مدیریت اطلاعات سلامت
سلیم کریمی تکلو؛ احسان بخشی خورده بلاغ
چکیده
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی، تحلیل سناریو و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع ترکیبی است که در سال 1402 انجام شد. جامعهی آماری ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت خدمات بیمارستانی پایدار ضمن اینکه به مراقبت از بیمار اهمیت میدهد، مسائل اقتصادی و زیست محیطی را نیز در نظر میگیرد. هدف پژوهش حاضر، شناسایی، تحلیل سناریو و واکاوی محرکهای اثرگذار و اثرپذیر مدیریت خدمات پایدار در بیمارستانهای شهر کرمان است.روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع ترکیبی است که در سال 1402 انجام شد. جامعهی آماری این پژوهش خبرگان بیمارستانهای شهر کرمان (شامل پزشکان، مدیران بیمارستان، معاونین توسعه وپشتیبانی و معاونین اداری) با حداقل 10 سال سابقه کار و سابقه فعالیت به عنوان مدیر یا مشاور در بیمارستانهای شهر کرمان است که با روش گلولهبرفی 10 نفر از خبرگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. بر این اساس در ابتدا طبق ادبیات پژوهش با بررسی 19 مقاله مرتبط و نظرخواهی از خبرگان بیمارستانی، محرکهای مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت شناسایی شد. سپس با روش نقشه شناختی فازی دادهها تحلیل شد و در ادامه سناریو رو به جلو و عقب انجام شد.یافتهها: نتایج نشان داد که 18 محرک در مدیریت خدمات پایدار در حوزه سلامت وجود دارد که محرک اصلاح ساختار سازمانی با وزن 90/5 از تاثیرگذاری بالا و محرک سیستم مدیریت پسماند بیمارستانی با وزن 40/2 از تاثیرپذیری بالا برخوردار هستند. همچنین سناریو رو به جلو نشان داد اصلاح ساختار سازمانی منجر به افزایش شهرت درک شده بیمارستان خواهد شد و در سناریو رو به عقب برای رسیدن به مدیریت پسماند بیمارستانی باید ابتدا به استقرار مفهوم بیمارستان سبز توجه شود.نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که به محرک اصلاح ساختار سازمانی در بیمارستانها توجه ویژه شود. زیرا زمینه پایداری را در زنجیره تامین و خدمات بیمارستان مهیا میکند و نتیجه آن ایجاد تصویر مثبت از بیمارستان است. همچنین با استقرار مفهوم بیمارستان سبز سیستم مدیریت پسماندهای بیمارستانی بهبود خواهد یافت.
مدیریت اطلاعات سلامت
سپیده رضائی؛ سید مجتبی حسینی؛ خلیل علی محمدزاده
چکیده
مقدمه: افزایش روز افزون خطاهای پزشکی ضررهای جانی و مالی زیادی به نظام سلامت وارد کرده که میتواند ناشی از عدم مدیریت درست این خطاها و بررسی علت آنها باشد. از سویی، مدیریت این خطاها در شاخه سایبرنتیک و پیاده سازی کارکردهای آن نیز عامل موثر بر این قبیل مشکلات است. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت سایبرنتیک و خطاهای پزشکی انجام ...
بیشتر
مقدمه: افزایش روز افزون خطاهای پزشکی ضررهای جانی و مالی زیادی به نظام سلامت وارد کرده که میتواند ناشی از عدم مدیریت درست این خطاها و بررسی علت آنها باشد. از سویی، مدیریت این خطاها در شاخه سایبرنتیک و پیاده سازی کارکردهای آن نیز عامل موثر بر این قبیل مشکلات است. لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه مدیریت سایبرنتیک و خطاهای پزشکی انجام شد.
روش بررسی: روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها نیز توصیفی تحلیلی میباشد. جامعه آماری پژوهش پزشکان و پرستاران از چهار بیمارستان منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۱۷۰ نفر بودند و حجم نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بهدست آورده شد. مهمترین ابزار در روش میدانی پرسشنامه و چک لیست بود. در راستای سنجش متغییر مدیریت سایبرنتیک از پرسشنامه قربانیزاده (۱۳۸۹) و متغییر خطاهای پزشکی که در ۵ بعد عملکردی، بازبینی، بازیابی، تبادل اطلاعات(ارتباطی) و انتخابی بررسی شد از چک لیست شرپا (۱۹۸۶) استفاده شد. در این مطالعه از همسبتگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار۲۴ SPSS- استفاده گردید.
یافتهها: بین مولفههای مدیریت سایبرنتیک و خطاهای پزشکی رابطه معنا داری وجود دارد. مدیریت سایبرنتیک بر خطاهای عملکردی (۰۰۹/۰ p-value=)، بازبینی (۰۱۱/۰ (p-value= ، بازیابی (۰۰۱/۰ (p-value=و خطاهای ارتباطی (۰۱۴/۰ (p-value= تاثیرگذار است و بر خطاهای انتخابی(۷۹۶/۰ p-value= ) اثری ندارد.
نتیجهگیری: نتایج تحقیق حاکی از آن بود که پیادهسازی هر چه بیشتر ویژگیهای مدیریت سایبرنتیک در مراحل مختلف بروز خطاهای پزشکی میتواند باعث کاهش بروز خطاهای عملکردی (ناشی از عملکرد ناقص یا اشتباه یا عدم عمل)، بازبینی (بررسی اطلاعات بصورت ناقص یا عدم انجام یا اشتباه)، بازیابی (ناشی از دسترسی ناقص و اشتباه به اطلاعات یا عدم آن)، ارتباطی (ناشی از عدم تبادل اطلاعات یا ناقص انجام شدن یا اشتباه در آن ) و انتخابی (ناشی از اشتباه در انتخاب یا حذف انتخاب) شود.
مدیریت اطلاعات سلامت
نـاهیـد توکلــی؛ حسین باقریان محمودآبادی
چکیده
مقدمه: بخش اورژانس بیمارستانها نقش بسیار مهمی در نظام سلامت دارد که با بکارگیری فناوری های اطلاعات سلامت می توان اثربخشی این خدمات را به طور موثری افزایش داد. هدف این مطالعه اولویت بندی چالش های پیاده سازی پرونده الکترونیک پزشکی در بخش اورژانس بیمارستان های منتخب شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1401 انجام ...
بیشتر
مقدمه: بخش اورژانس بیمارستانها نقش بسیار مهمی در نظام سلامت دارد که با بکارگیری فناوری های اطلاعات سلامت می توان اثربخشی این خدمات را به طور موثری افزایش داد. هدف این مطالعه اولویت بندی چالش های پیاده سازی پرونده الکترونیک پزشکی در بخش اورژانس بیمارستان های منتخب شهر اصفهان بود. روش بررسی: این مطالعه توصیفی – مقطعی در سال 1401 انجام شد. جامعه پژوهش شامل پزشکان و پرستاران بیمارستان های الزهراء ، کاشانی و امین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بود. داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. روایی این ابزار، بر اساس دریافت نظرات 10 نفر از صاحب نظران تایید و پایایی پرسشنامه نیز از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 85/0 بدست آمد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPS S انجام و یافته ها در قالب میانگین و انحراف معیار ارائه شد.یافته ها: یافته ها نشان داد چالش های حیطه سازمانی، فنی، انسانی و مالی بترتیب دارای اولویت اول تا چهارم بودند که از بین چالشهای سازمانی افزایش حجم کار ارائه دهندگان خدمات سلامت، پیچیدگی فرآیندهای پذیرش ، ارائه خدمت به بیماران اورژانسی و نبود زیرساخت الکترونیکی برای ارسال اطلاعات به سازمانهای ذینفع بیشترین اولویت را به خود اختصاص داد. نتیجه گیری: پیاده سازی موثر پرونده الکترونیک پزشکی در بخش اورژانس بیمارستانهای مورد مطالعه مستلزم توسعه فرآیندهای اثربخش جهت ارائه خدمات درمانی به بیماران اورژانسی، فراهم کردن زیرساخت سازمانی و فنی برای دسترسی مناسب ارائه دهندگان خدمات سلامت و سایر کاربران به پرونده های الکترونیکی و تامین بودجه جهت آموزش کاربران می باشد.
مدیریت اطلاعات سلامت
fatemeh Hooshangi؛ زهره جوانمرد
چکیده
مقدمه: پزشکی از راه دور یک قابلیت مهم جهت دسترسی سریع بیماران به مراقبتهای سلامت است. درک میزان آگاهی و نگرش کادر درمان از پزشکی از راه دور، برای اجرای موفقیت آمیز آن بسیار اهمیت دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آگاهی و نگرش کادر درمان درباره پزشکی از راه دور در بیمارستانهای شهرستان فردوس میباشد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات ...
