سید علیرضا لوح موسوی؛ مسعود تقوایی؛ محمد رضا وسیلی؛ محمد حسین زارع
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 96-102
چکیده
مقدمه: امروزه گردشگری سلامت یکی از رو به رشدترین و پرسودترین گونههای گردشگری به شمار میرود که جذب گردشگران در این حوزه را به چالشی اساسی برای مدیران و تصمیمگیران تبدیل کرده است. یکی از کاربردیترین روشها جهت جذب گردشگران سلامت، ایجاد دهکدههای سلامت با مزیتهای گوناگون رقابتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و ...
بیشتر
مقدمه: امروزه گردشگری سلامت یکی از رو به رشدترین و پرسودترین گونههای گردشگری به شمار میرود که جذب گردشگران در این حوزه را به چالشی اساسی برای مدیران و تصمیمگیران تبدیل کرده است. یکی از کاربردیترین روشها جهت جذب گردشگران سلامت، ایجاد دهکدههای سلامت با مزیتهای گوناگون رقابتی میباشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی عوامل مرتبط با مکانیابی دهکدههای سلامت در سطح استان اصفهان بود.روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی- تحلیلی انجام شد. در ابتدا از طریق مطالعات میدانی، بررسی ادبیات پژوهش و به کارگیری نظرات خبرگان، معیارها و زیرمعیارهای تأثیرگذار بر مکانیابی دهکدههای سلامت شناسایی گردید. پس از شناسایی معیارها و زیرمعیارهای نهایی، پرسشنامه مقایسات زوجی طراحی شد و خبرگان در حوزه مربوط آن را تکمیل نمودند. در نهایت، رتبهبندی معیارها با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP (Analytic Hierarchy Process) صورت گرفت.یافتهها: از دیدگاه خبرگان، 22 زیرمعیار در قالب شش معیار اصلی «چشمانداز طبیعی، توپوگرافی، اقلیم، اقتصادی، درمانی و کالبدی» بر مکانیابی دهکدههای سلامت تأثیرگذار بود. بر اساس امتیازات لحاظ شده توسط پاسخ دهندگان، عوامل چشمانداز طبیعی با وزن 65/28 درصد، عوامل درمانی با 86/23 درصد و عوامل اقلیمی با 87/16 درصد، به ترتیب مهمترین عوامل مرتبط با مکانیابی دهکدههای سلامت در استان اصفهان را به خود اختصاص دادند.نتیجهگیری: علاوه بر سهم بالای استان اصفهان از سایر حوزههای گردشگری، تمرکز بر مکانیابی و توسعه دهکدههای سلامت مبتنی بر عوامل شناسایی شده در پژوهش حاضر، میتواند مزیت رقابتی جدیدی را برای این استان در صنعت گردشگری ایجاد نماید.
اکبر مرادی؛ زهرا نصیری
دوره 14، شماره 3 ، شهریور 1396، ، صفحه 116-123
چکیده
مقدمه: مراکز درمانی به طور مستقیم در تأمین سلامت فرد و جامعه تأثیر میگذارند و دسترسی سریع و ارزان به این مراکز در جوامع شهری، مهم و ضروری است. بنابراین، بحث مکانیابی مراکز درمانی به گونهای که بتواند در افزایش سطح رفاه ساکنان و تأمین سلامت آنها تأثیر داشته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. از اینرو، هدف از انجام پژوهش حاضر، ...
بیشتر
مقدمه: مراکز درمانی به طور مستقیم در تأمین سلامت فرد و جامعه تأثیر میگذارند و دسترسی سریع و ارزان به این مراکز در جوامع شهری، مهم و ضروری است. بنابراین، بحث مکانیابی مراکز درمانی به گونهای که بتواند در افزایش سطح رفاه ساکنان و تأمین سلامت آنها تأثیر داشته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. از اینرو، هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای مکانهای مناسب و دارای اولویت برای احداث مراکز درمانی جدید در شهر مراغه بود.روش بررسی: این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی در سال 1396 در شهر مراغه انجام گرفت. اطلاعات مورد نیاز از طریق منابع کتابخانهای، مشاهدات میدانی و نقشههای کاربری اخذ شده از شهرداری این شهر به دست آمد. دادهها با استفاده از نرمافزار ArcGIS و نرمافزار الحاقی فرایند تحلیل سلسله مراتبی Analytic hierarchy process (AHP) Expert Choice مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: معیار مجاورت با مراکز مسکونی با وزن 190/0 و فاصله از مراکز درمانی موجود با وزن 150/0، بیشترین تأثیر را در احداث مراکز جدید داشتند. همچنین، با همپوشانی لایههای مربوط به 15 معیار، پهنههای مختلف شامل مکانهای بسیار مناسب، مناسب، نسبتاً مناسب، نامناسب و بسیار نامناسب جهت احداث مراکز درمانی جدید مشخص گردید.نتیجهگیری: مراکز درمانی موجود در شهر مراغه به صورت مناسب توزیع نشدهاند که این موضوع میتواند نقش مؤثری در سلامتی ساکنان مناطق فاقد مراکز درمانی داشته باشد. در این زمینه، قابلیت سیستم اطلاعات جغرافیایی Geographical Information System (GIS) در زمینه مکانیابی مناسب برای مراکز درمانی مشخص شد.
