصه باشد. این مطالعه یک مطالعه مروری نقلی بود که به مرور سادهی مستندات موجود در پایگاههای اطلاعات علمی و خبری و همچنین نظرات کارشناسان نظام سلامت در زمینهی اهمیت و مختصات موضوع پزشکمحوری پرداخته است. یافتهها حاکی از آن هستند که نظام سلامت کنونی ما مبتلا به نوعی پزشکزدگی مفرط حاکمیتی بوده و جهت رشد و غلبه بر عمدهی مشکلات خود نیاز به ایجاد تغییراتی اساسی در سیستم مدیریتی فعلی خود دارد. بر این اساس به نظر میرسد دستیابی به هدف اصلاح مدیریتی نظام پزشکمحوری نیازمند عواملی همچون تدوین، اجرا و ارزیابی پروژههای پایلوت، تدوین سیاست برای نتایج پایلوت شده، ظرفیتسازی، آموزش و توانمندسازی مدیران میباشد. واژههای کلیدی: عدالت؛ مدیریت؛ نظامهای مراقبت سلامت؛ ایران
مهدی ابزری؛ رضا رادمهر؛ فاطمه حاتمپور
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1007-1013
چکیده
مقدمه: امروزه بهکارگیری استراتژی مدیریت استعداد مناسب، مستلزم شناخت زیرساختهای فنآوری اطلاعات و تعیین سطح آمادگی هر زیرساخت در پیادهسازی نظامهای فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک میباشد. لذا هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر پیادهسازی نظامهای فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر استراتژی مدیریت استعداد در دانشگاه ...
بیشتر
مقدمه: امروزه بهکارگیری استراتژی مدیریت استعداد مناسب، مستلزم شناخت زیرساختهای فنآوری اطلاعات و تعیین سطح آمادگی هر زیرساخت در پیادهسازی نظامهای فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک میباشد. لذا هدف اصلی این پژوهش تعیین تأثیر پیادهسازی نظامهای فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر استراتژی مدیریت استعداد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع توصیفی است و جامعهی آماری مورد نظر، کارکنان حوزهی مالی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1391 بود که تعداد آنها 160 نفر بود. لذا براساس روش نمونهگیری تصادفی از بین آنها نمونهی آماری به تعداد ۷۰ نفر انتخاب گردید. برای بررسی از پرسشنامهی محققساخته استفاده گردید. برای سنجش روایی این پرسشنامه از روش صوری و برای سنجش پایایی از روش Cronbach’s alpha استفاده شد. ضریب پایایی کلی پرسشنامه 812/0 بهدست آمد که برخورداری از پایایی مناسب را نشان میدهد. در نهایت 70 پرسشنامه جمع آوری گردید. همچنین از نرمافزار SPSSنسخهی 18 وAMOS برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که تأثیر تمام ابعاد نظام فرعی مدیریت منابع انسانی الکترونیک بر استراتژی مدیریت استعداد مستقیم و مثبت است و در این راستا بیشترین تأثیر را نظام فرعی الکترونیکی برنامهریزی منابع انسانی بر استراتژی مدیریت استعداد دارد (۷۷/۰). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که نظام فرعی الکترونیکی برنامهریزی منابع انسانی، نظام فرعی الکترونیکی کارمندیابی و انتخاب، نظام فرعی الکترونیکی مدیریت عملکرد، نظام فرعی الکترونیکی جبران خدمات، نظام فرعی الکترونیکی توسعهی منابع انسانی، نظام فرعی الکترونیکی انضباط و ضوابط اخلاقی و نظام فرعی الکترونیکی ایمنی و خدمات کارکنان تأثیر مثبت و مستقیمی بر استراتژی مدیریت استعداد دارند. واژههای کلیدی: مدیریت استعداد؛ مدیریت؛ منابع انسانی
مریم یعقوبی؛ فاطمه رهی؛ هدایت اله عسگری؛ مرضیه جوادی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1051-1058
چکیده
مقدمه: مهمترین دارایی اغلب سازمانها مشتریان آنها هستند. مشتریان به خاطر ارتباط مستقیمی که با اقدامات یک سازمان دارند، منبع ارزشمندی برای فرصتها و تهدیدات مرتبط با صنعت مربوطه میباشند. مقالهی حاضر درصدد شناسایی و اولویتبندی هر یک از عوامل مؤثر در فرایند پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) در در بیمارستانهای ...
بیشتر
مقدمه: مهمترین دارایی اغلب سازمانها مشتریان آنها هستند. مشتریان به خاطر ارتباط مستقیمی که با اقدامات یک سازمان دارند، منبع ارزشمندی برای فرصتها و تهدیدات مرتبط با صنعت مربوطه میباشند. مقالهی حاضر درصدد شناسایی و اولویتبندی هر یک از عوامل مؤثر در فرایند پیادهسازی مدیریت ارتباط با مشتری CRM (Customer Relationship Management) در در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود.روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– همبستگی است. جامعهی مورد پژوهش 3 بیمارستان دولتی و 3 بیمارستان خصوصی اصفهان بودند که به روش تصادفی طبقهای نمونهگیری صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محققساختهی مدیریت ارتباط با مشتری بود که اعتبار و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای تعیین عوامل از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. روش تحلیل دادهها، تحلیل عاملی تأییدی بود و نرمافزارهای مورد استفاده SPSS و Amos بوده است.یافتهها: در بین ابعاد مدیریت ارتباط با مشتری در بیمارستان، تنوع خدمات با 83/0 بالاترین وزن رگرسیونی یا میزان تأثیر را داشت و جذب مشتری با 57/0 دارای کمترین میزان تأثیر بود.نتیجهگیری: باتوجه به میزان تأثیر ابعاد در الگوی نهایی، میتوان نتیجه گرفت که بیمارستانها برای استقرار برنامههای مدیریت ارتباط با مشتری، بایستی به ایجاد خدمات تخصصی و متنوع توجه ویژهای نماید.واژههای کلیدی:مدیریت؛ الگوی مدیریت ارتباط با مشتری؛ بیمارستانها
سیما عجمی؛ فریده موحدی
دوره 9، شماره 6 ، اسفند 1391، ، صفحه 929-941
چکیده
تفکر ناب برای رشد خود به به ابزارها و روشهایی برای حمایت فرایند ناب و رخنه در سازمان نیاز دارد که بر انجام درستترین کار، در درستترین مکان و در اولین فرصت با ایجاد زمینهی کاهش اتلافات و بهینه کردن فرایندها در راستای نیاز مشتری تأکید دارد. نظام آراستگی، ترسیم جریان فرایندهای ارزش در نظام و Kanban از مشهورترین و مهمترین ابزارهای ...
بیشتر
تفکر ناب برای رشد خود به به ابزارها و روشهایی برای حمایت فرایند ناب و رخنه در سازمان نیاز دارد که بر انجام درستترین کار، در درستترین مکان و در اولین فرصت با ایجاد زمینهی کاهش اتلافات و بهینه کردن فرایندها در راستای نیاز مشتری تأکید دارد. نظام آراستگی، ترسیم جریان فرایندهای ارزش در نظام و Kanban از مشهورترین و مهمترین ابزارهای ناب هستند. نظام آراستگی در واقع روشی است که اتلافات را در محیط کار کاهش میدهد و از این طریق، موجب ایجاد محل کار بهتر، ارتباط بهتر و آراستگی عمومی در سازمان میشود.
نظام آراستگی در غرب پایهگذاری شد و در ژاپن تکامل یافت و سپس به اقصی نقاط جهان راه یافت. گسترش و پذیرش نظام آراستگی در کشورهای مختلف، با داشتن فرهنگهای متفاوت، نشان میدهد که مفاهیم نظام آراستگی با فرهنگهای گوناگون سازگار است. در فرهنگ دینی و ملی ما ایرانیان آموزههایی وجود دارد که نظام آراستگی با آن عناصر سازگار است و پذیرش آن را ساده میسازد. ناب بر انجام درستترین کار، در درستترین مکان و در اولین فرصت با ایجاد زمینهی کاهش اتلافات و بهینه کردن فرایندها در راستای نیاز مشتری تأکید دارد. در طول سالهای زیادی، جوامع صنعتی از مدیریت ناب جهت بهبود فرایندهایشان بهره میگرفتند.
علاوه بر این، مدیریت ناب در عرصهی بهداشت و درمان، تأثیرات شگرفی در ساختار مدیریت و ارایهی خدمت به بیماران گذاشته است. سیستم بهداشت و درمان میتواند از طریق اجرای سیستم مدیریت ناب، عملکرد خود را به طور چشمگیری بهبود بخشد و خدمات را در سطح عالی و به موقع به مشتری عرضه نماید. این سیستم، نگرشی جدید برای دورنما، فرهنگ و راهبرد است که ارایهی خدمت با کیفیت، قیمت پایین، با کوتاهترین زمان ارایه به مشتری را برای بیمارستان فراهم میسازد و نظام آراستگی یک ابزار، یک سیستم مدیریتی و یک فلسفه است که میتواند مسیر بیمارستانها را به صورت مدیریت شده و سازماندهی شده تغییر دهد. نظام آراستگی یک متدولوژی است که اجازه میدهد بیمارستانها کیفیت مراقبت بیماران را با کاهش خطاها و زمان انتظار، افزایش دهند. نظام آراستگی، رویکردی است که میتواند از کارکنان بیمارستان و پزشکان حمایت و موانع جاری در مسیر فعالیتها را حذف و به آنان کمک کند که تنها بر ارایهی مراقبت از بیمار متمرکز شوند. بنابراین هدف از این مقاله، معرفی و استقرار نظام آراستگی -که یکی از مهمترین ابزارهای ناب است- در نظام سلامت و معرفی دیدگاه اسلام در خصوص اصول آن بود.
مطالعهی حاضر از دستهی مطالعات مروری- نقلی (Unsystematic) است که با جستجو در موتور جستجوی Google، سایت مجلات، قرآن کریم، نهجالبلاغه، میزانالحکمه، بحارالأنوار، الکافی، کنزالعمال، وسایلالشیعه و الخصال با واژههای کلیدی آراستگی، ناب، نظام سلامت، بهداشت و درمان، نظم، تزکیه، نظافت، بهداشت، پاکی، استمرار در متن و چکیده در سال 1391 انجام شد. حدود 100 مقاله، آیه، حدیث و خلاصهی مقاله در کنفرانس به دست آمد که از بین آنها 45 مورد بر اساس ارتباط با این مقاله انتخاب شدند.
اجرای منظم مراحل نظام آراستگی، محیطی پاکیزه و بهداشتی را فراهم میآورد و از همه مهمتر تلاش برای ایجاد عادتهای صحیح در کارکنان، مهمترین عامل در تحقق محیطهای آراسته است و این مهم در اجرای بند پنجم؛ خود انضباطی؛ (عادت به انجام کارهای صحیح به کمک آموزش و فرهنگ سازی) حاصل خواهد شد. ارایهی خدمات باکیفیت در محیطی سامان یافته تحقق می یابد.