بیشتر
مقدمه: پزشکی از راه دور یک قابلیت مهم جهت دسترسی سریع بیماران به مراقبتهای سلامت است. درک میزان آگاهی و نگرش کادر درمان از پزشکی از راه دور، برای اجرای موفقیت آمیز آن بسیار اهمیت دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین میزان آگاهی و نگرش کادر درمان درباره پزشکی از راه دور در بیمارستانهای شهرستان فردوس میباشد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-مقطعی است که در سال 1400 در دو بیمارستان شهرستان فردوس انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کادر درمان بودند. در این مطالعه از روش سرشماری استفاده و جامعه پژوهش به عنوان نمونه پژوهش در نظر گرفته شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه رضایی و همکاران مشتمل بر 4 بخش بود. پس از تکمیل پرسشنامهها، داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی مورد بررسی قرارگرفتند.یافتهها: از میان شرکت کنندگان، 39 درصد آگاهی متوسط و 3/40 درصد آگاهی کم و خیلی کم نسبت به پزشکی از راه دور داشتند، با این حال نگرش مثبتی نسبت به پزشکی از راه دور وجود داشت. 3/26 درصد از کادر درمان از این فناوری استفاده کرده بودند که بیشترین استفاده مربوط به سرویس مشاوره تلفنی از راه دور بود. 68 درصد عدم دسترسی به اینترنت پرسرعت و پهنای باند بالا را مهم ترین موانع پیاده سازی بیان کردند.نتیجهگیری: نتایج نشان داد میزان آگاهی کادر درمان از پزشکی از راه دور متوسط رو به پایین ولی نگرش آنها مثبت است. افزایش آگاهی کادر درمان درباره پزشکی از راه دور میتواند موثرترین راه در راستای پیاده سازی موفق آن باشد.
مدیریت اطلاعات سلامت
سید مهدی حسینی سرخوش؛ محمد رضا زاهدی؛ مهرداد کاظمزاده
چکیده
مقدمه: با شیوع کووید-19 در جهان و افزایش شدید مرگومیر ناشی از آن، بیمارستانها بهشدت نیازمند تغییر وضعیت و بالابردن آمادگی خود در مقابل این بحران شدند. بنابراین هدف پژوهش حاضر اولویتبندی عوامل مرتبط با آمادگی بیمارستانها در مقابله با کووید-19 میباشد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-پیمایشی، ابتدا با مرور ادبیات موضوع، عوامل مرتبط ...
بیشتر
مقدمه: با شیوع کووید-19 در جهان و افزایش شدید مرگومیر ناشی از آن، بیمارستانها بهشدت نیازمند تغییر وضعیت و بالابردن آمادگی خود در مقابل این بحران شدند. بنابراین هدف پژوهش حاضر اولویتبندی عوامل مرتبط با آمادگی بیمارستانها در مقابله با کووید-19 میباشد.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی-پیمایشی، ابتدا با مرور ادبیات موضوع، عوامل مرتبط با آمادگی بیمارستانها استخراج گردید. سپس به منظور اعتبارسنجی این عوامل و دستیابی به اجماع نظر گروه خبرگان (40 تن از پزشکان و پرستاران درگیر در خط مقدم مقابله با کرونا)، از روش دلفی استفاده شد. در نهایت، شاخصهای شناساییشده با استفاده از تکنیک ( SWARA (Stepwise Weight Assessment Ratio Analysis رتبهبندی و اولویتبندی شدند.یافتهها: بررسی ادبیات موضوع و روش دلفی منجر به شناسایی 18 شاخص مرتبط با آمادگی بیمارستانها گردید که شاخصهای تعداد پرسنل، تجهیزات پزشکی، تحصیلات و سابقه کاری، شبکه اورژانس و آمادگی نیروی انسانی به ترتیب مهمترین آنها بودند.نتیجهگیری: با توجه به آسیبپذیری شدید بیمارستانها در مقابل پیکهای احتمالی کرونا، براساس نتایج این پژوهش میتوان وضعیت بیمارستانها را از پنج منظر ساختمان بیمارستان، تجهیزات پزشکی، وسایل ارتباطی، حملونقل و پرسنل ارزیابی و برای رفع کاستیهای موجود در آنها، تدابیر لازم را اتخاذ نمود.
روح الله عسکری؛ سیدمحمد عرب فراشاهی؛ فاطمه افضلی؛ فاطمه سپاسه
دوره 12، شماره 5 ، دی 1394، ، صفحه 557-566
چکیده
مقدمه: ترخیص با رضایت شخصی که یکی از معضلات سیستم درمان در کشورهای جهان در پی نارضایتی بیماران؛ فراگیر است، موجب رکود کارها و وضعیت نامناسب مالی مراکز درمانی شده است. هدف مطالعه حاضر، اولویتبندی علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای آموزشی شهرستان یزد، بوده است.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی، تحلیلی ...
بیشتر
مقدمه: ترخیص با رضایت شخصی که یکی از معضلات سیستم درمان در کشورهای جهان در پی نارضایتی بیماران؛ فراگیر است، موجب رکود کارها و وضعیت نامناسب مالی مراکز درمانی شده است. هدف مطالعه حاضر، اولویتبندی علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران مراجعهکننده به بیمارستانهای آموزشی شهرستان یزد، بوده است.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی، تحلیلی است. تعداد نمونه 174 نفر از تعدادکل 9896 نفر بیمارانی که در بیمارستان های آموزشی شهرستان یزد در سال 1392 خورشیدی ترخیص با رضایت شخصی داشته اند به روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی انتخاب شدند و هم چنین به منظور رتبه بندی علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران به روش سرشماری 6 نفر از افراد مطلع و صاحب نظر در موضوع مورد بررسی به عنوان خبره انتخاب شدند. برای تحلیل دادههای جامعه بیماران از نرمافزار 16spss و آزمون Chi-Square و جهت تحلیل دادههای جامعه خبرگان از برنامه Microsoft Excel نسخهی 2010 و تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) استفاده گردید.یافتهها: مهمترین علل ترخیص با رضایت شخصی بیماران به ترتیب اولویت، عبارتاند از: مشکلات مالی بیمار و هزینه درمان 2/36 درصد، احساس بهبودی 7/28 درصد و خستگی از محیط بیمارستان و طولانی شدن دوره درمان 4/18 درصد و در میان ابعاد ترخیص با رضایت شخصی، بُعد علل مرتبط به خدمه و کارکنان بیمارستان با وزن نرمال شدهی قطعی 264/ 0 درصد از دید خبرگان، در اولویت قرار گرفت.نتیجهگیری: میزان ترخیص با رضایت شخصی با توجه به مطالعات انجامشده در ایران، نسبت به سایر کشورهای پیشرفته زیاد است که دلیل عمده آن علل مرتبط به خود بیمار است. استقرار مددکاران بالینی، افزایش آگاهی بیماران از عوارض احتمالی و ایجاد فضایی مناسب در جهت کاهش میزان رضایت شخصی و افزایش رضایت بیمار، باید در اولویت قرار گیرد. همچنین مدیران با استفاده از تکنیک FAHP قادر خواهند بود علل را اولویتبندی و با توجه به اولویتها، برنامهریزی کنند.
محمد محمودی میمند؛ طاهره یعقوبی؛ پرناز نقدی سده
دوره 12، شماره 3 ، شهریور 1394، ، صفحه 287-297
چکیده
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی ...
بیشتر
مقدمه:سیستمهای اطلاعات بیمارستانی یکی از مهمترین سیستمها در جهت ارتقای کیفیت مراقبات سلامت میباشند. با توجه به هزینههای هنگفتی که صرف نصب و اجرای سیستمهای اطلاعات سلامت میشود، ارزیابی این سیستمها بسیار مهم است. هدف از این تحقیق بررسی میزان تطبیق عملکرد سیستمهای اطلاعات بیمارستانی بخش آزمایشگاه، بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان با اصول استاندارد بینالمللی ایزو 110/9241 میباشد.روش بررسی:این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر ماهیت توصیفی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای دانشگاهی شهر اصفهان( شامل مسئولین و کارکنان آزمایشگاه) بود که این سیستم در بیمارستان آنها پیادهسازی شده بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد و سطح خطای 5 درصد، معادل 141 کاربر در بخش آزمایشگاه به دست آمد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد ایزومتریک 110-9241، درجهبندیشده در مقیاس لایکرت 5 گزینهای و توزیع آن میان کاربران آزمایشگاه بیمارستانهای موردمطالعه انجام شد. پرسشنامه مورداستفاده در 7 بخش کلی تنظیمشده و دارای 35 پرسش بود. روایی پرسشنامه توسط متخصصان و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ 952/0 به تایید رسید. درنهایت دادهها در بخش آمار توصیفی با استفاده از شاخصهای فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف معیار و نمودارهای مرتبط و در سطح آمار استنباطی با استفاده از آزمونهای تی تک متغیره، تی مستقل و آنووا و به کمک نرمافزارSPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها:کلیه سیستمهای اطلاعات بیمارستانی موردمطالعه (کوثر با میانگین تطابق 3.65، رایاوران توسعه با میانگین تطابق 3.47، سایان رایان اکباتان با میانگین تطابق 3.25 و پویا سامانه دیوا با میانگین تطابق 3.09 ) بر اساس اصول هفتگانه استاندارد ایزو 110-9241، در حد متوسط رو به بالا و به عبارتی مطلوب گزارش شدهاند. میزان تطابق نرمافزارهای مورد مطالعه با اصول هفتگانه ایزو 9241 از نظر کلیه کاربران به ترتیب مناسب بودن برای انجام وظایف 81/3، قابلیت خود توصیفکنندگی 68/3، سازگاری با نیاز کاربر47/3، خطاپذیری 45/3، قابلیت کنترل 44/3، امکان آموزش مطلوب کاربر 42/3 و شخصیسازی جهت کاربر 05/3 به دست آمد.نتیجهگیری:لازم است طراحان سیستم ضمن توجه به ارتقای اصول هفتگانه، توجه خاصی به ارتقای قابلیت آموزش و امکانپذیر کردن اعمال تغییرات شخصی در نرمافزار توسط کاربران نمایند.
پژمان باقری؛ راضیه خلیلی؛ سعادت سالاری
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 865-879
چکیده
مقدمه: با توجه به شرایط بیمارستانها، تفویض اختیار و تمرکززدایی جز وظایف ظریف و دقیق مدیران این سازمانها قلمداد میشود. پژوهش حاضر به تعیین میزان تمرکز سازمانی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه مدیران اجرایی بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش تحلیلی است که به روش سرشماری ...
بیشتر
مقدمه: با توجه به شرایط بیمارستانها، تفویض اختیار و تمرکززدایی جز وظایف ظریف و دقیق مدیران این سازمانها قلمداد میشود. پژوهش حاضر به تعیین میزان تمرکز سازمانی و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه مدیران اجرایی بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش تحلیلی است که به روش سرشماری در سال 1387 خورشیدی بر روی کلیه 15 بیمارستان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان و 60 نفر مدیران وابسته، به عنوان جامعه پژوهش انجام شده است. جهت جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه محقق ساخته که روایی صوری آنها از طریق پانل متخصصین مدیریتی و اعمال نظرات اصلاحی و پایایی آنها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 76/0 و 79/0 تأیید گردید استفاده شد و همچنین جهت تحلیل دادهها، از آمارههای توصیفی و آزمونهای آماری تی، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافتهها: میانگین کلی تمرکز سازمانی در بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان 3/67 و به ترتیب در مدیران بیمارستانها 20/71 درصد، در مدیران پرستاری 47/66 درصد، در سوپروایزران آموزشی 87/67 درصد و در سوپروایزران بالینی 47/63 درصد بود. همچنین بین دو متغییر میزان تمرکز سازمانی با پست سازمانی رابطه معناداری مشاهده شد. از بین متغیرهای جمعیت شناختی نیز تنها ارتباط آماری معنیداری بین متغیر جنسیت و درجه تمرکز همه مدیران مشاهده شد. نتیجهگیری: به استناد یافتهها باید گفت که بیمارستانهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان رویهم رفته به صورت نیمه متمرکز اداره میشوند. لذا بازنگری در قوانینی که به عنوان مانع تفویض اختیار در بیمارستانها تلقی میشوند، جهت ارتقای کیفیت خدمات مدیریتی ضروریست. واژههای کلیدی: تمرکز سازمانی؛ مدیران اجرایی بیمارستان؛ دیدگاه؛بیمارستانهای دانشگاهی؛ ایران
علی مروتی شریف آبادی؛ مژده حیاتی؛ فاطمه کاظمی
چکیده
مقدمه: تجزیه و تحلیل نقاط قوت- ضعف و فرصت- تهدید (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats: SWOT ) یک روش برنامهریزی استراتژیک برای ارزیابی نقاط قوت، ضعف (عوامل داخلی) سازمان و فرصتها و تهدیدات (عوامل خارجی) محیط است. اما این تکنیک به تنهایی نمیتواند اهمیت این عوامل را نسبت به یکدیگر تعیین نماید، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (Analytic Hierarchy Process: AHP) این ...