هادی بالوئی جام خانه؛ سعیده کتابی؛ مهدی پور مصطفی خشکرودی
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 901-911
چکیده
مقدمه:امروزه کیفیت خدمت از مهمترین جنبههای مدیریتی سازمانهای خدماتی هستند و مشتری محوری، استراتژی اول تمام سازمانهای دنیا به شمار میروند. این تحقیق سعی داشته تا با تبیین شاخصهای مؤثر در کیفیت خدمات بهداشت و درمان و با استفاده از رویکرد ترکیبی Fuzzy AHP - TOPSIS به رتبهبندی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بپردازد. ...
بیشتر
مقدمه:امروزه کیفیت خدمت از مهمترین جنبههای مدیریتی سازمانهای خدماتی هستند و مشتری محوری، استراتژی اول تمام سازمانهای دنیا به شمار میروند. این تحقیق سعی داشته تا با تبیین شاخصهای مؤثر در کیفیت خدمات بهداشت و درمان و با استفاده از رویکرد ترکیبی Fuzzy AHP - TOPSIS به رتبهبندی بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بپردازد. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری تحقیق، بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند، 4 بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انتخاب شدند و پرسشنامههای استاندارد تحقیق توسط گروهی از کارشناسان معاونت بهداشت و درمان این دانشگاه تکمیل شده است. بدین منظور ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی، اهمیت معیارهای کیفیت خدمات محاسبه وسپس بیمارستانها به وسیلهی روش TOPSIS رتبهبندی شدند. نتایج با استفاده از نرمافزار Excel تحلیل شد. یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بیمارستان Cبا وزن 9216/0، بیمارستان B با وزن 4926/0، بیمارستان A با وزن 2121/0 و بیمارستان D با وزن 2063/0 بهترتیب بهصورت اول تا چهارم رتبهبندی شدهاند. نتیجهگیری: براساس سنجش انجام شده در ابعاد مختلف کیفیت خدمات، نتایج حاکی از آن است که بیمارستان C در ابعاد پاسخگویی، همدلی و حرفهای بودن که بیشترین وزن را دارا میباشند، دارای بهترین عملکرد میباشد. در واقع وضعیت عملکرد بیمارستانها بر اساس ابعاد کیفیت خدمات بهمنظور تدوین استراتژی مناسب تعیین شده است. واژههای کلیدی:کیفیت مراقبتهای بهداشتی؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی؛ بیمارستانهای آموزشی
مهسا قندهاری؛ جواد خزائی پول؛ امید بهارستان
دوره 10، 7 (ویژهنامهی چالشهای سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت) ، اسفند 1392، ، صفحه 941-954
چکیده
مقدمه: یکی از معیارهای ارزشیابی که در بیمارستانها، مؤسسات درمانی و مطبهای دندانپزشکی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ارزشیابی براساس کیفیت خدمات میباشد. هدف از این مطالعه تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دندانپزشکیها از دیدگاه مشتریان بوده است. روش بررسی: روش این پژوهش از نوع تحلیلی و مبتنی بر ابزارهای ...
بیشتر
مقدمه: یکی از معیارهای ارزشیابی که در بیمارستانها، مؤسسات درمانی و مطبهای دندانپزشکی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ارزشیابی براساس کیفیت خدمات میباشد. هدف از این مطالعه تحلیل و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دندانپزشکیها از دیدگاه مشتریان بوده است. روش بررسی: روش این پژوهش از نوع تحلیلی و مبتنی بر ابزارهای تلفیقی Kano و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی میباشد. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی مشتریان دندانپزشکیهای شهر اصفهان در سال 1391 بودند. بدین منظور تعداد 490 نفر از مشتریان بهصورت تصادفی- طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامهی کانو و فرایند تحلیل سلسله مراتبی بود. تجزیه و تحلیل دادهها مبتنی بر روشهای فازی و با استفاده از نرمافزار SPSS و Excel انجام شده است. یافتهها: تجزیه تحلیل دادهها با استفاده از مدل کانو نشان میدهد که معیارهای صلاحیت حرفهای، روش و رفتار دندانپزشک، کنترل و رفع درد جزو معیارهای الزامی و معیارهای زمان صرف شده برای درمان، محیط و جو، موقعیت سهلالوصول، انتظار برای درمان، وقتشناسی و حقالزحمه برای خدمات جزو معیارهای تک بعدی و در نهایت معیارهای شهرت دندانپزشک، مسیر و طرحبندی کلینیک و تسهیلات پارکینگ جزو معیارهای جذاب شناسایی شدند. همچنین یافتههای پژوهش با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی بیانگر این است که از دیدگاه مشتریان خدمات دندانپزشکی به ترتیب ابعاد الزامی (با مقدار 4641/0)، تک بعدی (با مقدار 3346/0) و جذاب (با مقدار 2013/0) از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردارند. نتیجهگیری: مدیران و مسؤولین مراکز خدمات دندانپزشکی، با استفاده از ابزارهای تلفیقی کانو و فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی قادر خواهند بود که عوامل مؤثر بر کیفیت خدمات دندانپزشکی را شناخته و به برنامهریزی جهت تقویت و اصلاح ضعفها در این بخش بپردازند. واژههای کلیدی: کیفیت مراقبتهای بهداشتی؛ دندانپزشکی؛الگوی کانو؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی