مرضیه جوادی؛ مهرنوش جعفری
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 1044-1050
چکیده
مقدمه: استفادهی بهینه از منابع یکی از اهداف اساسی هر سازمان است، بیمارستانها بهعنوان یکی از مهمترین اجزای نظام سلامت، به دلیل مواجهه با افزایش هزینهها و کمبود منابع، به دنبال استفادهی بهینه از منابع میباشند. ارتقای بهرهوری میتواند در رسیدن به این هدف بیمارستانها را یاری نماید. از طرفی تعهد سازمانی یکی از مهمترین ...
بیشتر
مقدمه: استفادهی بهینه از منابع یکی از اهداف اساسی هر سازمان است، بیمارستانها بهعنوان یکی از مهمترین اجزای نظام سلامت، به دلیل مواجهه با افزایش هزینهها و کمبود منابع، به دنبال استفادهی بهینه از منابع میباشند. ارتقای بهرهوری میتواند در رسیدن به این هدف بیمارستانها را یاری نماید. از طرفی تعهد سازمانی یکی از مهمترین عوامل در ارتقای کیفیت خدمات در سازمانهاست. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط تعهد سازمانی و بهرهوری انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش کاربردی، از نظر نحوهی اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش کارکنان بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مشتمل بر 8 بیمارستان دولتی و خصوصی بود. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و حجم نمونه 192 نفر بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی بهرهوری Goldsmith، تعهد سازمانی Allen-Meyer بود. برای تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. یافتهها: بین تعهد سازمانی و بهرهوری با 000/0Pvalue= و 418/4=t ارتباط معنادار و مثبت وجود داشت. بین مولفههای تعهد سازمانی (تعهد مستمر، عاطفی و هنجاری) و بهرهوری ارتباط معنادار و مثبت وجود داشت. نتیجهگیری: بایستی مدیران بیمارستانها با شناخت عوامل مؤثر بر افزایش تعهد کارکنان به سازمانشان در پی ایجاد راههایی برای افزایش بهرهوری و در نتیجه کیفیت خدمات ارایه شده به بیماران باشند. واژههای کلیدی: بهرهوری؛ تعهد سازمانی؛ بیمارستانها؛ دانشگاهها
سید محمد احسان فرح آباد؛ مرضیه فتاحی؛ مهرزاد آرتنگ؛ اکبر حسن زاده
دوره 9، شماره 7 ، اسفند 1391، ، صفحه 997-1005
چکیده
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ...
بیشتر
مقدمه: سازماندهی و نگهداری نظام سازمانی یکی از مهمترین وظایف و مسؤولیتهای مدیریت سازمان محسوب میشود. در واقع مدیران، مسؤول میزان و نوع تعهد کارکنان نسبت به ارزشهای رسمی میباشند. چرا که نیروی انسانی متعهد و وفادار به سازمان میتواند تأثیر چشمگیری بر خدمت ارایه شده در سازمانهای سلامت بگذارد. هدف از این پژوهش، شناسایی میانگین ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی (مشتمل بر عاطفی، مستمر و هنجاری) در کارکنان مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بوده است.
روش بررسی: این مطالعه تحلیلی- مقطعی و در سال 1390 صورت پذیرفت و جامعهی آماری پژوهش، کارکنان حوزهی مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی استان اصفهان بود. تعداد نمونه 128 نفر و روش نمونهگیری به صورت تصادفی ساده بود. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهای با پایایی و روایی تأیید شده در مطالعات قبلی میباشد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری Spearman و آنالیز واریانس تحلیل گردیدهاند.
یافتهها: امتیاز تعهد سازمانی، 79/59 به دست آمد. در میان ابعاد سهگانهی تعهد سازمانی، بعد تعهد عاطفی با کسب 2/69 امتیاز در اولویت اول و تعهد تکلیفی با 4/56 امتیاز و تعهد مستمر با 6/50 امتیاز در ردههای بعدی قرار گرفتند (حداکثر امتیاز 100 بود).
نتیجهگیری: ضروری است تا مدیران سازمان با توجه به نقش کارکنان شاغل در مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی در تضمین سلامت مردم و نجات جان آنها در مواقع بروز حوادث و سوانح تمرکز بیشتری در زمینهی ارزشهای سازمانی و بعد تعهد مستمر کارکنان نموده و با اقداماتی نظیر بالا بردن امنیت شغلی، ایجاد تغییرات مثبت در فرهنگ سازمانی، ارایهی آموزشهای مناسب و توجیهی قبل از استخدام و اجرای برنامههای تشویقی در افزایش تعهد سازمانی کارکنان خود تلاش نمایند.
زهره رئیسی؛ فرهاد سلیمیان؛ رضا نجاری؛ امیرحسین امیرخانی
دوره 8، (ویژه نامه ی مدیریت خدمات بهداشتی درمانی) ، اسفند 1390، ، صفحه 1104-1111
چکیده
مقدمه: یکی از فرآیندهای مهم در رابطه با نیروی انسانی، فرآیند جامعه پذیری سازمانی افراد تازه وارد است، که اعضای جدید از آن طریق با ارزشها، هنجارها و الگوهای رفتاری سازمان آشنا میشوند و خود را با فرهنگ سازمان هماهنگ میکنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان ...
بیشتر
مقدمه: یکی از فرآیندهای مهم در رابطه با نیروی انسانی، فرآیند جامعه پذیری سازمانی افراد تازه وارد است، که اعضای جدید از آن طریق با ارزشها، هنجارها و الگوهای رفتاری سازمان آشنا میشوند و خود را با فرهنگ سازمان هماهنگ میکنند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطهی جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان انجام گرفته است.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- همبستگی در سال 1389 انجام شد و جامعهی آماری آن، پرستاران شاغل در بیمارستان شریعتی اصفهان بودند. با توجه به محدود بودن جامعهی آماری این پژوهش، پرسشنامه بین کلیهی اعضای جامعهی آماری توزیع گردید که از 279 پرسشنامهی توزیع شده، 206 پرسشنامه برگشت داده شد. در این پژوهش، از پرسشنامهی استاندارد جامعه پذیری «Jones» و تعهد سازمانی «Allen و Meyer» استفاده شد. برای سنجش روایی پرسشنامه، از نظر استادان راهنما و مشاور و چند تن از صاحبنظران مدیریت بهره گرفته شد. برای سنجش میزان پایایی پرسشنامه از روش Cronbach's alpha استفاده شد و پایایی پرسشنامهی جامعه پذیری سازمانی 83/0 و تعهد سازمانی 82/0 تعیین گردید. 6 فرضیهی پژوهش (بین روش جمعی، رسمی، متوالی، ثابت، پیوسته و تأییدی جامعه پذیری با تعهد سازمانی در پرستاران بیمارستان شریعتی اصفهان رابطهی معنیدار وجود دارد)، با آزمون همبستگی Pearson و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفت. همچنین جهت تکمیل نتایج تحقیق، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (Manova)، آزمون t مستقل و LSD استفاده شد.
یافتهها: ضریب همبستگی بین جامعه پذیری و تعهد سازمانی در سطح 05/0 ≥ P برابر با 573/0 به دست آمد؛ که بر این اساس، بین جامعه پذیری با تعهد سازمانی رابطهی معنیدار وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که روش جامعه پذیری متوالی، تأییدی و رسمی، پیشبینی کنندهی قویتری برای تعهد سازمانی هستند.
نتیجهگیری: هنگامی که جامعه پذیری سازمانی به گونهای مناسب انجام شود، باعث افزایش تعهد سازمانی -که یکی از عوامل اصلی افزایش کارایی و اثربخشی در سازمانها است، خواهد شد.