بیشتر
مقدمه: تجزیه و تحلیل نقاط قوت- ضعف و فرصت- تهدید (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats: SWOT ) یک روش برنامهریزی استراتژیک برای ارزیابی نقاط قوت، ضعف (عوامل داخلی) سازمان و فرصتها و تهدیدات (عوامل خارجی) محیط است. اما این تکنیک به تنهایی نمیتواند اهمیت این عوامل را نسبت به یکدیگر تعیین نماید، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (Analytic Hierarchy Process: AHP) این مشکل را با در نظر گرفتن همبستگی درونی و رتبهبندی عوامل، آنها را به ترتیب اهمیت شناسایی میکند و سازمان را انتخاب استراتژی مناسب یاری میدهد. هدف این پژوهش شناسایی عوامل محیطی داخلی و خارجی و رتبه بندی آنها با تکنیک سلسله مراتبی با توجه به مزیتهای این تکنیک سازمان را در تعیین بهترین استراتژی برای آینده بود. روش بررسی: این مطالعه یک پژوهش کاربردی است که در بهار 1392 خورشیدی بر اساس نظرسنجی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در چندین مرحله با مصاحبههای مختلف از 25 نفر از کارکنان و پزشکان یکی از بیمارستانهای فوق تخصصی استان فارس شناسایی شد. ابزار شامل پنج پرسشنامه که شامل ماتریس مقایسات زوجی نقاط قوت، ضعف و فرصت و تهدید بود، انجام شد، و سپس اولویت بندی و تعیین ضرائب با استفاده از نرم افزار Expert choic11انجام گردید. یافتهها: یافتههای مقاله وزن هر یک گروههای SWOT را مشخص کرد: نقاط قوت: 38 درصد، نقاط ضعف: 8/6درصد، فرصتها: 4/44درصد و تهدیدها 09/1درصد. و در گروه نقاط قوت وجود تجهیزات مدرن پزشکی با 9/9 درصد، کنسل شدن عملهای جراحی با 4/2درصد در گروه نقاط ضعف، و در فرصتها شناسایی مرکز به عنوان قطب علمی با 13درصد و در نهایت فقدان استقلال مالی مرکز با 4/4درصد مهمترین اولویتهای تعیین شده هستند. نتیجهگیری: در نقاط قوت وجود تجهیزات مدرن تشخیصی-درمانی و مهارت پرسنل نسبت به سایر گزینهها امتیاز بالاتری را کسب کردند. در نقاط ضعف کنسل شدن عملهای جراحی و نارضایتی بیمار دارای اهمیت بیشتری است. شناسایی مرکز به عنوان قطب علمی مهمترین فرصت برای بیمارستان محسوب شده است و مهمترین تهدیدی که سازمان با آن روبروست فقدان استقلال مالی است. واژه های کلیدی: تحلیل سلسله مراتبی؛ بیمارستانها؛ فرصت ها.
سعید کریمی؛ لیلا محمدی نیا؛ مریم مفید
دوره 11، 7 (ویژهنامه مدیریت سلامت و فناوری) ، اسفند 1393، ، صفحه 1036-1046
چکیده
مقدمه: جامعه پذیری اثربخش می تواند نقش موثری در ایجاد تناسب فرد-شغل، تناسب فرد-گروه، تناسب فرد-سازمان،رضایتمندی شغلی، تعهد سازمانی، تمایل به ماندگاری و بهبود عملکرد و بالتبع بر افزایش کارایی و بهره وری کارکنان در سازمان داشته باشد. در این مقاله به تعیین رابطه ی بین جامعه پذیری سازمانی و بهره وری کارکنان و بررسی ابعاد هر یک در ...
بیشتر
مقدمه: جامعه پذیری اثربخش می تواند نقش موثری در ایجاد تناسب فرد-شغل، تناسب فرد-گروه، تناسب فرد-سازمان،رضایتمندی شغلی، تعهد سازمانی، تمایل به ماندگاری و بهبود عملکرد و بالتبع بر افزایش کارایی و بهره وری کارکنان در سازمان داشته باشد. در این مقاله به تعیین رابطه ی بین جامعه پذیری سازمانی و بهره وری کارکنان و بررسی ابعاد هر یک در بین کارکنان پرستاری و پشتیبانی بیمارستان های منتخب استان اصفهان پرداخته است. روش بررسی: این مطالعه توصیفی / همبستگی است. جامعه مورد مطالعه کارکنان(پرستاران و پشتیبانی) بیمارستان دولتی آموزشی کاشانی، دولتی غیر آموزشی عیسی بن مریم، خیریه حجتیه و خصوصی سعدی در استان اصفهان بوده است. برای تعیین میزان جامعه پذیری از پرسشنامه Biligard و برای سنجش بهره وری کارکنان از پرسشنامه بهره وری بر اساس مدل Gold Esmit استفاده شده که روایی و پایایی آن توسط صاحب نظران مورد تائید قرار گرفته است .جامعه پذیری در چهارحیطه آموزش،تفاهم، حمایت همکاران و چشم انداز و بهره وری در 7 حیطه توانایی، وضوح یا شناخت ،کمک ، انگیزش، ارزیابی، اعتبار؛محیط بررسی شده اند. داده ها در نرم افزار Spss وارد گردید و به منظور تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده، از روش های آمار توصیفی- تحلیلی و تحلیل همبستگی استفاده شد .همچنین برای توصیف متغیرهای جمعیت شناختی جداول توزیع فراوانی مطلق، درصد و میانگین و انحراف معیار رسم گردید. در بخش تحلیلی ، ازروش های آزمون همبستگیPearson و آزمون ANOVAs ،T Test وجهت اطمینان بیشتر تحلیل رگرسیون استفاده شد. یافته ها: . بین تمام حیطه های جامعه پذیری ( آموزش، تفاهم، حمایت همکاران و چشم انداز آینده سازمان) و حیطه های بهره وری(توانایی، وضوح، کمک، انگیزش، ارزیابی، اعتبار و محیط ) ارتباط معناداری(p value< 0.05 ) وجود داشته و همبستگی بین آنها مثبت و در نتیجه مستقیم بوده است. یعنی با افزایش هر یک از حیطه های جامعه پذیری بهره وری نیز افزایش یافته است. ویژگی های فردی اعم از سن، جنس، پست سازمانی، سابقه استخدام و نوع استخدام به استثنای بیمارستان سعدی؛ بر جامعه پذیری و بهره وری کارکنان تاثیر معناداری نداشتند. نتیجه گیری: جامعه پذیری مناسب کارکنان، دلبستگی و تعهد فرد نسبت به شغل و سازمان و در نهایت بهره وری و کارایی سازمان را افزایش می دهد. از سوی دیگر ، جامعه پذیری نامناسب کارکنان، به جابه جایی های زیاد فرد در سطح سازمان و یا خروج فرد از سازمان به صورت استعفا یا اخراج منجر می گردد، بنابراین بهترا ست سازمان برای جامعه پذیری فرد تازه وارد،برنامه ریزی مناسبی داشته باشند تا از بهروه وری بالای کارکنانشان بهره برند و از مهم ترین سرمایه سازمانی که همان نیروی انسانی است کارآمدانه استفاده کنند. واژههای کلیدی: جامعه پذیری؛ بهره وری؛ بیمارستان ها؛ کارکنان.
محمد حسین یارمحمدیان؛ مرضیه جعفریان جزی؛ الهه خراسانی؛ گلرخ عتیقه چیان
دوره 11، شماره 5 ، دی 1393، ، صفحه 633-644
چکیده
مقدمه: مدیریت ریسک از یک سو توانایی شناخت عوامل موجود ریسک و از سوی دیگر تجزیه تحلیل ریسک و انتخاب راهبردهای مناسب برای کنترل و از بین بردن آن است. هدف این پژوهش شناسایی، ارزیابی و ارائه اقدام مناسب برای کنترل، کاهش و حذف خطرات احتمالی فعالیت های بخش ICU بیمارستان الزهرا(س) در سال 1391 با کمک تکنیک FMEA می باشد.مواد و روش ها: این پژوهش یک ...
بیشتر
مقدمه: مدیریت ریسک از یک سو توانایی شناخت عوامل موجود ریسک و از سوی دیگر تجزیه تحلیل ریسک و انتخاب راهبردهای مناسب برای کنترل و از بین بردن آن است. هدف این پژوهش شناسایی، ارزیابی و ارائه اقدام مناسب برای کنترل، کاهش و حذف خطرات احتمالی فعالیت های بخش ICU بیمارستان الزهرا(س) در سال 1391 با کمک تکنیک FMEA می باشد.مواد و روش ها: این پژوهش یک پژوهش کیفی با استفاده از روش مشاهده مستقیم، مصاحبه با افراد مسئول و صاحبان فرآیند در بخش ICU بیمارستان الزهرا(س) شهر اصفهان با مطالعه اسناد و مدارک موجود در بخش، در سال 1391 انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه پرستارانی بودکه با فرآیند های بخش ICU آشنایی داشتند. جهت جمع آوری داده ها از کاربرگ استاندارد تکنیک تجزیه و تحلیل حالت های بالقوه خطا و اثرات آن (FMEA) استفاده شد.نتایج: یافته های پژوهش حاکی از آن است که در مجموع 58 حالت بالقوه خطا در بخش ICU بیمارستان الزهرا(س) شهراصفهان شناسایی گردید که از این تعداد 13 حالت بالقوه خطا مربوط به اقدامات عمومی، 8 مورد مربوط به کنترل عفونت، 5 مورد مربوط به مراقبت های اعصاب، 8 مورد مربوط به مراقبت های گوارشی، 6 مورد مربوط به نمونه گیری، 5 مورد مربوط به دارو دادن، 4 مورد مربوط به مراقبت های پوستی و 17 مورد مربوط به مراقبت های تنفسی بود. که البته برخی از خطا های کشف شده در برخی از مراقبت ها به صورت مشترک بودند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش علل متعددی زمینه ساز بروز خطاهای کاری در مراقبت های پرستاری هستند. استفاده بیش از حد پرستاران با تنظیم شیفت های کاری پی در پی و تکیه بر پرستارانی که کمتر آموزش دیده اند و هم چنین محیط کاری پراسترس و کمبود پرستاران با صلاحیت و کارشناس، سلامت بیمار را به دلیل افزایش احتمال اشتباهات کاری پرستاری به خطر می اندازد که بهترین راه حل آن پیشبرد بهسازی پرسنل بیمارستانی است. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند پرستاران و مدیران پرستاری را از ابعاد زمینه ساز بروز خطاهای کاری آگاه ساخته و رویکرد تازه ای برای برنامه ریزی و توجه بیشتر به ایمنی و مراقبت و حفظ سلامت بیمار تبیین نمود.
مریم یعقوبی؛ مرضیه جوادی؛ محمد کریم بهادری
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1014-1022
چکیده
مقدمه: برنامهی «بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت» توسط سازمان جهانی بهداشت، در دههی 1990عنوان گردید و تا به امروز تعداد زیادی از بیمارستانها، درسطح جهان این برنامه را پیاده نمودهاند. با این وجود، تاکنون هیچیک از بیمارستانهای کشور ایران برنامههای ارتقای سلامت را پیاده نکرده است. از این رو هدف از این مقاله طراحی الگو ...
بیشتر
مقدمه: برنامهی «بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت» توسط سازمان جهانی بهداشت، در دههی 1990عنوان گردید و تا به امروز تعداد زیادی از بیمارستانها، درسطح جهان این برنامه را پیاده نمودهاند. با این وجود، تاکنون هیچیک از بیمارستانهای کشور ایران برنامههای ارتقای سلامت را پیاده نکرده است. از این رو هدف از این مقاله طراحی الگو بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بوده است. روش بررسی: این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی– همبستگی است. جامعهی مورد پژوهش بیمارستانهای منتخب شهر اصفهان بودند که به روش تصادفی طبقهای نمونهگیری صورت گرفته است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامهی محققساختهی ارتقای سلامت بوده که روایی آن از طریق نظر خبرگان مورد تأیید قرار گرفته است. پایایی پرسشنامه نیز از طریق Cronbach’s Alpha(89/0 (r= مورد بررسی قرار گرفت. تعیین کفایت حجم نمونه با استفاده از روش Kaiser Mayer Olkin صورت گرفت. روش تحلیل دادهها، تحلیل عاملی تأییدی بوده و نرمافزار مورد استفاده Amos بوده است. یافتهها: در بین ابعاد الگوی نهایی ارتقای سلامت در بیمارستان، توانمندسازی بیمار (94/0) وارتقای سلامت سازمان (84/0) دارای بیشترین وزن رگرسیونی یا میزان تأثیر بوده و نیازسنجی ارتقای سلامت دارای کمترین میزان تأثیر(24/0) بوده است و در بین مؤلفههای تشکیلدهندهی این ابعاد، توانمندسازی کارکنان برای ارتقای سلامت (82/0)، تعریف الزامات ایمنی و سلامت در محیط کار (84/0)، توانمندسازی جامعه برای مدیریت بیماریها (88/0) دارای بالاترین میزان تأثیر بودهاند. نتیجهگیری: باتوجه به میزان تأثیر ابعاد در الگوی نهایی میتوان نتیجه گرفت که بیمارستانها برای استقرار برنامههای ارتقای سلامت، بایستی به ارتقای سلامت بیماران، سازمان وکارکنان توجه ویژهای نماید. واژههای کلیدی: ارتقای سلامت؛ بیمارستان؛ مدل بیمارستان متعهد به ارتقای سلامت